Co nás čeká v SEO pro rok 2023?

Sedmi specialistům jsme položili tři důležité otázky. Z jejich odpovědí se dozvíte, kam SEO směřuje a co zůstává i nadále důležité. Pojďte se na to s námi podívat.

SEO
SEO

Na to jsme se podívali společně s předními českými osobnostmi v oblasti SEO. Sedmi specialistům jsme položili tři důležité otázky. Z jejich odpovědí se dozvíte, kam SEO směřuje a co zůstává i nadále důležité.

Otázky, na které i vy chcete znát odpověď:

  1. Jaké zajímavé novinky v oblasti SEO očekáváš v roce 2023?
  2. Jaký máš názor na možné využití AI z pohledu SEO? Je to něco, co nás podle tebe v dohledné době čeká? Plánuješ otestování nebo jsi už testoval na svých klientech či projektech?
  3. Novinky jsou jedna věc, ale neměli bychom zapomínat ani na základy. Na jaké oblasti je potřeba myslet při SEO rozvoji stránek i v roce 2023?

Přečtěte si názory a zkušenosti, které mají:

 

Filip Podstavec

Jaké zajímavé novinky v oblasti SEO očekáváš v roce 2023?

Z nezajímavých (respektive takových, na které jsme již zvyklí) je to Googlí aktualizace a další rozšiřování působnosti Google ve výsledcích vyhledávání na úkor webů. 

Z těch zajímavějších to za mě budou dva hlavní narativy:

1. AI:

Twitter je poslední dobou plný OpenAI chatu a upřímně i já jsem překvapený, co vše již dokáže. Osobně mě fascinuje spíše jeho práce se zdrojovým kódem, obsah považuji spíše za „slepování“ již existujících zdrojů do smysluplného textu.

První pokusy o weby založené výhradně na obsahu od AI (případně popisky/​články založené na zadání AI) již vznikají. Doporučuji sledovat třeba Wladass.

Osobně jsem toho názoru, že prozatím je text generovaný pomocí umělé inteligence rozlišitelný. Otázkou je, jestli tomu tak bude i do budoucna s příchodem GPT4.

Už existují různé nástroje na detekci, zda obsah psalo AI, které mají celkem přesné výstupy i v případě GPT3. Takže myslet si, že vyhledávače nedokáží takový text rozlišit, je naivní. Nicméně lepší otázkou je, jak náročné/​drahé je pro vyhledávače takový text detekovat. Danny Sullivan (Google) navíc nedávno prozradil, že obsah psaný pomocí AI sám o sobě není problém, dokud nejde o obsah psaný vyloženě „pro vyhledávače“. 

Čeho se osobně bojím mnohem více, je fakt, že zpracování takového textu bude čím dál levnější (zatím je provoz GPT3 velmi drahý na všeobecné použití).

A pak je otázka, jak k tomu přistoupí vyhledávače, které budou mít díky datům nástroj, jak efektivně generovat obsah do výsledků vyhledávání na základě webů, ze kterých čerpají (bez přímého zdrojování autora). 

Na druhou stranu do tohoto extrému téměř určitě nikde nedojdou, jelikož vyhledávače data z webů potřebují a webmasteři by jim je v takovém případě neměli proč dávat. Takže budou balancovat na hraně toho, kdy se vyplatí obsah vyhledávačům posílat výměnou za návštěvnost, kterou jim vyhledávače generují.

2. Author rank:

Poslední dobou čtu čím dál více článků věnující se faktu, že Google má několik patentů a již delší dobu pracuje na unikátní identifikaci autorů obsahu a jejich rozlišení na stránce (i bez označení strukturovanými daty). Za mě jde o hodně podceňované téma (stejně jako interní prolinkování) a počítám, že příští rok se dostane více do popředí.

Už nebude tolik záležet pouze na webu, na kterém se obsah i píše, ale i na tom, kdo ho píše a jakou má historii.

Jaký máš názor na možné využití AI z pohledu SEO? Je to něco, co nás podle tebe v dohledné době čeká? Plánuješ otestování nebo jsi už testoval na svých klientech či projektech?

