Tipy, jak se vzdělávat na sociálních sítích

Sociální sítě nabízejí nekonečné množství obsahu. Ve stejný čas můžete zjistit, co měla vaše sousedka ke snídani, nebo jaké jsou nejnovější trendy ve vašem oboru. Pokud víte, koho sledovat a do jakých tematických skupin se připojit, můžete Facebook i Instagram využít doopravdy ve svůj prospěch a rozvoj.

Sociální sítě
Sociální sítě

Sociální sítě nabízejí nekonečné množství obsahu. Ve stejný čas můžete zjistit, co měla vaše sousedka ke snídani, nebo jaké jsou nejnovější trendy ve vašem oboru. Pokud víte, koho sledovat a do jakých tematických skupin se připojit, můžete Facebook i Instagram využít doopravdy ve svůj prospěch a rozvoj.

Jak vypadá vaše ráno? Většina z nás začíná den zhlédnutím nejnovějších Instagram Stories a facebookových příspěvků, které se nakumulovaly přes noc. Stejný scénář pak opakujeme pravidelně během dne ještě tak patnáctkrát. Čas na sociálních sítích jde ale trávit i kvalitněji.

Minuta sem, minuta tam

Není žádným překvapením, že jsme k sociálním sítím přirostli. Když tomu dáme jasný tvar a barvu, podle statistik strávíme průměrně dvě a půl hodiny denně na sociálních sítích. Pro představu nabízíme malé srovnání.

Za dvě hodiny stihneme například:

● Uvařit dvacet jídel (krabičková strava).

● Zaběhnout maraton (pokud jste Eliud Kipchoge).

● Dojet vlakem z Ostravy do Brna nebo autem z Brna do Prahy.

● Zavolat babičce (tohle vám vyjde těsně na minuty).

● Podívat se na film Pelíšky, Účastníci zájezdu nebo Terminátor. 

Spoustu času nám zabírá také online komunikace s okolím, kterou primárně vedeme přes sociální sítě. Konkrétně Messenger, Whatsapp, Viber, ale také Instagram nebo Linkedin –⁠ všechny zmíněné aplikace spadají do chatovacích platforem. 

Kdo hledá, najde

Problémem je, že od sociálních sítích dnes očekáváme mnohem víc než od našeho životního partnera. Chceme tam najít obsah, který je zábavný, chytrý, motivující i jedinečný a nechceme na něj dlouho čekat. Obvykle však nacházíme jen zábavu a další nadstavba se vytrácí. Proto můžeme mít po hodinovém scrollingu do hlubin sítí pocit prázdnoty a ztráty drahocenného času. 

Málokdy si ale uvědomujeme, jak silný nástroj držíme každý den v ruce. Pokud vnímáme sociální sítě jen jako místo prokrastinace a bezmyšlenkovitého scrollování zábavným obsahem, může jít o velkou chybu a plýtvání potenciálu. 

Na Facebooku a Instagramu můžete lehce načerpat cennou inspiraci, rady a zkušenosti odborníků i celé komunity.

Facebook: Kam zabrousit a koho sledovat?

Facebook a informace jsou slova, která často nespojujeme do jedné věty. Pokud nevíme, jak s platformou produktivně zacházet, jediné, co získáme, je ztráta času.

Na Facebooku však zmůžeme mnohem víc. Stačí přehodnotit dosavadní styl projíždění feedu a z převážně zábavní sítě se stane místo, kde s ubíhajícím časem přibývají nové informace

  • Vyzkoušejte například platformu Facebook Blueprint, kde najdete školící a vzdělávací kurzy. Ať už za příplatek nebo zdarma. Kurzy se týkají marketingového zaměření a pomohou vám certifikovat se v nejrůznějších okruzích. Seznam je opravdu velký.

  • Pokud se nechcete vzdalovat od svého milovaného feedu, zárukou cenných informací jsou komunitní skupiny. Stačí se zaměřit na obor, který studujete nebo ve kterém pracujete, a zažádat o přidání do těch nejrelevantnějších.

Ve váš prospěch hraje taky fakt, že Facebook upřednostňuje příspěvky ve skupinách a událostech. Tím pádem je budete mít mezi prvními příspěvky ve vašem feedu a nemusíte je pracně dohledávat.

