Revoluce v googlení? Přichází SGE

V zahraničí je k dispozici nová podoba výsledků vyhledávání Google, takzvané SGE. Kompilace umělé inteligence a výsledků vyhledávání je nevyhnutelným vývojem dnešní doby. Co to znamená pro uživatele a co teprve pro SEO a PPC?

SGE – co to je?

SGE (Search Generative Experience) je pro uživatele Google nová podoba výsledků vyhledávání. Více se blíží konverzační formě a pomáhá tazateli získat rychleji a přehledněji odpověď na jeho dotaz. 

Podívejte se na oficiální video od Googlu:

Zdroj: https://labs.google/sge/

 

Na první dojem může SGE působit jako prostředí Google Bard, i zdroj dat je u obou modelů shodný. Přesto existuje jedna hlavní odlišnost: V SGE nelze vést konverzaci, algoritmus pouze dodává odpověď na položený dotaz. Odpovídá díky informacím, které Google crawler ví na základě procházení a indexace webů. 

Zdroj: https://labs.google/sge/

Přichází postupně

SGE měli nejdříve k dispozici uživatelé na území USA, Indie a Japonska, poté vyšla vyšla aktualizace a nyní (8. listopadu 2023) je to již 120 zemí

Kdy dorazí do EU je zatím otázkou. Kvůli regulaci, a v případě Česka možná i jazyku, je pravděpodobné, že to bude s odstupem v řádu měsíců. Prozatím Google testuje varianty, kdy se četnost a podoba zobrazení odpovědi SGE mění v čase.

Testování a první čísla

Podle testování Onely.com se SGE výsledek zobrazil u 80 % zadaných dotazů. U 20 % z nich byla možnost rozkliku - tedy u 80 % SGE výsledků se zobrazila komplexnější odpověď od Google, která zabrala na obrazovce více místa

Výsledek SGE: odrážkové odpovědi a nabídka dalších zdrojů informací. Zdroj: https://labs.google/sge/

Testování mimo jiné ukázalo, že 85 % citovaných organických zdrojů mělo pozici v TOP 10, to znamená na první straně Googlu na zadaný dotaz. 

U cenových a lokalizačních dotazů (například iPhone cena) se SGE zobrazil ve 100 % případů

Zajímavé je, že Google zobrazí SGE odpověď i na dotaz typu “jak se léčit s nemocí xy”. Tato témata může být relativně tenkou hranou, kdo tuto odpověď nabízí, a i ve vztahu k YMYL / EEAT.

Máme se obávat?

První čísla podle webu SEL sice ukázala propad organického trafficu o 30 %, nicméně my vyhlížíme optimisticky. Podle toho, jak se SGE aktuálně chová, budou ztrácet weby s malou informační hodnotou, stokrát omílaným obsahem, bez přidané hodnoty.

Výsledek SGE: Nabídka řešení na specifický dotaz nebo situaci. Zdroj: https://labs.google/sge/

 

Pro otázky, na které jsou jednoduché odpovědi, nebude potřeba hledat další zdroje a procházet jednotlivé weby. Takovou odpověď si uživatelé prohlédnout přímo v prohlížeči a v tomto směru budou současné weby traffic ztrácet. 

Featured Snippet už dnes předchází některým odpovědím, které nabídne SGE.

 

Dnes se už tak děje prostřednictvím featured snippetů: pokud Google zobrazí odpověď na triviální dotaz typu „jaké je dnes datum“, není třeba vybírat další zdroj informací a klikat na výsledky vyhledávání.

Na druhou stranu to skýtá i příležitosti. Například pro dotaz „kdy přezout pneumatiky na zimní“ můžeme připravit konverznější stránku s větším cílením na „přezouvání pneu“ a zároveň s nabídkou služby.

SGE a tvorba obsahu na webu

Podle frameworku STDC tak budou teoreticky ztrácet tyto tři větve - See, Think, Care. 

Fáze Do (D), kam spadají produktové a kategorické dotazy typu chytrá televize Samsung, by měla mít na klasický organický výpis menší úbytek kliků

Výsledek SGE: Uživatelské recenze a komentáře. Zdroj: https://labs.google/sge/

Jako uživatel si budu pravděpodobně chtít prohlédnout cenové varianty, které jednotlivé weby nabízí. A v současné době má uživatel možnost hledat i jinde než v klasických výsledcích – například v Google nákupech, na Heurece a jinde. 

Pravděpodobná budoucnost

Za celá dvě desetiletí už přišel Google s řadou updatů, které leckdy vyvolávaly velké obavy. Aktualizace byly tak trochu schované v mlze, i když Google napověděl, jaká změna se má odehrávat. V případě SGE toho víme trochu víc, ale reálnou finální podobu ještě neznáme.

Výsledek SGE na dotaz typu co koupit. Zdroj: https://labs.google/sge/

Jisté je, že reklamy budou součástí AI odpovědi, kterou dostaneme. Mimo to se ukazuje, že tam budou zakomponované i organické zdroje. 