Svůj náhled jsem shrnul výše. Osobně dané technologie dlouhodobě testuji a některé modely i rozcházím u sebe, jelikož mě fascinují. Na klientech jsem ale zatím nikde AI při tvorbě obsahu nevyužil.

Na jaké oblasti je potřeba myslet při SEO rozvoji stránek i v roce 2023?

Základů je opravdu hodně. Když se ohlédnu za posledním rokem a projekty, které jsem procházel, tak vnímám jako nejpodceňovanější tyto věci:

1. Interní prolinkování

Většina projektů raději maká na link buildingu, ale strukturu, kterou jsou schopni ovlivnit sami, zanedbávají.

2. Uživatelský zážitek a propojení s UX 

Vyhledávače používají stále více signálů, podle kterých určují, jestli byl uživatel „spokojený“ s výsledkem vyhledávání.

3. Aktualizace a rozvoj obsahu 

Většinou se dokončí článek, vloží se na blog a tím je de facto „mrtvý“. Pomocí rozvoje obsahu nebo jeho občasné aktualizace ale může s minimální snahou přinést mnohem lepší návštěvnost. Stačí si jednou za čas udělat analýzu toho, jak je na tom obsah z hlediska výkonu a hledat příležitosti.

Jako první na naše otázky odpovídal Filip Podstavec, linkbuilder s více než 15 lety zkušeností a zakladatel Marketing Mineru, jednoho z nejznámějších českých nástrojů.

 

Zdeněk Dvořák – Linki

Jaké zajímavé novinky v oblasti SEO očekáváš v roce 2023?

Mé tipy pro naše hlavní bitevní pole, tedy výsledky hledání na Google, jsou zvýšení počtu reklam v SERP u Googlevětší tlak na prosazení Google Shopping sekce. Mnohem víc prostou v SERP také dostanou PAA, protože pokaždé, když v SERP nekliknete, je to prostor vidět další placenou reklamu, na kterou už možná kliknete. :)

Jaký máš názor na možné využití AI z pohledu SEO? Je to něco, co nás podle tebe v dohledné době čeká? Plánuješ otestování nebo jsi už testoval na svých klientech či projektech?

Ty pohledy jsou dva. Víc se snažím vnímat, jak využije Google vlastní počiny v AI oblasti, aby hodnotil obsah a popularitu webů. Už prosincový Link spam update (14.12.2022) u mnoha webů ukázal, že se Google právě pomocí AI naučil mnohem lépe rozeznávat manipulativní odkazy. Určitě v tom bude pokračovat a lidé, kteří vymýšlejí, jak získávat odkazy, nutně musejí reagovat

To bude podle mě velké téma hlavně v našem regionu, kde mají určité odkazové taktiky silnou tradici. A ty tradice vedou k tomu, že za sebou link buildeři nechávají odkazové vzory, které AI rozpozná opravdu dobře.

Z pohledu majitelů webů hodně záleží na zralosti projektů a co přesně v SEO si budou chtít usnadnit. Hodně se mluví o generování obsahu, ale co přesně je to obsah?

Třeba texty, které nemají přímý vliv na ranking stránky, jako třeba meta description, jsou ideální kandidát na AI automatizaci a už jsem viděl první integrace třeba do Tabulek od Google.

Velké využití může mít AI generování obsahu například u tvorby textů pro FAQ strukturovaná data. Nebo sumarizace článků, které budete dávat na úvod svých dlouhých článků. To už jsem si zkoušel a funguje to hezky. Mám pořád na mysli jen část hlavního obsahu stránky. 

Kompletně celý obsah nějaké URL, který je generovaný přes AI, stále vyžaduje ruční kontrolu a ve střednědobém horizontu věřím, že se Google naučí (jak deklaruje) AI obsah poznat a nějak omezit. Hned to nebude a už z toho těží první aktivní lidé. 

