V dnešní době je konkurence na trhu vysoká, a to jak v offline, tak především v online prostředí. Zmapujte konkurenční web od A do Z a buďte lepší. Jeden až dva zvládnete bez problémů. Ale co když máte takových konkurentů třeba 10? Strávíte nad tím hodiny času, které byste mohli investovat lépe? Ukážeme vám, jak se s tím poprat rychleji.
Marketing Miner se začátkem roku 2019 postaral o to, že už žádná analýza obsahu nebude žroutem času. Přišel s novým doménovým profilerem, který práci usnadní. O hodně. Pomoc přišla taky od Filipa Podstavce. Ten uspořádal v srpnu webinář, kde prozradil, jak analýzu zvládnout efektivně. Ale vezmeme to pěkně od začátku.
Co je to Content Gap analýza?
Content Gap analýza, nebo také obsahová analýza konkurence, pomáhá odhalit mezery v obsahu. Každý jí říká jinak, ale všichni ji provádí se stejným cílem – mít lépe dohledatelný web. Analýza ukáže, kde je potřeba zapracovat. Zdokonalíte podle ní obsahové pokrytí webu a rozšíříte množství klíčových frází, na které může web a jeho jednotlivé stránky konkurovat ve výsledcích vyhledávání.
Najděte mezery a zbavte se jich
Všichni dobře vědí, že Google pracuje s algoritmy, podle kterých hodnotí web. Ale jak přesně fungují, to nikdo netuší. Jedno je jisté – algoritmy se vyvíjejí. Proto nesmíte zaspat dobu. Je důležité, abyste web neustále přizpůsobovali současným trendům. Právě v tom pomůže Content Gap analýza. Dá vám odpovědi na otázky jako:
- Jaký má náš web obsah a jak jej pokrýváme?
- Kdo jsou naši konkurenti?
- Jak si vedeme ve výsledcích vyhledávání? Jakých pozicích se náš web zobrazuje?
Teď se zaměřte na poslední bod, klidně si ho přečtěte znovu. Je totiž nejdůležitější. Díky němu můžete s přesností vyhodnotit současný stav vašeho webu oproti konkurenci. Z toho odvodíte:
- Silná místa, kde konkurenci téměř nemáte.
- Průměrná místa, na kterých byste měli zapracovat.
- Slabá místa, kde vás konkurence válcuje. (Nic není ztraceno, máte potenciál.)
Všem těmto bodům začněte přizpůsobovat obsah. Nejlépe hned. Největší pozornost přikládejte tomu poslednímu a od něj postupujte směrem nahoru. Proč právě poslední bod? Je to tzv. low-hanging fruit. Stačí se jen trochu natáhnout a už ho máte v ruce. Jinak řečeno, můžete poměrně rychle dosáhnout zajímavých a atraktivních výsledků.
Bez nástrojů to nepůjde
Každému vyhovuje něco jiného. Naštěstí je spousta způsobů, jak na Content Gap analýzu. Bez placených nástrojů si ale neškrtnete. Právě z těch vyždímáte všechna důležitá data. Vyzkoušejte například Ahrefs nebo Marketing Miner (ten jsme zvolili na ukázku i my). Práci vám o fous usnadní i šablony pro Content Gap analýzu. Jsou přehledné a jednoduše použitelné.
Alfou omegou je tabulkový procesor, který získaná data srovná do latě. Přehled a pořádek, to je oč tu běží. Tabulky poslouží nejen k úpravám, ale taky k prezentaci. Spolehněte se na starou dobrou klasiku MS Excel, online verzi Google Sheets nebo Libre Office. Zkušenější SEO mistři mohou využít Open Refine. Většinu těchto aplikací najdete na internetu volně ke stažení.
Krok č. 1 – Posviťte si na konkurenci
Možná ji znáte, možná ne. Pokud ano, máte o práci méně a můžete se rovnou pustit do sběru dat. Jestliže si nad soky lámete hlavu, máme pro vás vychytávku. Marketing Miner umí při analýze vybraného webu zobrazit sekci Podobné weby. Nabídne vám až 5 webů, které jsou tomu vybranému příbuzné v rámci organického vyhledávání.
