Triky při tvorbě newsletteru: Šablony, kódování a užitečné nástroje

U tvorby newsletteru se můžete pořádně zapotit. Občas je to raketová věda, protože každý e-mailový klient (Seznam, Centrum, Gmail, Outlook apod.) může zobrazit konkrétní části odlišně. Jak se s tím vypořádat a co byste obecně měli dodržovat? To se dozvíte právě v tomto článku.

Triky při tvorbě newsletteru: Šablony, kódování a užitečné nástroje
Triky při tvorbě newsletteru: Šablony, kódování a užitečné nástroje

U tvorby newsletteru se můžete pořádně zapotit. Občas je to raketová věda, protože každý e-mailový klient (Seznam, Centrum, Gmail, Outlook apod.) může zobrazit konkrétní části odlišně. Jak se s tím vypořádat a co byste obecně měli dodržovat? To se dozvíte právě v tomto článku. Každý den uživatelům chodí desítky e-mailů a vy se musíte probojovat mezi ty, které automaticky neskončí v koši nebo ještě hůř – označené jako spam. K tomu vám nepomůže jen skvělý obsah, důležitá je také dobrá forma.   Nejjistější variantou je použití editoru přímo v mailingovém nástroji. To zaručí, že se většině klientů zobrazí newslettery správně. Na druhou stranu jste ale limitovaní tím, co takový editor umí. Proto se v PROFICIU neomezujeme pouze na fungování v rámci daného nástroje, ale šablony také kódujeme přímo na míru. Díky tomu si můžeme v newsletteru vytvořit prakticky cokoliv.

Jak postupovat při tvorbě šablony a které nástroje použít?

V PROFICIU postupujeme tak, že nejprve provedeme audit aktuálního stavu. Poté zkontrolujeme šablony a koukneme na nejdůležitější věc – doručitelnost. Následně navrhneme, co by se dalo zlepšit.

Co všechno kontrolujeme?

  • Je šablona responzivní? Zobrazuje se správně na mobilu a tabletu?
  • Vykresluje se korektně na většině nejpoužívanějších e-mailových klientů? K tomuto testování používáme nástroj Email on Acid.
  • Přesvědčíme se, že šablona neobsahuje zakázaný obsah, jako jsou zkracovače typu Bitly, scripty atd.
  • Koukneme na design šablony. Shoduje se s webem?
  • Není šablona celoobrázková? Mají grafiky doplněné alt popisky, případně prázdný alt=““, pokud šablonu kódujete? Tento popisek se zobrazí v případě, že se obrázek nenačte. Pro lepší čitelnost ho můžete také nastylovat.
  • Dejte si také pozor na špatný poměr plochy obrázků a textu. Přesné číslo není stanovené a každý klient (Seznam, Gmail) s ním pracuje rozdílně. Stačí ale, když se vyvarujete celoobrázkovým e-mailům.
  • Používáte v šabloně doporučenou šířku 600 až 700px? Pokud budě váš e-mail širší, tak se v některých klientech zobrazí až po scrollování.
  • Jsou CTA prvky (například tlačítka) nakódované v HTML? Jestli ne a vkládáte je jako obrázek s odkazem, je možné, že se někde vůbec nezobrazí.
  • Jaká je velikost odesílané zprávy? I na tom záleží, protože nad zhruba 102 kB se v Gmailu část zprávy ořízne. Velikost zjistíte ve vašem nástroji nebo si šablonu stáhněte na disk. Případně si otestujte zasláním testu na Gmail.
  • Máte nastavené odkazy tam, kde to dává smysl? Obecně jsou to místa jako nadpis, obrázek a CTA.
  • Dejte si pozor na špatný kontrast v textu. Písmo by mělo být čitelné.
  • Odlište se a použijte třeba animovaný obrázek. Například pro slevové akce se hodí odpočítávání do jejich skončení. Na to můžete vyzkoušet Sendtric. Animaci si zase můžete vytvořit v EZGIF.
  • Jaká je doručitelnost? Máte nastavené DKIM, SPF, DMARC? Jaká je kvalita databáze? Otestujte si ji například v nástroji Neverbounce.