AI bude silná v agregaci a to bude podle mě první velké využití. Třeba recenzní weby dokáží generovat obecné závěry z recenzí na Heuréce nebo Zboží.cz. Nebo popisy brandů a jejich silných stránek.

Sám už dlouho používám DeepL pro základní překlady textů do cizích jazyků. Stále se to neobejde bez editace rodilým mluvčím, významné zrychlení v produkci textů je to už teď.

Velká očekávání mám u analýz klíčových slov. Poslední rok třeba sleduji nástroj, který umí velmi dobře klasterizaci klíčových slov. V tomto propukne boom a mrkám na Ahrefs, kdy pro svá data něco podobného nasadí.

Představte si, jak taková věc usnadní návrhy na tvorbu obsahu. Podobně zařadí nějaké ML modely do svých funkcí nástroje na dolování dat z Google Search Console.

To mě obecně přivádí k tomu, že jasně proběhne boom nových nástrojů pro SEO. Už proto, že například menší e-shop si nejspíš nenajde prostor pro větší automatizaci s AI třeba přes API. Větší značky už s AI dávno pracují, třeba Biano má nástroj na nalezení produktu podle fotky, dělá přes něj část kategorizace a umí prioritizovat produkty, které jsou „hezké“.

Určitě se dobře zavedly i generátory obrázků. V magazínovém obsahu mohou vést k většímu zaujetí čtenářů ve srovnání s nabídkou fotobank a existuje už třeba i plugin do Wordpressu, který se o to postará přímo v Guttenberg editoru.

Pro link building už teď může AI sloužit třeba k parafrázování šablon v e-mailech.

Na jaké oblasti je potřeba myslet při SEO rozvoji stránek i v roce 2023?

Dost záleží, co jste za typ webu a v jaké fázi rozvoje jste. U e-shopů bych se zaměřil na unikátní obsah, jako jsou recenze, vlastní fotky a zkušenosti. Chybu nikdo neudělá s promyšleným rozvojem interního odkazování a větší weby i s řízením procházení pro crawlery.

Bez debat stále zůstává správný výběr témat a jejich pokrytí tak, aby odpovídaly záměru hledajících.

Pro mnoho projektů už není nutné dělat velkou analýzu klíčových slov. Preferujte agilnost, rozvíjejte jednotlivé sekce. K analýze témat stačí n-gramové audity třeba v Ahrefs. Jejich nástroj umí 1-gram analýzu klíčových slov i včetně hledanosti, takže zhruba vidíte témata i jejich celkové hledanosti.

Růst ale není vše. Zaměřte se i na to, aby vše fungovalo, tak, jak jste zamýšleli. Technické faktory, jako je stabilita robots.txt, kanonizace nebo pravidla indexace lze automatizovat a hlídat i zdarma s pomocí skriptu od Spotibo. Většina webů je ve skutečnosti sada šablon pro určité typy obsahu, takže stačí od každého typu hlídat několik URL.

A samozřejmě s námi zůstávají i externí odkazy. Díky tomu, že Google je „línější“ indexovat, roste důležitost odkazové popularity. Odkazované weby Google crawluje raději, a to se projeví i na indexaci.

Svůj pohled na směřování SEO v tomto roce nám zde poskytnul Zdeněk Dvořák, známý jako Linki. SEO a linkbuildingu se věnuje více než 12 let.

 

Ivo Kylián

Jaké zajímavé novinky v oblasti SEO očekáváš v roce 2023?

Vzhledem k tomu, že ekonomická prognóza pro rok 2023 není optimistická, placená propagace je zpravidla tím prvním, co firmy omezují. Lidé jsou rovněž v takových dobách méně ochotni klikat na výsledky, které jsou výslovně označené jako reklama.

Firmy budou vynakládat větší úsilí, aby uspěly v organickém vyhledávání. Z toho vyplývá vyšší poptávka po kvalitním SEO. Společnosti budou muset sledovat a dohnat nejnovější SEO trendy. A častokrát konečně začít řešit dlouho odkládané technické a obsahové aktivity.

