10 tipů, jak správně napsat blogový článek

Ne nadarmo se říká, že obsah je král. Jak ale vytvořit článek na blog, který čtenáři přečtou jedním dechem? Poradíme vám, jak vykouzlit poutavý titulek, na co se v článku zaměřit, nebo jak vyladit formátování textu. Máme pro vás 10 tipů.

Jak napsat článek
Jak napsat článek

Ne nadarmo se říká, že obsah je král. Jak ale vytvořit článek na blog, který čtenáři přečtou jedním dechem? Poradíme vám, jak vykouzlit poutavý titulek, na co se v článku zaměřit, nebo jak vyladit formátování textu. Máme pro vás 10 tipů.

1. Nadpis, který zaujme na první pohled

Ze všeho nejdůležitější je vybrat správný titulek. Měl by být výstižný, stručný a jasný. Snažte se do něj vždy zakomponovat sloveso. Velmi dobře fungují také čísla. Zkuste proto v nadpisu použít například:

  • 5 tipů, jak…
  • 10 rad, které… 
  • 7 zajímavostí o… 
  • 12 míst, které navštívit… 
  • 3 důvody, proč…

V neposlední řadě myslete na to, aby nebyl titulek nějakým způsobem zavádějící a abyste v něm neslibovali něco, co se čtenáři v článku ve skutečnosti vůbec nedočtou. 

2. Perexem nalákejte čtenáře

Hned za titulkem následuje perex – úvodní odstavec, ve kterém shrnujete, co se lidé v článku dozví. Správně napsaným perexem probudíte zvědavost a přimějete čtenáře, aby se do textu začetl. Perex má obvykle dvě až pět vět. 

3. Pište poutavé titulky a meta popisky 

Titulky a meta popisky mnohdy rozhodují o tom, zda si potenciální čtenáři text ve vyhledávači vůbec rozkliknou. S jejich vytvářením si proto dejte záležet. Na titulek (title) moc prostoru nemáte.

Myslete na to, aby se titulek vešel do 55 až 60 znaků. U meta popisků (meta description) se můžete rozepsat o něco více, a to na 155 až 160 znaků. Pokud je napíšete delší, nemusí se uživatelům zobrazit celé. 

4. Text rozdělte do odstavců

Umožněte lidem se v textu lépe orientovat. Internetoví čtenáři nejsou zvyklí číst dlouhé texty. A pokud se v článku ztratí, mnohdy ho už ani nedočtou. Používat můžete také různé odrážky a další členění, které umožní ještě větší přehled. 

5. Pracujte s nadpisy a podnapisy

Kromě odstavců se zaměřte také na nadpisy a podnadpisy. Podnadpisem můžete rozdělit rozdílné části textu, nebo zdůraznit, ve které části textu píšete o určitém tématu.

Z technického hlediska jsou nadpisy podle důležitosti děleny na H1, H2, H3 a dále. Pamatujte však na to, že nadpis H1 může být na stránce pouze jeden. Zpravidla se jedná o název článku. 

6. Zvýrazněte to, co je důležité

Důležité pasáže textu můžete zvýraznit také tučným písmem nebo kurzívou. I tyto úpravy pomohou čtenářům se v textu lépe vyznat. S množstvím zvýrazněného textu to ale nepřehánějte. Mohlo by to mít opačný účinek.

7. Používejte obrázky i grafy 

Také fotky udělají velkou službu. Text díky nim pěkně rozčleníte do jednotlivých bloků a navíc na ně můžete v textu odkázat například při vysvětlování.

Píšete článek o složitějším tématu? Pak přidejte do textu různé grafy a infografiky, díky kterým problematiku lépe vysvětlíte. 

8. Nezapomeňte na relevantní odkazy

Odkazujete v textu na jiný článek, nebo zmiňujete nějakou událost? Prolinkujte danou pasáž s odkazem, kde se mohou lidé dozvědět více informací. Návštěvníkům tak dopřejete větší komfort a zvýšíte tak šanci, že na vašem webu stráví více času.

Interními odkazy také oživíte některé starší články na vašem webu, které by v archivu už zapadly. Toto prolinkování navíc dává pozitivní signály robotům. Pomáhá jim s orientací, co na dané stránce najdou. Proto si dejte záležet na tom, přes jaká slova odkazy vedete.

9. Klíčová slova jsou důležitá

Analýza klíčových slov je jednou z hlavních disciplín oboru SEO. Díky ní zjistíte, jaká témata jsou u vašich potenciálních zákazníků nejvyhledávanější. Obsah pak můžete přizpůsobit daným tématům.

Do textu klíčová slova zakomponujte – a to jak do samotného textu článku, tak do titulku, nadpisů a podnadpisů nebo meta popisků. Pamatujte však na to, abyste to s množstvím klíčových slov nepřehnali, a to na úkor srozumitelnosti textu. 

10. Vyberte si zajímavé téma a dodržujte jednotný styl

Zvolte si téma, které se týká vašeho oboru a kterému rozumíte. Postupně si tak vybudujete pověst odborníka, ke kterému čtenáři vzhlíží. Psát můžete například o novinkách z oboru. Můžete se také podělit o firemní úspěchy, ale také o zajímavé tipy a rady.

U všech článků také dodržujte jednotný styl psaní. Zvýrazňujete perex tučným písmem, nebo volíte kurzívu? Tykáte, nebo vykáte? Nastavujete otevírání odkazů ve stejném, nebo novém okně?

To jsou důležité detaily, které rozhodují o tom, jak celý blog na potenciální zákazníky působí. 

A v neposlední řadě dbejte na správnou gramatiku. I když se to zdá jako banalita, nikdo nechce číst text plný hrubek. A některé čtenáře to může dokonce odradit.

Je čas se rozepsat!

Potřebujete s vedením blogu pomoci? Ozvěte se nám. Pustíme se do toho společně! 

Jdu do toho