YouTube je největším internetovým serverem pro sdílení videí, a tudíž má i nezanedbatelné slovo v rámci e-commerce scény. Proto je každá změna na této platformě ostře sledována a ocitá se pod palbou reakcí. Za poslední dva měsíce došlo ke změnám, které se propíraly napříč celým světem internetu a určitě jste některou zaregistrovali. Vyznáte se ale ve všech? K jakým největším změnám gigant přistoupil a co způsobily?
Jak to všechno začalo?
V polovině března překvapila internetový svět zpráva, že nadnárodní korporace, jako je Amazon-com, Microsoft, Pepsi, Coca-cola, Samsung apod., odmítly zveřejňovat reklamy na YouTube, protože se jejich produkt zobrazoval vedle kontroverzního obsahu. Svůj návrat přislíbily za podmínky, že Google zajistí, aby k této konfrontaci nedocházelo.
https://twitter.com/IntSetOfNews/status/844229283178516480
Možným důvodem pro tento nečekaný, ale rozsáhlý bojkot, je kontroverze kolem největšího YouTubera PewDiePie. Ten sice svými vtipy hraničícími s rasismem a antisemitismem bavil přes 54 milionů diváků, jeho humor se ale nesetkal s úspěchem u korporací, které se s ním rozhodly rozvázat spolupráci. I to byl jeden z důvodů, proč velké společnosti začaly zjišťovat, u jakého obsahu se jejich produkt v reklamách objevuje. Vzhledem k trvajícímu bojkotu se můžeme domnívat, že je výsledek průzkumu nepotěšil. YouTube začal situaci okamžitě řešit a rozhodl se pro několik opatření. Která se mohou setkat s úspěchem a která mohou vést k postupnému úpadku YouTube? Posuďte sami.
Změny v monetizaci pro YouTube partners
Jako způsob kontroly nad přidávaným obsahem zvolil YouTube změnu ve svém Partner Programu. Dokud kanál nenasbírá 10 000 zhlédnutí, nemůže svá videa monetizovat. Od této změny si YouTube slibuje, že hranice zhlédnutí dá dostatečný čas zjistit, jestli je kanál pro monetizaci legitimní. Zároveň to ale není nijak vysoká hranice, která by odrazovala nové přispěvatele.
Úplná demonetizace videí
Další a přísnější pravidlo se dotýká obsahu, který by mohl být označován za nekorektní či urážející diváky. V takovém případě autor přijde o veškeré provize z reklam. Původně měl algoritmus kontrolovat obsah, který je spojen s terorismem či rasovou nesnášenlivostí, v zásadě ale postihuje jakékoliv zdánlivě kontroverzní video.
https://twitter.com/h3h3productions/status/847200160560140288
Filtrování obsahu v Restricted Modu
Restricted Mode je volitelná funkce, která po zapnutí automaticky filtruje obsah na YouTube. Je mířena na nevhodný obsah pro děti a mládež. V praxi se ale do této filtrace dostalo velké množství nezávadných videí, nezřídka i celých kanálů. Protože není šance řešit filtrování jednoduchým algoritmem, nakonec postihlo plošně všechny kanály. Největší nevole přišla ze strany skrývání obsahu homosexuálních a transgender kanálů. Tím si YouTube přilil olej do ohně a vyvolal další problémy. Na základě četné kritiky se omluvil a podle svých slov pracuje na nápravě. V současné době přichází pouze 1,5 % celkových zhlédnutí skrze Restricted Mode.
https://twitter.com/itsWillyFerrell/status/771613317269823489
Konkurence nespí
Twitter problémy konkurenta slaví se svým #YouTubeIsOverParty. Nezůstává ale jen u oslav a chce postupně za pomocí aktualizací problémové situace kolem YouTube využít. Spousta autorů obsahu přešla na streamovací platformu Twitch.tv, včetně samotného PewDiePie. Twitchi navíc hrají do karet nedávné změny, které podporují i začínající streamery.
Budoucnost YouTube
Nutno dodat, že YouTube si z velké části nezavařil u svých velkých kanálů kvůli těmto změnám. Velká část negativních reakcí se opírá o nedostatečnou informovanost. Přináší sice omluvy, ale podrobnosti o filtrujících algoritmech a radách, jak se jim vyhnout, neuvádí. Spoustu nezávislých tvůrců přišlo o část svých příjmů, Google vyčíslil svou ztrátu na 750 milionů dolarů. V konečném důsledku se ale YouTube nemá o co obávat. Jak připustila i spousta velkých kanálů, žádná skutečná alternativa v současnosti neexistuje.
Máme se čeho obávat?
Co se týká Youtube videokampaní našich klientů, tak o “brand safety environment” se nemusí obávat. Děláme maximum pro to, aby se reklama zobrazovala pouze u nezávadného obsahu. Videa, kde se reklama zobrazila, kontrolujeme a nevhodné kategorie obsahu vylučujeme už před startem kampaně. Programmatické možnosti cílení tato rizika minimalizují, je to tedy hlavně o nastavení kampaní.
Z našeho pohledu je tedy reakce některých inzerentů přehnaná. Pokud nevěříte, že YouTube dokáže vybrat vhodné cílení na základě dat, vždy je možné si dopředu určit kanály nebo i konkrétní videa, kde se reklama bude zobrazovat. Kampaň bude mít pravděpodobně nižší výkon, ale pořád je přínos pro vaši značku větší, než inzerci na YouTube zastavit úplně. Více se dozvíte v článku, který se brzy objeví na našem blogu. Situace kolem YouTube je obšírná, proto doufáme, že vás dokázal rychlý přehled změn vtáhnout do děje. Pocítili jste některou změnu na vlastní kůži?