SEO v roce 2023 podle mě bude fungovat podle již dlouhodobě zaběhlých pravidel optimalizace pro trvale udržitelný růst bez potenciálních algoritmických nebo ručních propadů. Zvýší se ale ještě více tlak na odborné znalosti, přehled a zkušenosti SEO specialistů. Nebo případně zejména agentury budou mít příležitost na konkrétnější specializaci konzultantů na určité oblasti SEO. 

Očekávám rovněž další proměny v SERPu vyhledávače Google i Seznam s cílem udržet déle uživatele ve výsledcích vyhledávání a současně mu zobrazit více placené plochy, která by zacelila možné propady v příjmech s ohledem na ekonomickou prognózu. 

Z tohoto důvodu lze také očekávat částečně placené profily Google My business. Tedy obdobně jak do výsledků vyhledávání Seznamu zasahují profily Firmy.cz.

Stoprocentně jasné je jedině to, že kvalita v SEO bude převažovat nad kvantitou – v obsahu i zpětných odkazech.

V tomto roce se jednou z hlavních oblastí zájmu stanou údaje behaviorální analýzy a využití rozšiřujících se možností Google Analytics 4.

Jaký máš názor na možné využití AI z pohledu SEO? Je to něco, co nás podle tebe v dohledné době čeká? Plánuješ otestování nebo jsi už testoval na svých klientech či projektech?

Vzhledem k tomu, že dobří autoři a grafici budou stále dražší, SEO specialisté a provozovatelé webů se budou snažit na tvorbě obsahu co nejvíce ušetřit. Proto budou stále populárnější nástroje pro tvorbu textového či grafického obsahu pomocí umělé inteligence. Budou totiž levnější než skuteční lidé.

Přestože se AI aplikace každým dnem zlepšují, tak si myslím, že stále nejsou a v roce 2023 nebudou schopné zcela nahradit lidi

SEO specialisté a marketingové agentury, které se budou příliš spoléhat na obsah z AI, se pravděpodobně do konce roku 2023 dostanou do pasti aktualizace helpful content společnosti Google. Jejím cílem je penalizace nekvalitního a spamového obsahu ve výsledcích vyhledávání

AI sice nemůže aktuálně nahradit lidi, ale může nám výrazně pomoci při tvorbě obsahu. Testuji například skrze ChatGPT vygenerování některé části méně důležitého obsahu pomocí AI a poté ruční úpravu ve spolupráci s klientem. Tedy doplnit chybějící informace nebo odstranit části, které jsou zjevně nesmyslné. Přinášíme přidanou hodnotu a minimalizujeme tak riziko, že nás zasáhne některý z Google helpful updatů.

Na jaké oblasti je potřeba myslet při SEO rozvoji stránek i v roce 2023?

Jednoznačně je nutné držet se dlouhodobých pevných kořenů optimalizace. Ať už je to kvalitní technické zázemí a unikátní, uživatelům přínosný obsah s potenciálem získávat silné zpětné odkazy.

Nesmí se zapomínat na to, že majitele webů (až na specifické výjimky) neživí top pozice nebo obecná návštěvnost. Živí je uskutečnění konverzní události. 

Tedy je nutné v rámci zvyšování výkonu organiky analyzovat vstupní stránky, které vyhledávače ukazují jako nejrelevantnější ke konkrétnímu vyhledávacímu dotazu.

Tato analytická práce spočívá ve sledování, kterou vstupní stránku vyhledávač zobrazí na dotaz a jestli je to právě ta specialistou požadovaná, která má nejvyšší konverzní potenciál.

Rovněž je nutné každou vstupní stránku (případně jednotlivou typovou stránku) analyzovat, zda obsahuje všechny náležitosti, které s vyšší mírou pomohou vytvořit požadovanou konverzi napříč zařízeními

Tedy nyní zejména na mobilech procházet web a posuzovat, jestli se uživatel dobře orientuje, když na web přijde. Jestli je správný a zaujímavý obsah nad přehybem stránky se zřejmými uživatelskými cestami. A v neposlední řadě, jestli každá stránka uživatele vede k nějakému stanovenému primárnímu nebo sekundárnímu konverznímu cíli.

