Výlet 4 mušketýrů na CopyCamp

V pořadí už osmý svátek všech copywriterů měl tentokrát podtitul „jeden za všechny, všichni za jednoho”. Psaní totiž není jen práce osamělého vlka, ale dotýká se grafiků, SEO, analytiků a všech dalších, kteří chtějí chytnout zákazníky za srdce. Jakou inspiraci jsme si pro svou práci z Prahy přivezli? V následujících řádcích se o ni rádi podělíme.

Lucie Štěrbová ► Blogujte chytře

Jedna z organizátorů Copycampu, Lucka z agentury H1.cz, si vzala na paškál firemní blogy. Promyšlený článek podle ní udělá mnohem lepší službu než PR článek. Na toto téma provedla i výzkum, podle kterého:

  • 71 % copywriterů spravuje nějaký firemní blog,
  • jen 42 % při tom spolupracuje s někým z jiného oboru,
  • 38 % se o blog stará pravidelně,
  • 33 % si vytváří publikační plán na 3 a více měsíců dopředu.

Poradila nám, abychom se při blogování zaměřili na 4 základní pilíře:

  1. datovou analýzu (GA, klíčová slova, Google Trends),
  2. úzkou spolupráci se SEO týmem,
  3. selský rozum a otevřený přístup (sledujte diskuze a dbejte na aktuálnost),
  4. komplexní přístup k tématům.

Nezapomínejte čtenáře remarketovat. Obzvlášť, pokud máte blog s velkou návštěvností a produkt s delším rozhodovacím procesem. Vyřaďte ale z remarketingu ty, kteří četli články o problematických tématech (například půjčky pro neplatiče).

Miroslav Pecka ► Jak dokázat, že má váš obsah smysl?

Mirek ukázal, jak smysluplně vyhodnocovat přínos obsahu a nadělil nám dárečky už dva týdny před Štědrým dnem.

Práce copywritera nekončí jen odevzdáním textu. Sledujte, kdo si text přečte a jestli s ním čtenář interaguje. 77 % copywriterů se už této rady drží a svou práci v Google Analytics vyhodnocuje. Ti ze zbylých 23 %, kteří byli na přednášce, s tím rozhodně začnou.

Ondřej Ilinčev ► Samo se to nepřečte

Ondra nás po pomalejším startu konference opravdu zaujal. Rozpovídal se o vlivu písma a grafického zpracování na konverze. I když se říká, že polovina internetu je porno, nevěřte tomu. Celých 95 % tvoří text. V tom, jestli ho lidé uvidí, přečtou a pochopí, hraje roli několik proměnných. Výsledek by si měl pohlídat nejen grafik, ale i sám copywriter.

Na co je potřeba si dávat pozor? Ondra vše shrnul do 5 pravidel typografie:

  1. Dejte si pozor na velikost písma. Mělo by se lišit podle zařízení, 14 px je úplné minimum.
  2. Využívejte krátké řádky, vystačíte si s 80–100 znaků i s mezerami.
  3. Řádkování volte ideálně mezi 1,4–1,6. S 1,5, které si pamatujeme ze školních lavic, nikdy neuděláte chybu.
  4. Škálujte nadpisy, podnadpisy a text. Odlište důležité informace od těch nedůležitých a nechte mezi nimi dostatek prostoru.
  5. Vyberte vhodný font, který je kontrastní (minimálně 4,5:1).

A dvě zajímavosti na závěr. Nejdůvěryhodněji působí font Baskerville, nejméně důvěryhodným je (nepřekvapivě) font Comic Sans. Není také dobrý nápad zmenšovat text, který chcete upozadit. Většinou spíš přitáhne pozornost, protože vypadá, že skrývá utajované informace. A na ty jsou čtenáři opatrní. Snadno tak v jejich očích můžete přijít o důvěryhodnost.

Míša Mužíková ► Psaní v roztěkané době

V dnešní době je těžké se umět ponořit do práce a soustředit se. Míša poradila, jak se nenechat rušit a svými texty se bavit. Nestačí jen změnit pracovní prostředí a doufat, že vše půjde líp. Je potřeba změnit své návyky, umět aktivně odpočívat a trochu se snažit.

Zkuste dodržovat 5 jednoduchých změn, které vám mohou pomoci:

  1. Používejte počítač, jen když je opravdu potřeba. Přemýšlet a psát můžete i bez něj.
  2. Vědomě řiďte, na co se zaměříte.
  3. Snižte co nejvíce riziko, že vás někdo vyruší. Nedávejte své telefonní číslo na web, dejte si telefon mimo dosah a využijte automatickou odpověď na e-mailu.
  4. Optimalizujte si vyřizování e-mailů. Vše užitečné shrňte do jedné zprávy a zapomeňte na nekonečné konverzace.
  5. Šetřte své síly a naučte se dodržovat předem připravený řád.

