Content First 2023: Tvořte obsah, který prodává

Obsahem to začíná a měli byste mu věnovat pozornost. Proč? Odpověď je jednoduchá. Aby vaší značce věnovali pozornost uživatelé. Bez dobrého obsahu to totiž nepůjde. Tohle jsou nejzajímavější poznatky z letošního Content First

Content First 2023
Content First 2023

ACTS. NOT ADS.

Nikola Foktová, Creative Director, Leo Burnett & MSLPublicis Groupe

Radek Vítek, Head of Brand Reputation, MSLPublicis Groupe

Všechno je to o pozornosti. Kolik reklam denně vidíte? Možná jste netušili, že je to až 10 tisíc. Počet reklam, kterých si doopravdy všimneme, je totiž o dost nižší. Je jich méně než 100. A kolik z nich vás osloví na to, abyste si je zapamatovali? Na to už si odpovězte každý sám. :)

Nikola Foktová

Co si z toho odnést? Nežeňte se za zásahem. Chtějte pozornost. Vymýšlejte obsah, který lidé nebudou chtít přeskočit. 

Jak toho dosáhnout? Buďte užiteční, relevantní a zábavní. Spojujte nespojitelné. Hrajte si s kreativou a originálním zpracováním. Vysoký budget nudnou reklamu nespasí. Zkrátka: ACTS. NOT ADS.

Pindíci, Brno a knihy. Vše, co jsem napsal a půjdu za to do pekla.

Adam Pýcha, Ředitel oddělení marketingu a E-commerce, Knihy Dobrovský

Co děláme špatně? Jsme neefektivní a bojíme se! Nejraději všichni jedeme v zajetých kolejích. Máme rádi jistoty. A přitom je tak snadné dělat věci jinak. Tady jsou tipy od Adama Pýchy.

Adam Pýcha

1. Začněte tím nejjednodušším

Co třeba přetextovat tlačítko dokončení nákupu na Bouchni to tam, šmudlo? Zvýší to konverzní poměr o 6 %, stojí to cca jedno větší kafe. Na rozdíl od roční přípravy redesignu e-shopu, na kterém dělá 20 lidí, stojí to spoustu peněz a zvýšíme konverzní poměr maximálně o 4 %.

A co takhle rozeslat mailing s Kapitánem Šnekem, který se omlouvá za svou pomalost, když se zpozdí objednávka? Výsledek: Lidé budou za vtipné e-maily rádi. A rozhodně si nebudou stěžovat, že jim kniha dorazí o pár dnů později. 

 

Vymyslete newsletter, který půjde jen těm nejvěrnějším zákazníkům. Bude to čest, když jim dojde Tajná soví pošta. 

Adam Pýcha

ředitel marketingu a E-commerce Knihy Dobrovský

Newsletter už nikdy nebude otravný spam v e-mailu, ale privilegium pro ty nejvěrnější. 

2. Zůstaňte autentičtí

V marketingu se snažíme řídit podle doktrín a pak všichni vypadáme podobně. Co dělají v Knihy Dobrovský, aby se brand odlišil? 

Tady je příklad: Do každého balíčku, který odesílají z e-shopu, vkládají e-shopové listy. Jsou plné textu, vypadají honosně, přeplněně a mají daleko od minimalismu. „Když kolegyně provedla redesign, aby byly listy modernější, všechno bylo dobře. Byly čisté, úhledné, dobře čitelné a taky stejné, jako milion dalších materiálů,“ popisuje Adam. Proto se vrátili k původní podobě.


3. Pracujte s prostorem

Přemýšlejte nad místem kampaně. Knihy Dobrovský například umístily do metra reklamu se zněním Vystupte si prosím, pokud nemáte knihu. Na zastávkách, kde máme pobočky.

4. Ukažte obličeje

Základem úspěchu na SoMe je podle Adama Pýchy ukázat obličeje zaměstnanců a být autentičtí. Budovat ambasadory, pracovat s malými influencery a rozvíjet osobní brand vašich lidí.