Jen tak může být překlenutí rozdílu mezi návštěvností webu a návratností investic do SEO příznivé.

V této části nám na otázky odpovídal Ivo Kylián. SEO se věnuje více než 15 let a zároveň je jedním ze zakladatelů SEO jako Brno.

 

Jan Onesork

Jaké zajímavé novinky v oblasti SEO očekáváš v roce 2023?

Bude zajímavé sledovat, zdali ještě větší prostor dostanou alternativní způsoby objevování obsahu, které nevychází přímo z klíčového slova. Mám na mysli například multisearch, který umožňuje kombinovat vizuální vyhledávání s klíčovými slovy. Nebo Google Discover, jehož větší integrace do vyhledávání by mohla dramaticky změnit způsob, jakým řada lidí nachází nový obsah

Mimo to očekávám především ještě větší důraz na kvalitu a s tím spojenou stále větší prominenci Featured Snippetů (aby uživatel nemusel opouštět výsledky vyhledávání). Naopak očekávám, že vliv zpětných odkazů bude dále klesat.

Jaký máš názor na možné využití AI z pohledu SEO? Je to něco, co nás podle tebe v dohledné době čeká? Plánuješ otestování nebo jsi už testoval na svých klientech či projektech?

Asi každý si v poslední době vyzkoušel nějaký jazykový model založený na neuronových sítích jako například GPT-3 a populární ChatAI. Uspějí ti, kteří se důkladně zamyslí nad tím, jak jim tato technologie může pomoci. 

Osobně doporučuji přistupovat k této „AI“ zatím spíše jako k pomocníkovi, který:

  • pomůže s brainstormingem variant reklamních textů,
  • pomůže rychle zmapovat příbuzná témata,
  • pomůže seskupit podobná klíčová slova,
  • usnadní tvorbu obsahu (například umí nadhodit relevantní kritické otázky k zamyšlení, u kterých může dávat smysl zahrnout je do textu).

Kdo v AI vidí cestu k instantnímu úspěchu, nedojde daleko. 

Na jaké oblasti je potřeba myslet při SEO rozvoji stránek i v roce 2023?

Největší výzva je umět identifikovat činnosti, které má v SEO reálně smysl dělat. Které budou mít přínos. Věnuji se SEO v angličtině a tam se dramaticky zvyšuje podíl věcí, se kterými si Google poradí, i když jsou podle knížek „špatně“.

Pro SEO specialisty to znamená, že nemohou slepě jet podle best practices, ale musí si držet kritický nadhled, umět prioritizovat, a především skvěle komunikovat a dotáhnout ty části, které mají skutečný dopad. To jsou stále hodnotnější dovednosti, které pomáhají klientům dosahovat velkých nárůstů a vyvarovat se pálení peněz na nesmyslech.

V této části jsme se ptali Jana Onesorka, který se SEO věnuje více než 15 let. Aktuálně se zaměřuje především na SEO v angličtině.

 

Miloslav Hamsa

Jaké zajímavé novinky v oblasti SEO očekáváš v roce 2023?

Jednou z nejzajímavějších novinek bude spojení AI a SEO, o tom ale později. Určitě stojí za zmínku již dva roky omílané nové Google Analytics, což sice není úplně SEO novinka, ale k vyhodnocování SEO je potřeba a bude to velká změna. A ač to není úplně novinka, existuje stále mnoho firem, které ještě pořád nemají založený nový účet

Poslední roky opakovaná fráze „Content is king“ bude určitě pravdou i v roce 2023. A to třeba i proto, že Google rozšířil svůj původní koncept E-A-T o zkušenost (Experience) na E-E-A-T. Stále se to týká spíše určitých témat, ale do budoucna se třeba přidají i další. 

V neposlední řadě bych zmínil aktualizaci obsahu. Podívejte se na samotný Google. Jakmile oznámí nějakou novinku, hned aktualizuje i vlastní blog a nápovědu.

