Začátek roku 2022 přinesl webům a e-shopům v České republice velkou výzvu v podobě úpravy cookies. Tím ale bouřlivý rok pro e-commerce neskončil. Naopak se máme ještě na co těšit. Výhody by měl přinést hlavně zákazníkům.
Změna v legislativě týkající se zpracování a uložení cookies ovlivnila každého – od podnikatelů, přes marketéry a analytiky, až po všechny návštěvníky webových stránek. Po měsíci, kdy české e-shopy bojují se ztrátami dat a návštěvníci s udělením souhlasů, se cookies reforma objevila i na Slovensku.
A bude toho víc
Ještě letos nás čeká opravdu hodně změn, které e-commerce výrazně ovlivní. Veškeré legislativní úpravy reagují na směrnice Evropské unie, které jsou součástí iniciativy New Deal for Consumers. Ta si po vzoru Spojených států dává za cíl:
- posílit práva evropských spotřebitelů,
- zjednodušit vymáhání těchto práv,
- umožnit veřejným orgánům pravomocně ukládat obchodníkům vysoké sankce.
Sušenky nad zlato
HTTP Cookies jsou soubory dat, které se ukládají v prohlížeči uživatelů webových stránek. S jejich pomocí je pak možné sledovat chování uživatelů na webu. Získaná data pomáhají s vyhodnocením prodejů, cílových skupin, ale hlavně s vyhodnocováním placených kampaní.
Do začátku roku 2022 se cookies ukládaly automaticky, pokud uživatel aktivně nevyjádřil nesouhlas. Jednalo se o pasivní souhlas, takzvaný režim OPT-OUT. Od ledna jsme přešli na režim OPT-IN, tedy aktivní souhlas. Uživatel musí udělit souhlas s ukládáním cookies a bez něj nesmí být sledovaný.
V rámci zbožových srovnávačů cookies ovlivňují konverzní kódy jednotlivých služeb nebo data v Google Analytics. Změna se dotýká i doplňků, jako je například widget ke službě Ověřeno zákazníky od Heureky nebo aplikace pro automatický bidding.
Transparentní řazení nabídek
Pořadí jednotlivých nabídek ve srovnávačích či přímo v e-shopech může být někdy pro zákazníky záhadou.
Co se reálně skrývá pod srovnáním dle oblíbenosti nebo jak se produkty e-shopů dostávají do TOP či doporučených nabídek na srovnávačích zboží? Odpovědi dostanou všichni zákaznici nejpozději k 28. květnu 2022, kdy vstoupí v platnost nová úprava ovlivňující zobrazení kritérií řazení produktů.
Zbožové srovnávače i e-shopy musí nově jednoznačně uvádět, na jakém základě jsou nabídky v seznamech seřazeny. Pozice ve srovnávačích, jejichž získání je podmíněno biddingem, bude nutné viditelně označovat jako placené.
Recenze, kterým se dá věřit
Recenze produktů i e-shopů dokáží prodat, ale i odradit. Převážně pro uživatele do čtyřiceti let jsou recenze druhým nejdůležitějším faktorem během rozhodovacího procesu (tím prvním faktorem je cena produktu).
Čím dál častěji však docházelo k falšování pozitivních recenzí, neoznačování sponzorovaných recenzí nebo záměrnému skrývání negativních i neutrálních recenzí. Tyto praktiky budou nově v rámci Evropské unie a jejího online prostoru zakázané.
Novela ukládá povinnost zveřejňovat pouze autentická hodnocení reálných zákazníků. Veškeré sponzorované recenze, ať už na webových stránkách nebo na sociálních sítích, je potřeba řádně označit.
Zároveň e-shopařům a službám vznikne povinnost dokládat:
- původ recenzí,
- znění recenzí bez dodatečných úprav,
- publikování všech recenzí včetně těch negativních.
Pozor na slevy
Umělé navýšení ceny za produkt a následné velké zlevnění? Obchody odvolávající se na doporučenou maloobchodní cenu, za kterou produkt nebyl nikdy prodán? To jsou jen některé nekalé obchodní taktiky v rámci velkých slevových akcí, kterým pomalu zvoní umíráček. Nová směrnice totiž také upravuje pravidla pro výpočet slev a jejich zobrazení.
Původní cena, ze které e-shop slevu vypočítá, musí být viditelně uvedená a zároveň se musí jednat o nejnižší prodejní cenu za posledních 30 dní před zlevněním.
Jedinou výjimku z tohoto časového pravidla má zboží podléhající rychlé zkáze, jako jsou například potraviny. Nejvýrazněji se změna projeví pravděpodobně při prodeji elektroniky, kde k manipulacím se slevami dochází nejčastěji.
Kdo poruší, zaplatí
E-shopům, které novou směrnici EU v rámci New Deal for Consumers nebudou dodržovat, hrozí vysoká pokuta. V rámci řízení bude hrát roli, zda se jedná o první sankci, nebo zda byl už obchod za stejné jednání sankciován v jiné zemi EU.
Pokuta může dosáhnout výše 4 procent ročního obratu poskytovatele ve státě, kde došlo k porušení, nebo až 2 miliony eur. Jedná se o podobně vysokou sankci, jaká hrozí společnostem při porušení nařízení GDPR.
Všechny členské státy mají povinnost zajistit, aby sankce zahrnovaly možnost uložení pokuty ve správním řízení, dále možnost zahájit soudní řízení o uložení pokuty nebo obojí zároveň.
Nevíte si rady s novou směrnicí a potřebujete pomoct se správou vašeho e-shopu? Ozvěte se našim profíkům a společně se na to podíváme.