Zápisník z By Design Conference 2019

Další ročník konference By Design proběhl už tradičně v Bratislavě. Ani my jsme na něm jako správní kreativci nechtěli chybět, a tak jsme druhou červnovou sobotu vyrazili načerpávat inspiraci od řečníků z celého světa. Připomeňte si s námi ty nejzajímavější přednášky z celého dne.

Zápisník z By Design Conference 2019
Zápisník z By Design Conference 2019

Další ročník konference By Design proběhl už tradičně v Bratislavě. Ani my jsme na něm jako správní kreativci nechtěli chybět, a tak jsme druhou červnovou sobotu vyrazili načerpávat inspiraci od řečníků z celého světa. Připomeňte si s námi ty nejzajímavější přednášky z celého dne. 

Dopoledne v britském stylu

První na scénu přišla Marina Willer – grafická designérka, spolumajitelka agentury Pentagram London a filmařka (její film Red Trees můžete vidět i na Netflixu). Marina se s publikem podělila o to, jak v práci propojuje své zkušenosti z filmu. Dívejte se kolem, foťte a pak se těmi věcmi inspirujte. Studnicí nápadů jsou pro ni také děti, protože ty mají narozdíl od nás dospělých neomezenou fantazii.  Další z řečníků Naresh Ramchandani se věnoval tématu reklamy v kontextu ochrany životního prostředí. Naresh tvoří kampaň Do The Green Thing – Creativity vs. Climate change. Mluvil o tom, nakolik může kreativa, design a grafika být nejen pěknou reklamou, ale zároveň něčím, co negativně ovlivňuje planetu a vnímání světa.

Naresh Ramchandani

Například filmový byznys způsobil oblíbenost cigaret tím, že hlavní hrdinové pořád kouřili a prostě u toho vypadali dobře. Postupně se reklamy na cigarety zakazovaly a dnes už se v některých státech nesmí zobrazovat ani ty na alkohol. Naresh zdůrazňoval, že reklamy by neměly vznikat jen pro krásný design a chytlavý slogan. Je potřeba přemýšlet i nad jejich dopadem. (Těžko říct, jestli se pořadatelé Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, kde se letos opět objeví IQOS, nad tímhle zamysleli.)

Složité neznamená skvělé

Po tématech týkajících se klimatických změn a životního prostředí přišla řeč na další vážnější téma. Odpolední blok zahájila Suzy Tuxen s přednáškou (mimo jiné) o sexismu, introvertech a nudě. Zdůraznila, že je důležité provázat design a obsah: „If you don’t have content you cannot design.“ Mluvila také o tom, že je dobré zjistit, jaký jste typ osobnosti. Může vám to pomoct zefektivnit svoji práci. Díky testu poznáte svoje slabé a silné stránky. Můžete pak zapracovat na tom, co vám nejde nebo lépe identifikovat, kterou práci je lepší delegovat.

Suzy Tuxen

Poté pódium ovládla Gail Bichler. Po její přednášce „Fast and Furious: Designing for The Times“ už věříme, že i noviny dokážou být elegantní, krásné a designové. Gail má mnohaleté zkušenosti z The New York Times a v Bratislavě mluvila o tom, jak se snaží dělat design v tradiční podobě.  Než aby vytvářela speciální grafiky v programech nebo zbytečně retušovala, prostě využívá čisté stylové fotografie. Bez zrcadlení, bez dalších nutných zásahů, bez Photoshopu. Popsala také, jak jednou týdně vydávají speciál, který je věnovaný nějakému konkrétnímu tématu a každý speciál je graficky unikátní a odlišný oproti zbytku týdne. Na obrázku níže vidíte, jak to dopadlo, když se rozhodli udělat vertikální verzi novin. Výsledek je opravdu krásný, i když kvůli tomuto číslu museli kontaktovat všechny firmy, aby upravily formáty svých reklam.

 Jak pracují v NY Times

Důležité podle ní také je, abyste se při tvorbě grafiky bavili se samotným autorem a pochopili jeho myšlenku. Je potřeba dobře zachytit to, jak má celý příběh vyznít. Musí to být týmová práce. 

Žádný Photoshop
Žádný Photoshop. Balón byl reálně vytvořen a vyfocen.

A pak přišel Aaron

Aaron Draplin je stylový Američan s plnovousem a hromadou nápadů. Mezi klienty jeho kreativního studia patří značky jako Esquire, Nike, Wired, Patagonia, Target nebo Ford Motor Company. A pracoval také pro úřad prezidenta Baracka Obamy.  Jeho přednáška byla jedna velká show. A i když trvala o 30 minut déle než ostatní, člověk se nenudil ani vteřinu. Byla to dokonalá souhra jeho práce a zkušeností. Odnášíme si z ní jednu klíčovou myšlenku – když chcete něco dělat, tak to prostě dělejte. Nebojte se jít za hranice své práce a přeneste ji i do soukromí. 

Podtrženo sečteno

Z letošní konference By Design si odvážíme spoustu inspirace a přehled toho, jak design dělají v jiných oborech. Rada na závěr? Hlavně nikdy nezapomínejte, že design přesahuje do celospolečenských témat a má na ně menší nebo i větší dopad.