Queen jako lamač srdcí a reklamních rekordů

Nejen z rádií, ale i televizních spotů zní songy legendární kapely Queen už desítky let. Objevily se v propagacích na hotely, auta nebo žvýkačky a suverénně patří mezi nejpoužívanější interprety v historii reklamy. Vybrali jsme pro vás několik z těch, které díky Queen dostaly pořádný říz.

Podle webových stránek Queenpedia vzniklo mezi lety 1985 a 2012 více než 6 desítek reklam s písněmi od Queen. A protože se stále využívají, bylo by současné číslo zase o něco vyšší.

V reklamě máte zhruba 30 vteřin na to, abyste odvyprávěli komplexní příběh. Chce to něco trefného, co zaujme na první dobrou. Queen mají všechno – jasné, výstižné a dostatečně výrazné sdělení, které je zabalené v explozi originálních melodií. A tak jejich písničky zní v reklamách dodnes a zarývají se do paměti i mladším generacím.   

Nejpoužívanější songy v historii reklamy patří Queen

Prostý příběh, a přece díky originálnímu nápadu tak skvělý. Vypadá to jako vcelku obyčejná konverzace, která se každou chvílí zvrhne ve rvačku. Asi v polovině reklamy nám to ale začíná být povědomé. A když začne hrát hudba, wow efekt je na světě.

***

Málokterý rebranding zahýbe pozorností lidí tak, jako se to nedávno podařilo značce John Lewis & Partners. Stačilo jim 5 natáčecích dní a 82 dětí na to, aby ukázali, že i z obyčejné události může vzniknout něco neobyčejného.

Reklama vyšla v září a měla být jakousi upoutávkou – ukázat, že se máme o Vánocích na co se těšit. V samotné vánoční reklamě hrál Elton John, o čemž se v době zveřejnění zářijové reklamy spekulovalo. Vznikla tak hezká návaznost a společnost tím perfektně ukázala, že spojení dvou firem může být náročné ve všech směrech, ale výsledek bude stát za to.

***

Bohemian Rhapsody prostě táhne. Film získal Zlatý glóbus, stejnojmenný song v roce 2005 v prodejích překonal Beatles. Jeho nahrání trvalo tři týdny, za což se dá stihnout natočit i celé album, ale rozhodně se to vyplatilo. Tohle video není ničím jiným než skvělou reklamou na film – žádný „obyčejný“ trailer.

I Google miluje Freddieho

Všimli jste si, že čas od času použije Google místo svého standardního loga animované video nebo originální grafiku? Jde o tak zvané Google Doodle (česky sváteční logo), které Google zveřejňuje k oslavení významných dnů, výročí a podobně. Jeden takový doodle vznikl i u příležitosti nedožitých 65. narozeniny Freddieho.

Kam přišel Freddie Mercury, tam s ním vtrhla neuvěřitelná energie. A že ji jen tak něco nezastavilo, perfektně reprezentuje i song s příznačným názvem Don’t stop me now. Google tedy pro oslavu jeho života nemohl vybrat lepší píseň – rock, který si smočil prsty v disco stylu.

***   

Výhodou Queen je jejich pozitivní přístup k licencím na jejich tvorbu. Výjimkou není ani bankovní sektor. Znáte slovní spojení z toho zešedivím? Tak s Visou to nebude. Alespoň to se společnost snažila ukázat v reklamě z roku 2013, kdy hlavní hrdina naopak z každým krokem mládne.

Když jsou na scéně Queen, nuda nebude

Originální melodie a texty jsou to, co Queen odlišuje. Skoro bychom se vsadili, že alespoň jedna reklama vznikla tak, že si její autor vzpomněl na určitou písničku, melodii nebo rif a řekl si, že to je přesně ono.

***

A jedním z těch chytlavých songů je rozhodně We will rock you. Pepsi má ve světě zvučné jméno, a proto musí být jejich kampaně pořádně výrazné. Společnost vzala tehdejší pěvecké ikony a nechala je promlouvat k lidem.

Nutno říct, že jejich výběr určitě nebyl náhodný. Enrique, Beyonce, Britney a Pink – každý z nich v té době oslovoval trochu jinou cílovou skupinu a dohromady tak měla reklama skvělý zásah. Při natáčení byl dokonce přítomný sám Brian May, autor skladby a kytarista Queen.  

***

Skvělou práci s laděním obrazu a hudby odvedli autoři reklamy pro Světový fond na ochranu přírody. Dnes už je to poměrně časté, ale v roce vydání to zase tak běžné nebylo. Plameňáci otáčející hlavu do rytmu nebo vykukující mládě na slova it’s miracle“, to pobaví každého milovníka přírody. A to byl účel.

Závěrem

V dnešní době už nestačí a často ani nefunguje obyčejná reklama, která člověku sděluje základní údaje o produktu, zážitku, čemkoli. Uživatel je přehlcený a je těžké ho opravdu zaujmout.

Proto současné reklamy musí mířit někam dál, aby v člověku vzbudily zájem, emoce a v ideálním případě – aby se nad sdělením člověk zamyslel a uvízlo mu v paměti. To obnáší vytvořit příběh, který napoví, v čem je nabídka jiná a lepší. A Freddie Mercury, ten uměl příběhy odvyprávět.

Není pochyb, že nový film Bohemian Rhapsody trhá rekordy a ještě víc zvyšuje povědomí o této legendě mezi kapelami. Je jen otázkou času, kdy se objeví další originální reklamní kampaň, která tuhle příležitost využije.

***

Tereza Paďourová

Tereza Paďourová

Obsah je králem marketingu, tak píšu. Za manžela mám sice copywriting všeho druhu, ale čas od času mu zahýbám se sociálními sítěmi.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.