Kdy naposledy jste aktualizovali svůj obsah? Je to týden, měsíc, nebo roky? 

Představte si to trochu jako zahradu. Aby byla stále zelená a neuschla, je třeba ji zalévat a starat se o ni. Jinak se může stát, že váš soused, tedy konkurence, bude mít hezčí zahradu a návštěvnost půjde tam.

Jaký máš názor na možné využití AI z pohledu SEO? Je to něco, co nás podle tebe v dohledné době čeká? Plánuješ otestování nebo jsi už testoval na svých klientech či projektech?

AI přišlo jako lavina. Už pár měsíců se na SEO diskuzích a v kuolárech hojně hovoří o tomto tématu. Sám jsem zkusil Jasper.ai (díky Radku Hojgrovi) především proto, že se dá propojit se SurferSEO, o kterém často mluví Linki a sám jej využívám pro své projekty a klienty.

Možností využití je řada. Osobně si od toho slibuji lepší automatizaci, efektivnější řešení obsahu, klíčovek, titulků či popisků. Jak moc to změní SEO, těžko říct. Dovedu si představit, že hodně. Na druhé straně, jak moc to zatíží třeba servery a výpočetní kapacity? Bude to stále zadarmo či za drobné peníze? Nebo na tom budou chtít vývojáři těchto robotů profitovat a AI bude dostupná spíš pro velké firmy a agentury? 

Velkou otázkou bude i to, jak se k tomu postaví Google, který je v rámci SEO důležitým hráčem. Těžko říct, jestli dokáže podchytit obsah tvořený AI, zda jej bude penalizovat či vítat. Věřím, že to ale určitě povede k tomu, že bude důležité budovat brand, více řešit fakta, odbornost a podobně.

Pokud jste ještě AI nevyzkoušeli, určitě to zkuste! 

Na jaké oblasti je potřeba myslet při SEO rozvoji stránek i v roce 2023?

SEO dělám asi 10 let a stále se setkávám se stejnými chybami. Zbytečné stránky na webu, stránky s „thin content“, tedy nedostatečným obsahem či zapomínání na interní prolinkování. To bylo zmiňováno často na panelové diskuzi mezi SEO odborníky na SEOlogeru naživo i v roce 2022. 

Pamatujte, že málo je někdy více. Web děláte pro lidi, ne pro roboty, protože lidi nakupují, ne roboti. :-) 

Další z námi oslovených byl Miloslav Hamsa, který se věnuje optimalizaci stránek a především link buildingu už více než 9 let. Je jedním ze zakladatelů SEO jako Brno.

 

Martin Šimko

Jaké zajímavé novinky v oblasti SEO očekáváš v roce 2023?

Nečekám nic extra převratného. Když se podívám několik let zpátky, tak mi přijde, že se SEO vyvíjí stále stejným směrem. Jde o poskytování co nejlepší odpovědi na dotazy uživatelů a následný uživatelský zážitek. V tom směru bude Google (a věřím, že i český Seznam) pokračovat.

Vyhledávače se budou snažit více odpovídat přímo v SERPu. Tím se bude zmenšovat organická návštěvnost webů, které odpovídají na jednoduché a strukturované dotazy. Google bude dál více tlačit na webmastery, aby weby byly optimalizované pro mobily, a to včetně rychlosti a Core Web Vitals.

Jaký máš názor na možné využití AI z pohledu SEO? Je to něco, co nás podle tebe v dohledné době čeká? Plánuješ otestování nebo jsi už testoval na svých klientech či projektech?

AI a nyní nejvíce diskutovaný ChatGTP je určitě hodně zajímavé. Myslím si ale, že jsme zatím dost na začátku. Současný ChatGTP jde ale určitě použít na spoustu věcí v SEO i mimo něj. Sám jsem ho testoval na psaní krátkých textů, generování seznamu klíčových slov, synonym nebo stručné shrnutí tématu, která jsou pro mě málo známá.