5. Nefiltrujte nápady v týmu

V kreativě musí být prostor pro individuální nepřefiltrované nápady. Prostě to vyzkoušejte a hlavně nic nepředělávejte. Věřte svým lidem.

Když nevidíte za roh aneb: slovo sem, slovo tam

Petra Dolejšová, advokátka, Na volné noze

V marketingu platí jedno zásadní pravidlo: NEKECEJ! 

Jeden příklad za všechny. Co byste řekli na tuto reklamu? Je v pořádku?

Jsme největší autobazar v ČR. 

Důležitá je jedna věc: Jak to pochopí uživatel? Že máte největší nabídku aut v Česku. Právě množství aut je totiž ten nejsilnější argument. 

Tento autoservis ale neměl nejvíce aut. Byl největší katastrálně. A to znamená, že spor u soudu tento autobazar prohrál. 


Kouzelné slovíčko ZDARMA

Nabízíte na svém webu e-book zdarma? Co za něj ale doopravdy chcete? Jasně že data. A to teda zdarma rozhodně neznamená. Česká obchodní inspekce (ČOI) je na tohle slovíčko háklivá. Tak si dávejte pozor a raději uveďte, co za e-book doopravdy chcete.

Další kouzelné slovíčko AŽ

Slevy až - 60 % a v sortimentu máte v této akci jen 1 položku? Tak na to rychle zapomeňte. Neexistuje konkrétní poměr, který ČOI uspokojí. Musí být zkrátka prokazatelně určitý počet produktů, které s touto slevou nabízíte. Petra Dolejšová podotýká: Přece tušíte, jestli je vaše nabídka fér, nebo ne. Tak buďte féroví a budete v pohodě.

Jste EKO? Tak to dokažte

Nestačí vám strohý argument, že jste ekologičtí. Pokud tvrdíte, že je vaše značka udržitelná, musíte na to mít data. V dalším roce až dvou bude navíc nové Evropské nařízení. Ke každému obecném zvolání o udržitelnosti značky budete muset přidat 2 věty, které vysvětlí, v čem konkrétně udržitelní jste.


Pozor. Konec ZÁRUKY!

Od 6. 1. 2023 neexistuje klasická záruka 2 roky. Jako prodejci stále odpovídáme za to, že je to zboží v pořádku. Záruka je ale nově dobrovolná. Můžete ji dávat, ale nemusíte. Nově se zkoumá, jestli byla bota nekvalitní v momentu, kdy jsme si boty koupili. Prodejce ručí za její kvalitu v okamžiku koupě.

Co tedy záruka znamená teď? Prodejce se dobrovolně zavazuje k tomu, že nám boty kdykoliv vymění. Pokud je tedy na vašem e-shopu stále napsané Záruka na boty 2 roky, jdete sami proti sobě.

Neslibujte, nebo se vám to vrátí

Nezavazujte se ani dalšími výroky jako: „V botách odchodíte 10 sezón.“ nebo „Tahle barva vydrží věčně.” Pokud totiž nevydrží, máte smůlu.

Pozor také na věty, které vaším jménem říkají influenceři nebo affiliate partneři. Zodpovídáte za ně vy.

Jak spolupracovat na kreativních úkolech aneb strčte si brainstorming do básnického střeva

Petr Koubek, Kreativní ředitel, LCG New Media


Spolupráce Kreativec – Projekťák 

Různé profese vnímají čas jinak. Ponořit se do hluboké kreativní práce je náročné. A měl by to vědět i projekťák. Jak nám to mohou zjednodušit?

Tím nejlepším zadáním.

Jak vypadá? Začněte od CÍLE

  • Cílem není soutěž na Instagramu. Cílem je to, co chceme jejím prostřednictvím získat. Co má přinést? Pro koho je? 
  • Kdo je klient? Jaký je deadline? A komu návrhy budeme prezentovat?
  • Tohle jsou základní informace, které kreativec potřebuje před vymýšlením znát.

