Power BI: Využijte data, abyste získali víc

Začali jsme si od našich klientů vyptávat více dat, abychom dokázali sledovat transakční ekonomiku podniku. Cílem je co nejpřesněji vyhodnocovat naše kampaně a dopady marketingu na fungování celého byznysu. Můžeme například zjistit, které produkty se nejčastěji prodávají se ztrátou nebo kde je naopak větší maržový prostor. Jak na to?

Pro každého klienta je klíčové vědět, které produkty skutečně vydělávají a má smysl je podpořit reklamou.

Abyste tuto informaci dostali, započítat se musí vše od marketingových nákladů přes nákupní ceny produktů, poplatky za skladování až po balné a poštovné. Pokud máte tisíce produktů napříč různými projekty, není zrovna snadné udržet si přehled. Možné to ale je. 

Vizualizace v Microsoft Power BI

Využíváme pro to nástroj Microsoft Power BI. Ten umožňuje propojení s velkým množstvím dalších aplikací, snadno a jednoduše se s ním vytváří uživatelsky příjemné vizualizace a data jsou přístupná odkudkoliv

U klientů se můžeme přímo napojit do SQL databáze a prokousat se účetním systémem. Po identifikaci potřebných dat pak pracujeme skutečně jen s tím, co je pro náš cíl užitečné a potřebné

Získali jsme tak například důležité informace o objednávkách produktů v čase a výdaje za jejich vyřízení. Stejně tak jsme se napojili do našich kampaňových systémů pro reklamy, e-maily a srovnávače zboží. Jednotlivé zdroje jsme pak mezi sebou propojili.

Dalším zásadním krokem je kontrola dat. Je potřeba identifikovat všechny podezřelé (části, které v reportu nechceme) a také nezvěstné (naše chybějící články do kompletní skládačky).

A to jak na straně klienta, tak u nás. Data totiž nejlépe zná sám klient, proto je vhodné možné záškodníky řešit přímo s ním. Vše potom pečlivě vyčistěte, abyste předešli možnému zkreslení.

Teď už je zbývá dát informace dohromady. Pomocí jazyka DAX, který je speciálně určen pro práci v Microsoft Power BI, vytvoříme vzorce umožňující počítat další důležité proměnné.

Získali jsme přehledné vizualizace reportů pro:

  • Jednotlivé projekty klienta
  • Produkty
  • Trendy výnosů
  • Trendy pozitivních marží (top výrobky)
  • Trendy negativních marží (ztrátové výrobky)

Příklad vizualizace (jméno klienta a jeho projekty jsou záměrně zaběleny)

Vždycky strategicky

Tyto reporty dále využijeme v plánování investic do kampaní. Vybereme produkty, které jsou výnosné a zvážíme, zda by se nedalo inzerovat a prodat více. Ztrátové položky stáhneme z kampaní nebo do nich začneme investovat méně. Díky tomu s rozpočty pracujeme chytře a strategicky. Pokud by vás o tom zajímalo více, rádi vám pomůžeme. :)


Lukáš Vožda

Zodpovídám za analytické oddělení PROFICIA. Mým posláním je, aby naše agentura držela krok s nejmodernějšími trendy v oblasti analytiky a technologií jako Google Cloud nebo Power BI.