Dnes už naštěstí nemusíte nechávat výběr země pro expanzi na náhodě. Vzhledem k tomu, že jsme jako jedna ze dvou českých agentur členem International Growth Agency Programu od Google, máme k dispozici nástroje, které nejsou veřejně dostupné. Našim klientům tak umíme poskytnout dostatečné množství informací pro to, aby mohli dělat kvalifikovaná rozhodnutí.

Můžeme porovnávat klíčové parametry v jednotlivých zemích mezi sebou a vybrat tu nejlepší možnost.
Velikost poptávky po produktech ve vaší vertikále je klíčovým parametrem, který rozhoduje o tom, do jaké země vstoupit.

Zaměřovat se na vlastní cíle a procesy místo potřeb zákazníků může vést k jejich nízké spokojenosti. Firmy často předpokládají, že to, co funguje na domácím trhu, bude fungovat i v zahraničí. Čeká je pak ztráta zákazníků a nízká opakovaná míra nákupů. Nespokojení zákazníci totiž rychle přejdou ke konkurenci, která lépe rozumí jejich potřebám.
Zodpovězte si základní otázku: Proč by měli zákazníci nakupovat právě u vás? Zaměřte se na jejich potřeby, dělejte výzkumy spokojenosti a přizpůsobujte se zpětné vazbě. Vytvořte procesy, které umožní neustálé zlepšování zákaznické zkušenosti. Rozumíte nákupnímu chování svých potenciálních zákazníků v zahraničí?

Rádi říkáme, že výběr vhodného trhu jednoduše není o pocitech, ale o datech.
3. Vstup na velký počet zahraničních trhů zároveň
Brzděte své ambice. Důležitá je kvalita, ne kvantita. Expanze je proces, který se do určité míry dá replikovat. Psychicky i finančně méně náročné je zaměřit se pro začátek na maximálně dva trhy a další přidávat postupně.
V průběhu expanze totiž zjistíte, kolik nástrah vás čeká a při vstupu na další už vás nic nepřekvapí. Pokud chcete lépe diverzifikovat riziko a škálovat, naplánujte si přidávání dalších trhů v kratším časovém rámci – ale ne zároveň.

Například u klienta Sanitino se nám postupná expanze víc než vyplatila. Po exportních analýzách jsme nastavili strategii tak, aby bylo Sanitino schopné každý rok vstoupit na 1 až 2 trhy. Původní cíl ztrojnásobit tržby jsme překonali a příjmy jsme zvýšili desetinásobně. Od roku 2022 s námi Sanitino expandovalo do 10 zemí po celé EU – víc si můžete přečíst v této case study.
Chcete také pomoct s expanzí?
Víme, co opravdu funguje. Dejte nám vědět a podíváme se na to společně.