PR Summit 2018, který byl trochu víc o HR

Doba se mění a s ní i vztah mezi HR a Public Relations. Pokud jsme si měli z letošního 9. ročníku PR Summitu něco odnést, tak je to právě tato věta. Digitální agentury se stávají cenným pomocníkem nejrůznějších firem, které potřebují získat kandidáty. HR specialisté zase mají potřebné know-how pro práci s lidmi. Jak to jde celé dohromady?

Employer branding. O tom to celé je. Veškerá práce začíná u vytvoření dlouhodobého pozitivního obrazu vaší firmy (PR) a spokojenosti stávajících zaměstnanců (HR). Jedno bez druhého nemůže fungovat a všichni jsme součástí tohoto kolotoče. Jsme totiž buď zaměstnanci, jejich potenciální kolegové nebo majitelé firem.

O jaké tipy a zkušenosti se s námi podělili letošní řečníci PR Summitu? Tentokrát je to víc HR téma, tak to vezmeme stručně.

Buďte opravdoví a uvěřitelní

PR už dávno nejsou jen schůzky s novináři a pořádání tiskovek. Stále větší roli hraje videoobsah a působení na sociálních sítích, což otevírá dveře spolupráci s digitálními agenturami.

Obsah na sociální sítě a pro kampaně ale nemůže být jen tak ledajaký. Stručně řečeno když lžete, dřív nebo později na to lidé přijdou. Pokud se tedy chcete prezentovat populárními slovíčky jako je dynamická firma s přátelským kolektivem, budete muset takový skutečně být.

  • Prvně zapracujte na reálně skvělé firemní kultuře a sdílejte ji na sociálních sítích. Třeba takové video při náboru zaměstnanců používá 62 % HR. Investice do firemní kultury navíc nepomůže jen při pohovorech, ale pomůže celé vaší firmě. Spokojený zaměstnanec = úspěšná firma.

V opačném případě se může snadno stát, že vynaložíte velké úsilí na získání nové posily, která nafouknutou bublinu prokoukne a ještě ve zkušebce vás opustí. A co hůř svoji negativní zkušenost pošle dál do světa.

Jedna paleta barev, spousta obrazů

Karl-Johan Hasselström nás donutil zamyslet se nad tím, jak o svojí firmě přemýšlíme, když řekl, abychom nemluvili o tom, co děláme, ale proč to děláme. Seniorní lidé si totiž mohou vybírat a jsou to právě ty správné firemní hodnoty a vize, co je dokáže přilákat právě do vaší firmy.

Představte si svoje zaměstnance jako zajíce na poli plném mrkví. Přesně tolik nabídek na zkušeného člověka čeká za bránami vaší firmy. A i když jsou stále odvětví, ve kterých se lidé nechávají přeplácet, peníze už často nejsou hlavní motivací.

Martin Svoboda z Rohlik.cz navíc řekl, že fotbálky a relaxační zóny už také přestávají fungovat. Musí se správně pracovat s motivací zaměstnance a emocí “flow”. Tehdy pracujete na tom, v čem jste dobří a postupně se rozvíjíte bez toho, aniž byste zažívali velkou frustraci. A to je ten největší benefit, jaký můžete zaměstnancům dát.

Také Lenka Čábelová z Microsoftu uvedla, že celkový koncept kariéry se mění. Lidé už ho nevidí jako klasický žebřík. Hledají spíše něco jako labyrint, kde mohou objevovat a mají svobodu dělat si věci po svém.

A jak poznáte firemní kulturu ještě před nástupem do firmy? Když je opravdu dobrá, řada lidí se o ní upřímně a ráda baví. Dobrým ukazatelem je i míra fluktuace a reference od současných nebo bývalých zaměstnanců. A v neposlední řadě sociální sítě. Kdyby nebyli řidiči FlixBusu spokojení, určitě by si na svoje profily nefotili selfies, co myslíte?

Každopádně i ze špatné reputace se dá vykouzlit dobrá. Vzpomeňte si, jak Lidl v roce 2003 vstoupil na český trh. Pokácel více než 100 stromů, takže to vypadalo spíš jako invaze. A o 15 let později má za sebou docela opačnou reputaci – stal se skvělým zaměstnavatelem, který platí nadstandardně a má spokojené zaměstnance.

PR jako nástroj HR

Příkladem povedené náborové kampaně, za kterou by se nestyděla žádná marketingová agentura, je Raynet. Pochopili, že trefným videem řeknou více než jakýmkoliv textem. Díky videu se totiž stáváte snáz uvěřitelní. Pomůže vám zachytit atmosféru, ukáže lidi i prostory firmy. Raynetu se to povedlo a to za pouhých 9 000 korun.

Někdy to ale nemusí vyjít podle představ a šlápnout vedle můžou i takový giganti, jako je McDonald’s. Ti se pomocí videa pokusili zachytit právě tu potřebnou atmosféru, jenže na první pokus se jim to vůbec nepovedlo. Vznikl spot, o němž lidé říkali, že je umělý, navoněný a nereálný. Dlouho se na internetu neohřál. V Mekáči rychle pochopili, že to byl velice nedopečený tah, spojili tedy síly s kreativci a natočili jiné, mnohem úspěšnější.

Jaký je závěr?

Točte videa a buďte sami sebou. Možná si říkáte, že letošní PR Summit neobjevil Ameriku, ale na druhou stranu je obrovské množství firem, které stále jen vytváří bublinu místo toho, aby budovaly lovebrand. Pravdou je, že s vlastními lázněmi, jako má automobilka Hyundai v Nošovicích, to jde o něco snáz. :)

Tereza Paďourová

Tereza Paďourová

Obsah je králem marketingu, tak píšu. Za manžela mám sice copywriting všeho druhu, ale čas od času mu zahýbám se sociálními sítěmi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.