  • Události typu kurzy, online setkání odborníků, diskuze, ale i offline setkání, plesy a koncerty. Kultura je jedna z nejlepších forem vzdělávání. Ani o tom nemusíte vědět a zrovna ve vaší blízkosti probíhá zajímavá beseda s hostem. 
  • Skupiny lze dohledat velmi snadno v rozbalovacím menu na pravé straně Facebooku (pokud se nacházíte na desktopu).

V záložce Objevujte najdete nejrůznější skupiny, jejichž nabídka se odvíjejí od vašeho dosavadního zájmu, který na Facebooku projevujete. 

 

  • Audiovýklad není žádný objev roku. Podcasty bourají všechna skeptická očekávání. Facebook jako reakci na zvyšující zájem uvedl svou verzi Live Audio Rooms, které fungují jako otevřené místnosti s moderátorem. Ten má obvykle hlavní slovo, ale je zvykem, že postupně přidává a uděluje pravomoc mluvit více lidem z připojeného pubika. 
  • V neposledním řadě servíruje Facebook video obsah. K tomu se dostanete přes stejné rozhraní jako u skupin. Vyberete záložku Watch a objeví se feed, ve kterém naleznete přehled nabízených videí různorodých témat.

Koho můžete sledovat? Podívejte se na profily jako Honza Bartoš, Petr Handlíř, Větrovka.cz, Jon Loomer Digital nebo Ladislav Vitouš

Instagram: I pod fotkou můžete najít hodnotný text

Instagram je všeobecně brán jako nablýskaná galerie obrázků. Lidé od této platformy spíše neočekávají větší přínos. Ale i zde se dá načerpat slušná dávka inspirace.

  • Pokud například jako osoba zodpovědná za sítě chcete mít přehled o novinkách na Instagramu, určitě sledujte jeho originální účet @instagramforbusiness. Obsah spravuje samotný Instagram. Dozvíte se zajímavé tipy i příběhy úspěšných firem.
  • Vyhledávání přes hashtagy i klíčová slova –⁠ tak vypadá realita Instagramu. Pro marketéry to znamená zviditelnění obsahu, pro uživatele jednodušší vyhledávání toho, co je doopravdy zajímá.

Zadejte pojmy, jako je například #marketingcz, a hned vám vyjede nepřeberné množství příspěvků a účtů, které vás dokážou zavést na zajímavé profily

  • Celkově na každé síti platí jedno pravidlo: Koho obdivuješ osobně, obdivuj i přes internet. 
    • Zúčastnili jste se kurzu od Czechitas? V tom případě vám inspiraci mohou dodávat i po ukončení lekce. Stačí je najít a sledovat na libovolných sítích.
    • Četli jste knížku od Michelle Losekoot a Elišky Vyhnánkové Jak na sítě? Tyhle dvě dámy jsou velkým hybatelem internetu. Eliška Vyhnánková navíc pravidelně nahrává podcast, do kterého si zve významné tváře marketingu.

Koho můžete sledovat na IG?

@pavlinaspeaks

Česká mentorka, konzultantka pro Google a zakladatelka facebookové skupiny Holky z marketingu. Pod její záštitou se pořádají pravidelné workshopy, kurzy a setkání. Pracovala na pozici marketingové ředitelky Zootu nebo v agentuře H1. 

@contagiousczsk

Jednoduše: Inspirace, inspirace, inspirace.

@marketingology_cz

Jak říká jejich popis na profilu: Dávka vzdělávání pro všechny social media a marketingové mágy, co se chtějí aktivně rozvíjet.

@pavlovvisuals

Elegantní grafika a práce s vektory od talentovaného kolektivu designérů.

@voxdotcom

S touto stránkou se neztratíte. Velmi zajímavé informace, fakta a vysvětlení nejrůznějších záhad. Proč tučňákům nemrznou nohy?

@klapi

Klára Mouchová je zakladatelkou společnosti Více než agentura a zároveň píše blog s názvem Jak na socky. Postuje užitečné rady, novinky a přehledy ze světa Facebooku a sociálních médií.

@ogilvy

Jméno, které se v reklamě stalo pojmem.

A mnoho dalších jako @adweek, @marketingamedia, @creative_ads, @emplifi nebo @czechcrunch.

Buďte nároční

V nejlepším případě by se měla každá stránka snažit zaujmout pozici nositele hodnotných informací. Tahle mise nevychází z jednoho postu, ale z celistvosti veškerého obsahu.