Tip: Dejte si pozor na GIF. Třeba Outlook v některých verzích zobrazí jen první snímek z GIFu. Případně můžete použít podmínky a v Outlooku zobrazit obrázek a v jiném klientu GIF.

Vlastní tvorba e-mailingové šablony

Podle výsledků auditu přistoupíme k úpravě šablony v editoru nebo si šablonu nakódujeme na základě vytvořeného návrhu. K tomu používáme tyto nástroje:

Existují také editory na tvorbu šablon. Pěkné si zdarma vytvoříte například v nástrojích:

Tip: Vadí vám, že Outlook automaticky přidává odkaz na adresy, datum a telefonní čísla? Upravte si šablony dle návodu.

Práce v oblíbeném Mailchimpu

Jeden z nejpopulárnějších e-mailingových nástrojů Mailchimp má svůj kódovací jazyk. Díky němu si můžete šablonu sami vytvořit a pomocí proměnných ji dokonce udělat editovatelnou. Dokumentaci k Mailchimp’s Template Language najdete zde. S Mailchimpem máme několikaleté zkušenosti, takže vám případně s čímkoliv rádi poradíme. Najdete nás také mezi experty na Mailchimp. Tip: Vkládáte odkaz na YouTube? Vložte ho pomocí YouTube zkracovače, jinak se video zobrazí na Seznamu špatně a může to rozhodit design e-mailu.

Šablonu máme. Na co si dát pozor při rozesílce?

Přichází čas na rozesílku. Nejdříve zkontrolujte jméno odesílatele. Příjemci prvně koukají na odesílatele a teprve pak na předmět. Neskrývejte svou identitu, příjemce by měl být jasný. Zapomeňte na adresy typu no-reply a neodpovidat. Odesílací adresa musí být živá a ideálně také speciálně určená pro newsletter (například newsletter@ nebo novinky@). Dobré je také to, když je na doméně o řád vyšší, tedy  novinky@newsletter.proficio.cz. Především ale odlište komunikaci pro transakční e-maily a newsletter – nepoužívejte jednu adresu pro všechno.

  • Využijte veškerý prostor, kterým můžete zaujmout zákazníka. Nezapomínejte vyplnit preheader text, který se zobrazuje za předmětem.
  • Omezte používání speciálních znaků v předmětu, protože například Seznam to penalizuje. Sluníčka, letadla a kolečka můžete umístit právě do preheaderu.
  • NEPIŠTE PŘEDMĚT VELKÝMI PÍSMENY! Jedno slovo je v pořádku, ale celý předmět určitě ne.
  • Vyvarujte se nevhodných slov.

Schválně, jestli najdete chybu v tomto předmětu: Just 1 € From Vienna Airport to Maribor Via Graz. Napište nám do komentářů. ;) Tip: Nechcete, aby byl obrázek v newsletteru jako odkaz? Pozor na Gmail, který po prokliku zobrazí obrázek v okně a zobrazuje odkaz obrázku ke stažení. Pokud tomu chcete předejít, tak nastavte na obrázek prázdný odkaz. Více informací najdete tady.

Kdy poslat?

To záleží na okolnostech. Podle dat z e-shopu dovedete poznat, kdy lidé nejčastěji nakupují. To může být odrazový můstek. V jiných případech testujte, testujte a testujte. Z naší praxe nejlépe vycházejí úterý a čtvrtek dopoledne. Měnit můžete i odesílatele nebo třeba rozložení newsletteru. Prověřujte ale vždy jen jednu změna, ať test můžete vyhodnotit. Zajímáte se o e-mailing? Potřebujete poradit s nastavením vašeho mailingového nástroje? Nemáte čas na mailing a hledáte někoho na správu? Napište nám!