Při aktuálním testování se někde dokonce organický zdroj objevil i před placenou reklamou. Standardně by mělo platit, že pod SGE a PPC plochou bude následovat výpis organických výsledků, tak jak jsme zvyklí

Jak se na SGE připravit

Dali jsme dohromady 5 bodů, které budou hrát roli nejen v tom, zda se dostanete do SGE výsledku, ale také na solidní pozici na Googlu:

1. Revize současného obsahu na webu

Analýza historického obsahu a jeho aktualizace není nikdy na škodu. Google má rád refresh obsahu, a není tomu jinak u uživatelů. 

Třeba zjistíte, že někde na konci webu se nachází texty v zanedbaném stavu, například bez formátování, obrázků, s nehezkým titulkem, omezenými informacemi - zkrátka články které by nikdo ani nechtěl číst. 

Stanovte potenciál jednotlivých témat, osnovu článků, teoretickou přidanou hodnotu a pusťte se do práce. 

2. Content Hubs

Při aktualizaci starých textů třeba zjistíte, že máte na webu obsah rozdrobený do dílčích subtémat. Vytipujte takové střípky do skládačky a zastřešte to jedním shrnujícím článkem. Návod jak využívat Content Hub popsala kolegyně Anička na blogu.

3. Novinky, trendy, inovace

Být první se vždycky vyplatí, a to hned několikrát. Stanete se dobrým zdrojem informací, ke kterému se uživatelé vrací. Budete publikovat originální obsah a ostatním nezbude než vás jen replikovat (a možná i odkazovat na vás). A jako poslední benefit, pokud se bude téma v budoucnu hledat, máte solidní šanci na přední pozice ve vyhledávači, a stejně tak zalistování v SGE.

4. Technicky odladěný web

U technický věcí nezapomeňte na základní prvky, které by mohly uživatelům a Google vadit. Zkontrolujte zejména:

  • rychlost načítání webu včetně dílčích šablon (například výpis, detail, blog),
  • stavové kódy 4xx, 5xx,
  • zobrazování obsahu na mobilu,
  • omezení procházení a indexaci.

Pro základní orientaci v technickém stavu webu vám pomůže dashboard v Google Search Console. Tam se dozvíte, co Google reportuje a co mu „vadí“.

5. Autorita webu

Stojíte před knihovnou a chcete rychle vybrat nějaký zajímavý titul jako dárek. Sáhnete raději po hojně citovaném autorovi, nebo po neznámém pisálkovi? Zvolíte-li variantu 1, pak uvažujete podobně jako Google. 

  • Sbírejte kvalitní odkazy z relevantních webů,
  • vytvářejte příležitosti - odkazová aktiva,
  • hledejte nekonkurenční a nezávislé weby,
  • tvořte synergie a partnerství.

V první řadě si připravte takzvaná odkazová aktiva. Jde o obsah, na který někdo bude chtít odkázat. Pak se vám bude lépe komunikovat s druhou stranou a druhým stranám to zase bude dávat větší reálný smysl. Při troše štěstí a správně zvolené strategii na vás ostatní budou odkazovat sami.

Smysluplné odkazy vždy hráli svou nezastupitelnou roli při konkurenčním boji ve výsledcích vyhledávání. Nebude tomu jinak ani při ambicích dostat se do SGE. 

Vítězové a poražení

Těžit z SGE mohou weby, které mají kvalitní a originální obrázky – SGE používá obrázky současně s kouskem textu a zdrojem. Ale to je jen kousek skládačky. 

Ruku v ruce s tím roste přirozený tlak na hodnotu obsahu na webu. Co myslíte, vybere Google pro SGE text který je z 80 % podobný jako u ostatních webů, nebo raději text, který je originální, relevantní, navštěvovaný a citovaný? 

Pracujte s informační hodnotou pro uživatele a dávkujte vhodně informace na všech úrovních webu – a to jak na blogu, tak v kategoriích nebo detailech produktů.

Martin Hill

Senior SEO Specialist

Proměna výsledků v SGE odpovědi nemusí být až tak velký strašák, jak se může na první pohled zdát. 

Nějakou dobu už tu s námi jsou Featured Snippety a SGE je vlastně takovou jejich fancy nadstavbou. A stále tak platí fakt, že pokud uživatel získá odpověď hned, nebude nikam klikat. 

Přestože může SGE zabrat větší plochu a působit atraktivněji, uživatel tam nemusí vždy najít odpověď na svou otázku. Nebo zkrátka bude chtít vidět další zdroje a cílové weby. Přece jen, jak vypadá podle uvedeného testování, v SGE jsou citované weby z většiny případů ty, které už jsou na 1. straně Googlu.

Ve výsledku tak lze očekávat určitý pokles CTR na specifické spektrum dotazů, ale konverzní části by tím neměly být výrazně zasaženy. Spíše se to bude týkat obsahové části webu, typické v situacích, kdy uživatel ještě není v rozhodovací nákupní fázi

A pro nás je to tak příležitost a další impuls, jak z těchto částí vytěžit maximum.

Podíváme se na to společně

Chcete se na spuštění SGE v Česku připravit? Projdeme váš web a navrhneme vám možnosti.

Chci to probrat

SEO 22. 11. 2023