Proč stojí za to ujet 2 351 kilometrů a účastnit se Web Summitu?

V listopadu se v Lisabonu uskutečnila největší technologická konference na světě Web Summit. Promluvilo na ní více než 1 200 odborníků ze všech koutů planety. Co to je Kronkiwongi? Jak získat 15 000 000 followerů za 15 měsíců? Po čem touží mileniálové? Přečtěte si, jaké novinky konference přinesla a co čeká online marketing v budoucnu.

Vidět vše? Leda se strojem času

Na Web Summitu bylo tolik přednášek, že prostě nešlo stihnout všechny. Pokud tedy nemáte obraceč času. Já Hermiona nejsem, a tak jsem si musela vybírat. Většinu času jsem trávila na přednáškách o designu, obsahu a hledání nových cest k zákazníkovi. Stihla jsem i pár přednášek hlavních hvězd summitu a zjišťovala, co do budoucna přinese virtuální nebo rozšířená realita.

Kdo šetří, má za tři. A Ryanair to dobře ví

První přednáška, kterou jsem si vybrala, byla o vylepšování služeb. Letecká společnost Ryanair k tomu používá mobilní aplikaci, dělá mystery flying a soustředí se hlavně na své zákazníky.

„Jak můžou prodávat tak levné letenky a zároveň vydělávat?“

Pro představu – kdybychom si s PROFICIEM chtěli udělat předvánoční večírek v Londýně, zaplatíme za letenku 259 korun. Za stejnou cenu pořídíte například:

  • 10 ks cestovních sáčků na kojeneckou výživu,
  • 1 kg arašídového másla,
  • kočkolit s vůní dětského pudru,
  • gymnastický míč.

Za cestu taxíkem na letiště však zaplatíme o 100 Kč víc. A to je letiště jen 10 kilometrů daleko. Jak je to možné?

  • Ryanair se snaží co nejvíc šetřit na firemních nákladech.
  • Nabízí levné letenky, ale dražší doplňkové služby. Pokud s sebou chcete na výlet brát kufr, zaplatíte za něj většinou víc než za letenku.
  • Létá často na okrajová letiště.
  • Čas otočky zvládají letadla za 25 minut. Za tuto dobu stihnou cestující vystoupit, pracovníci natankují palivo a zkontrolují stav letadla, nastoupí noví pasažéři a letadlo odletí.
  • Interiér letadel je navíc upraven tak, aby se do něj vešlo víc lidí než u konkurenčních společností.

I díky tomu dosáhl Ryanair loni zisku 1,24 miliardy euro.

Vykašlete se na data, hlavní je mít nápad

John Hogarty z agentury BHH & Whalar mluvil o kreativitě. Ta je vidět obzvlášť u úspěšných Instagramerů. Vytvářejí autentický obsah, a jak by řekl každý sportovec – dávají do toho srdíčko.

Influenceři potřebují čas, aby se propojili se značkou, kterou mají propagovat. Nedělají totiž reklamu, ale vypráví příběh značky. Stávají se její součástí. Je tedy potřeba s nimi počítat v dlouhodobé strategii. Zároveň by je firmy neměly do ničeho nutit, musí zůstat stále autentičtí. I to je důvod, proč mají tolik followerů.

Na to navázala Susan Credle, šéfka agentury FCB. Podle ní se v dnešní době kreativita podceňuje. Myšlenka ustoupila datům a značky tak stále recyklují nápady staré desítky let. Kolik ale stojí dobrá myšlenka? Na tuto otázku pravděpodobně neexistuje odpověď. A tak se setkáváme s problémem, že ji neumíme správně nacenit. Jsou to právě influenceři, kteří by mohli budování značek posunout.

15 000 000 followerů za 15 měsíců? Jde to a ani nemusíte umět zpívat

Julius Dein pochází z Londýna. S natáčením začal v roce 2015 videem „How to Kiss a girl with a magic trick“, které na Facebooku vidělo víc než 1,5 milionu lidí. Na praktickém příkladu demonstroval, jak je možné za 15 měsíců získat 15 milionů followerů. Stačilo mu optimalizovat svá videa pro jednotlivé platformy.