Zatím ale nejsme ve fázi, že by ChatGTP nahradil copywritery. I z toho důvodu, že má data jen do roku 2021.

S novou verzí si to už ale umím představit jako první krok při psaní obecnějších textů. Stále bude muset text zrevidovat živý člověk.

AI je ale určitě „the next big think“, a to nejen v SEO a nejen GTP. Osobně se těším na další vývoj, automatizaci mám rád.

Na jaké oblasti je potřeba myslet při SEO rozvoji stránek i v roce 2023?

Základy jsou důležité a často vidím, že se na projektech přeskakují. Nemusí jít o mega velkou tabulku s milionem dat, které nikdo nikdy nepoužije. Dobrá analýza klíčových slov, longtailů a témat je základ. Na těchto podkladech pak tvořit tak oblíbený kvalitní obsah a publikovat ho na platformě, která je technicky správně udělaná, rychlá a konverzní. K tomu přidat relevantní zpětné odkazy a pozice a návštěvnost přijde.

Rozptylovat se aktuálními minitrendy a hype články většinou nedává smysl, pokud nejsou hotové základy.

Martin Šimko se SEO věnuje více než 15 let a je také jedním ze členů SEO jako Brno.

 

Michal Kašpar

Jaké zajímavé novinky v oblasti SEO očekáváš v roce 2023?

S ohledem na ekonomickou situaci, která vypadá pro následující rok nepříznivě, očekávám stále větší tlak na efektivitu práce SEO konzultantů. Základem bezesporu bude správné stanovení prioritizace práce podle očekávaných dopadů a nákladů na jejich realizaci. 

Další cestou pro zvyšování efektivnosti vynaložených nákladů může být určitě snaha o další automatizaci (nástroji, skripty nebo v rozumné míře pomocí AI).

Po cookie liště v loňském roce nás letos čeká i finální přechod na Google Analytics 4, což je z pohledu vyhodnocování určitou výzvou.

Z pohledu vyhledávačů očekávám spíše pokračování ve stávajících nárocích na tvorbu kvalitního obsahu přínosného pro uživatele. Ať již jeho komplexním pojetím, tak jeho aktuálností. 

Google tak nejspíš bude pokračovat dalším helpful content updatem (přehled updatů Google). Kdo ví, třeba se po E-A-T a E-E-A-T dočkáme i E-E-E-A-T. :)

V případě Seznam.cz očekávám výraznější změny ve výsledcích vyhledávání vlivem nasazených aktualizací (o té poslední informoval Dušan Janovský nedávno).

A samozřejmě tu bude i výrazné téma využití AI, ke kterému se dostanu dále.

Jaký máš názor na možné využití AI z pohledu SEO? Je to něco, co nás podle tebe v dohledné době čeká? Plánuješ otestování nebo jsi už testoval na svých klientech/​projektech?

Všichni mluví o AI, všichni chtějí AI. Tak by se daly shrnout poslední týdny až měsíce diskusí napříč komunitou, ačkoliv je toto téma s námi již výrazně delší dobu.

Největší ohlas přinesl nepochybně ChatGPT, který ukázal možnosti využití OpenAI velmi uživatelsky jednoduchou cestou. 

Microsoft nelenil a poměrně rychle oznámil, že jedná o investici do společnosti OpenAI. Dá se předpokládat, že ambicí může být nějaké využití v rámci vyhledávače Bing v budoucnosti. 

Měl jsem velká očekávání, kam se tato technologie posune při přechodu z modelu GPT-3 (GPT-3.5) na avizovaný GPT-4. Dle prvních informací se zdálo, že nás čeká velký skok. Dle posledních informací je ale potřeba počkat, co se v nové verzi reálně změní.

Ani Google nezahálí a na téma velmi rychle reaguje přesuny v rámci svých týmů právě s cílem většího zaměření na využití AI v praxi. 