Vladimír Saur ► Automatické texty vs. copywriteři

Vladimír začal svou přednášku o nástupu automatických textů strašidelnou otázkou. Bojíte se o práci?

Během přednášky nám ukázal, že automatické texty nemusí být taková nuda, jak si mnozí z nás představují. Stačí pro ně vytvořit několik variant ke všem potřebným parametrům. A kdo je má na starosti? Jasně, že my. Pokud jste se tedy otázky na začátku zalekli, můžete zůstat klidní. Copíci zůstanou stále zapotřebí.

Ondřej Bělský ► Být jako Alza: Obsahová SEO strategie pro e-shop

Ondra na své přednášce ukázal, na čem staví svůj obsah internetový gigant Alza. Ukázal, že smysluplná a funkční obsahová strategie začíná důležitou otázkou: Proč? Se zodpovězením této zdánlivě jednoduché otázky přijde spousta možností, jak nastavit strategii, která bude fungovat.

A další důležité rady?

  • Zaměřte se na vaše zákazníky. Kde vyhledávají, co je zajímá a předejte jim informace, po kterých prahnou. Neprodávejte produkt, ale užitečný obsah a službu.
  • Spolupracujte napříč firmou. Vyhodnocení obsahu není jen součástí copy týmu.

Petra Dolejšová ► Strašák jménem GDPR: co se pod tajemnou zkratkou skrývá?

Určitě jste zaslechli, že v květnu 2018 proběhne úprava obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Toto téma se objevuje čím dál častěji a není divu. Není radno jej podceňovat. Rozpovídala se o něm i Petra Dolejšová a naservírovala nám změny, které v souvislosti se zpracováním osobních údajů v letošním roce potkáme.

Tato půlhodinka nás stihla dokonale vyděsit. Chtěli jste něco twítnout? Tak pozor na označování. I veřejně dostupný profil na sociálních sítích je osobním údajem a potřebujete souhlas dané osoby. Souhlas ale můžete použít jen tehdy, když nenajdete vhodný paragraf, který povoluje osobní údaje použít. Ještě jste se v tom neztratili?

Michal Kotek ► Instagram: Jak bavit fanoušky v 15 sekundách

Michal začal odpolední blok přednášek a se svou zábavností se pro nás stal vrcholem konference. Středobodem přednášky byly instastories. Prohlásil je za „dětské hřiště, ze kterého jej nikdy nikdo nevykopne.”

A jak podle „Majkla_K”, který má téměř 20k sledujících na Instagramu, vytvořit dokonalé stories? Vemte telefon do pravé ruky, ohněte ji v lokti o 140° a dívejte se přímo do kamery. Díky tomu kolem sebe budete mít dostatek místa na všechny filtry, emojis a další nesmysly.

Přidal samozřejmě i další rady:

  • Vymýšlejte stále něco nového.
  • Vytvářejte příběhy.
  • Využívejte obsah odjinud.
  • Ptejte se anketami a zapojujte své followery všemi možnými způsoby.
  • Používejte emojis.
  • Mějte jednotný styl.
  • Využívejte aplikace.

Z aplikací doporučil především filmr, spark post, snapchat, videoleap, glitch cam, canva a hypno. Pokud chcete vidět úspěšné využívání instastories, nakoukněte k firmám Redbull, Coca Cola, Footshop, GoPro, Sony nebo na oficiální účet Instagramu.

Petr Ludwig ► Kritické myšlení jako důležitý skill pro business

Petr Ludwig z GrowJob institutu se věnoval tématu se širokým přesahem. Kritické myšlení je totiž důležité nejen pro byznys, ale i pro politiku, výchovu, zdraví a další témata, která ovlivňují náš každodenní život. I proto označil kritické myšlení jako jednu z nejdůležitějších schopností současnosti.

Důvod je jednoduchý. Fake news se stávají každodenním problémem a na sociálních sítích a v médiích se sdílejí častěji než pravdivé informace. Proto je důležitá schopnost se je naučit posuzovat a odlišit smyšlené informace od těch pravdivých.

Představil také pojem kognitivní zkreslení, která mohou za chyby v rozhodování, pamatování a dalších myšlenkových procesech. Na jejich nejčastější podobu se můžete podívat i na stránkách krimys.cz, které GrowJob zaštiťuje.

Jiří Charvát (aka Rimmer) ► Po tomhle nákupu už budete šťastní

V závěrečné stand-up comedy si Rimmer vzal na paškál reklamu a reklamní texty a všem nám prodloužil život o několik let. Byla to výborná tečka za dnem plným inspirace. V pořadí osmý CopyCamp byl čtvrtým, kterého jsme se zúčastnili. A už teď se těšíme na další, který se za devět měsíců zrodí. Do té doby si opět vezmeme do rukou zbraň nejmocnější a půjdeme se za vás bít.

 

Klára Šimíčková

Klára Šimíčková

Mým revírem jsou sociální sítě. Od zahradničení po chytré technologie – vymýšlím obsah, který si zákazníci zamilují.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.