Na Facebooku si uživatelé pouští videa většinou bez zvuku, je proto důležité, aby mělo titulky. Na YouTube si zase lidé chodí pro delší obsah. Po zveřejnění videa nečekal, až si ho někdo všimne, ale aktivně obepisoval stránky. Často ho odmítali, ale když se mu ozvali zpátky a video nasdíleli, strhla se lavina.

Představte si Kronkiwongi

Taky netušíte, co to znamená? Slovo, které ve vás možná evokuje nějaký voodoo rituál, použilo ve své kampani LEGO. Demonstrovalo na něm, jak se z nás s přibývajícím věkem vytrácí představivost. Zatímco si děti bez problému dokázaly v tomto neexistujícím názvu najít něco naprosto magického, dospělí si nepředstavili většinou nic.

Úkol byl jasný. Buďme jako děti, představujme si nepředstavitelné a postavme to z LEGO kostek. Tato unikátní kampaň měla za cíl ukázat, jak důležité je pracovat se zákazníky a zapojit je do procesu. A výsledek? 20 000 000 zapojených rodičů.  

LEGO sice při vstupu do digitálu trochu zaspalo a na YouTube se připojilo až v roce 2012. Dnes ale díky práci s komunitou patří k TOP značkám.

Mileniála na vatu neutáhnete

Mileniálové (známí také jako generace Y) jsou lidé narození po roce 1986. Komunikační technologie používají už téměř od plenek a podle Aarona Skonnarda jsou díky tomu vzdělanější než lidé, kteří vyrůstali u televize. Co je spojuje?

  • Považují výuku a rozvoj vědomostí za kariérní prioritu.
  • Chtějí však kontrolu nad obsahem, který se jim dostává, což s televizí nejde.
  • Svůj způsob konzumace dat přizpůsobují životnímu stylu.
  • Zvládají bez problému konzumovat obsah z vícero obrazovek naráz.
  • Zajímají se o sport, nechtějí ale vidět celý zápas, jen důležité momenty.

Tomu je nutné se přizpůsobit a servírovat jim jen to, co je zaujme.

Jak na ně?

Propojujte obsah skrze různá média a displeje. Vytvořte funkční ekosystém. Zapojte nové technologie. Využívejte second screen experience  – představte si, že se vám při sledování hororu s určitou zvukovou sekvencí rozbliká telefon. A co teprve, když vám začne zvonit ve chvíli, kdy se vrah přiblíží ke své oběti?

Do muzea třeba se Sheldonem Cooperem

Rozšířená (augmentovaná) realita není až tak vzdálenou budoucností. Ikea má aplikaci, díky které si můžete promítnout rozvržení nábytku přímo ve vašem obývacím pokoji.

Rozšířená realita je skvělá například ke vzdělávacím účelům. Návštěva muzea nebo hodina biologie se tak rázem změní na zábavu. Na displeji telefonu vám výklad povypráví oblíbená osobnost. V hodině si zase ze všech stran prohlédnete, jak vypadají plíce. K vytvoření augmentovaného člověka ho stačí nasnímat ze všech stran a software sám se postará o jeho model.

Co z konference plyne?

Budoucnost přinese spoustu novinek. Na nás je, abychom se v nich neutopili a dokázali je naplno využívat. Jedna věc se však nemění. Na počátku každé úspěšné kampaně nebo značky stojí nápad. A jak řekl vědec Linus Pauling: „Nejlepší cesta, jak mít dobrý nápad, je mít hodně nápadů.“

Pokud vás Web Summit zaujal, podívejte se na zajímavá videa z konference.

Martina Králiková

Martina Králiková

Stojím za vizuální podobou kampaní. To, co se zrodí v hlavě, vtisknu na pomyslný papír a dělám tím značky krásnější. Život nejen v PROFICIU zaznamenávám na fotkách.

Datum publikace: | Rubrika: Konference

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.