Zpět však k využití AI v rámci SEO. Je podle mě velká škoda, že téma sklouzlo pouze ke generování kompletních textací a snaze nahradit tak copywritery

Ač ChatGPT dává na první pohled hezké textace, tak nesmíme zapomínat na možnou neaktuálnost dat (nyní generuje data podle informací z roku 2021), kterou pocítíme při současných tématech. 

Dalším problémem může být i samotná důvěryhodnost dat, která může být limitem pro odbornější témata.

Právě schopnost udržet v AI pouze stoprocentně pravdivé a doložitelné informace považuji za velkou výzvu pro tvůrce těchto nástrojů.

Myslím, že i vyhledávače se budou snažit o detekci zcela neupravených textací generovaných pomocí AI, ač je otázkou, nakolik se jim to bude dařit. První nástroje na detekci textací psaných prostřednictvím AI jsou už dostupné.

Tím však neříkám, že ChatGPT není možné využít již nyní. Pro jednoduchá témata se může jednat o nástroj generující podklady pro lidského copywritera. Také si dokážu představit využití pro generování různých zkrácených verzí, sestavování osnov nebo využití pro inspiraci. Vždy ale doplněné revizí/​úpravami na straně copywritera. Vše je tak v souladu se snahou o zrychlení a zefektivnění práce.

Využití však nemusí končit do budoucna jen u pomoci s textací. Ještě větší smysl mi AI dává pro různá třídění dat –⁠ například při zpracování analýz klíčových slov a podobně. Myslím, že v této oblasti nás v následujících letech čekají ještě velké věci.

Na jaké oblasti je potřeba myslet při SEO rozvoji stránek i v roce 2023?

Lidé mají často tendence upínat se jen ke trendům, ale léty osvědčený základ práce zapomínají. Prací SEO konzultanta je sestavit potřebný mix prací vedoucí ke stanovenému cíli.

I nadále tak z mého pohledu zůstává stěžejní mít na začátku práce dobře zpracovanou klasifikační analýzu klíčových slov. Pouze dle ní lze navrhovat správná struktura vstupních stránek zaměřená na relevantní témata. 

O potřebě pokrývat long-tailová témata se mluví již mnoho let a stejně se setkáváme s tím, že se lidé perou pouze o ta nejvíce konkurenční témata. Přitom obsahová sekce nebo kvalitně udělaná filtrace na e-shopu dokáží stále velké věci.

Na návrh struktury webu navazuje i kvalitní interní prolinkování, aby jednotlivé stránky webu tvořily propojený celek.

Máte vstupní stránky dostupné jen ze souboru sitemap.xml? Pak nemáte moc velkou šanci na dlouhodobý úspěch.

Neméně důležitá je i tvorba kvalitního a komplexně pojatého obsahu stránek, kterou lze získat první pozice i rozšířené výsledky vyhledávání. Zde je dle mého názoru potřeba být opatrný s přehnaným využitím AI bez jakékoliv navazující kontroly a úprav.

Věc, na kterou se zapomíná, je následná aktualizace dříve tvořeného obsahu, aby o získané pozice nepřicházel. Nad rámec uvedených věcí samozřejmě nesmíme vynechat oblast technického SEO, která je nutným základem. A neméně důležitá je také oblast linkbuildingu, kterou využíváme, když samotný obsah webu nestačí.

A na závěr? Nezapomínejte na to, že weby tvoříte pro lidi. Co se stane, když návštěvník nenajde relevantní odpovědi ke svému dotazu nebo nevydrží čekat na pomalý web? Hned se vrátí zpátky do výsledků vyhledávání a jeho přivedení mohlo být spíše na škodu. 

Na závěr jsme nechali, aby svůj pohled popsal Michal Kašpar, šéf SEO oddělení, který pracuje 8 a půl roku v PROFICIU. Se SEO má už 13 let zkušeností.

 

Děkujeme všem, kdo se s námi podělili o svůj názor a zkušenosti. Sami jsme v PROFICIU zvědaví, co z předpokladů se vyplní a kam se posune aktuálně velké téma AI. Chcete nám napsat svůj odhad? Budeme se těšit.

SEO 25. 01. 2023