Spolupráce Kreativec – Kreativec 

Kreativita potřebuje nakrmit. Nejprve kreativci potřebují čas na samostatné přemýšlení. Musí si o problému zjistit co nejvíc informací a taky to, jak se o jeho vyřešení pokoušeli jiní. Podvědomí si potřebuje sešrotovat informace a ten nejlepší nápad přijde ve chvíli, kdy to budeme nejméně čekat. Třeba ve sprše.

 

Soudy nechte na konec. Napište si cokoliv vás napadne. Nejprve hrajte na kvantitu a až poté z ní dělejte kvalitu. Protože i ten nejhloupější nápad může někoho zavést k tomu nejlepšímu.

Petr Koubek

kreativní ředitel LCG New Media

Jaké chyby děláme při brainstormingu?
  • Mluvíme málo. Naše nápady nemůžou nikoho inspirovat a nedostaneme feedback.
  • Mluvíme moc. Ostatní se nedostanou ke slovu.
  • Mluvíme mimo téma. A to je začátek konce.
  • Urážíme nápady ostatních. Prostor pro tvorbu kreativy musí být bezpečný. Lidé se začnou bát a filtrovat své myšlenky. Pak to celé přestává fungovat.
  • Jsme protivní. To se občas stane. Proto je dobré si na začátku meetingu říct, jak se dnes máme. Ostatní budou alespoň vědět, že vás bolí zub. A nebudou si myslet, že vás štvou jejich nápady.  Tím udržíte bezpečné prostředí.
  • Hádáme se. Váš nápad je skvělý a nikdo to neocení? Nebojujte. Zapište si všechny nápady nehledě na reakce ostatních. Škrtat můžete později. 
  • Jsme ukřivdění. Ego schovte do kapsy. :) 
  • Jájujeme. Nepřivlastňujte si nápady. Pokud jste s něčím přišli vy, pravděpodobně vás k tomu navedla debata během meetingu. Proto je to nápad všech.
  • Držíme se mobilu. Radši si vemte do ruky hračku. 


Branded content, který vítězí u generace GenZ

Juro Kováč, Kreativní ředitel & partner, THIS IS LOCCO

Co víme o generaci Z? 

Mají 10 až 26 let. Tvoří 26 % celkové populace a 40 % spotřebitelské populace! Polovina z nich je online víc jako 10,5 hodin denně a (nepřekvapivě) 98 % vlastní mobil.

Co je šokující? Nepoužívají smajlíka, který brečí smíchy, místo toho použijí lebku. Rovnou totiž umírají smíchy. Doopravdy. :) Out jsou také giphy.

 

97 % gen Z se dozvídá o nových produktech skrz sociální sítě a 72 % denně streamuje.

Juro Kováč

kreativní ředitel & partner THIS IS LOCCO

Další užitečné statistiky o gen Z
  • 69 % podporuje facetime
  • 40 % vyhledává informace na Instagramu nebo TikToku. Potvrzují to interní data od Googlu. Generace Z totiž nehledá jen informaci, ale rovnou zážitek –⁠ chtějí vidět fotku nebo video. Pozor: Jedna pětina informací na TikToku je ale fakenews!
  • Gen Z rozlišuje 3 typy profilů: Rinsta, Finsta a Burner. Liší se podle anonymity a autenticity obsahu. První typ může vidět i maminka, druzí jen kamarádi a na třetím uživatel vystupuje zcela anonymně. 
  • 50 % používá Adblock


Kde hledat příležitost? 

V gamingu. 

Celých 87 % hraje hry každý týden. Hráčský průměr činí 12 hodin týdně. 88 % hráčů bere hry jako nástroj na sebevyjádření a 80 % jako nástroj na setkávání s dalšími lidmi. 

V zodpovědnosti.

Po konzumu přichází revolta. Tato generace je nejekologičtější – 55 % vyhledává udržitelné značky a jsou proti fast fashion. Komunikace značek nefunguje, pokud není upřímná. Generace Z totiž není hloupá.

Obsahem to začíná. Obsahem to i končí. 

Nevíte si s ním rady? V Proficiu vám rádi pomůžeme. Tak se nám ozvěte.

Chci lepší obsah