Pokud se vám na výběru od Marketing Mineru něco nezdá, můžete se samozřejmě pustit do ručního hledání přes vyhledávač s pomocí operátoru „related”. Další alternativou je opět nástroj Ahrefs, ke kterému však potřebujete odpovídající tarif.
Existuje něco jako ideální počet konkurentů?
Při určování počtu konkurentů platí nepsané pravidlo: Čím víc, tím líp. Myslete na vaše limity. Víc konkurentů totiž znamená víc vynaloženého času. Zlatý střed jsou například 3 konkurenti. Při jejich výběru si dejte pozor. A to především u e-shopů, protože často zobrazují spoustu podobných produktů. Vůbec se nepouštějte do srovnání s weby jako jsou Heureka, Mall, Amazon nebo Zboží.
Krok č. 2 – Sesbírejte data
Zdrojů, které vám poskytnou data, je mnoho. Zaměříme se na Marketing Miner. Půjde to rychle a jednoduše. Otevřete si pravou horní nabídku a po rozkliknutí vyberte políčko Profilery. Nabídne se vyhledávání. Zde napíšete název webu, o kterém chcete získat data. Pak už stačí kliknout na Analyzovat.
Po analyzování se otevřou podrobné informace o webu. Content Gap analýzu řešíme z pohledu SEO, a tak nás bude zajímat hlavně část organická návštěvnost. Sjeďte v nabídce o kousek níž. Až se objeví info o organické návštěvnosti, klikněte na Stáhnout veškerá data.
Web se vás následně zeptá, jestli chcete připravit dataset ke stažení a zobrazí také údaje o utracených kreditech. Odsouhlaste mu to a soubor stáhněte. Stejně postupujte i u webů konkurence.
Krok č. 3 – Segmentujte, filtrujte a čistěte
Přichází nejnáročnější, ale zároveň nejdůležitější krok celé analýzy – segmentace, filtrace a čištění získaných dat. Zabere vám dost času a nejlépe ji pochopíte přímo z webináře od Filipa.
Krok č. 4 – Vyhodnoťte data
Data už máte roztříděná, dostáváme se na vyhodnocení. Vyfiltrované fráze můžete rozdělit do 3 skupin a podle toho k nim přistupovat v rámci optimalizace, případně tvorby obsahu. Rozčlenění by mělo vypadat následovně:
- Filtrovaná fráze se v našem obsahu vyskytuje.
- Filtrovaná fráze potřebuje optimalizaci vhodné landing page.
- Filtrovaná fráze se v našem obsahu nevyskytuje a je potřeba vytvořit ji vhodnou landing page.
Co dál?
Výsledkem obsahové analýzy konkurence je seznam klíčových frází s příslušnými landing pages. Jásejte, vaši práci můžete ukončit. Výstup předejte do rukou copywritera, který si už se slovy poradí.
Nejde o jednorázovou záležitost
To, co lidé vyhledávají, se neustále mění. Proto je potřeba práci průběžně kontrolovat a vyhodnocovat efektivitu. Nezapomeňte si klíčová slova importovat do měřícího nástroje a zaznamenávat stav aktuálních pozic a jejich vývoj. Skvělým pomocníkem může být například Collabim.
Pár slov na závěr
Pomocí Content Gap analýzy získáte celistvý přehled o obsahu svého webu v porovnání s konkurencí. Dále se dozvíte důležitá data, která mohou sloužit jako podklady pro copywritery. Můžete tak obohatit svůj web, ať už prostřednictvím optimalizace, vytváření nových stránek nebo nového obsahu. To vše vede k jedinému – zlepšení ve výsledcích organického vyhledávání. Přejeme hodně štěstí. Ať jsou vaše mezery co nejmenší!