Změní Google Gemini a SGE pravidla hry?

Poté, co Google představil svůj jazykový model Gemini, je jasné, že se zásadně změní stránky s výsledky vyhledávání (SERP). A bude to nejvýznamnější změna ze všech dosavadních aktualizací. Jaký dopad bude mít na SEO a placenou reklamu? Sepsali jsme pro vás možné scénáře.

S novým multimodálním jazykovým modelem Gemini udělal Google velký krok vpřed v boji proti ChatGPT společnosti Microsoft. Navíc dal okamžitě najevo, že Gemini integruje do Bardu a výsledků SGE. Ale vezměme to postupně.

Microsoft vs. Google, ChatGPT vs. Bard

V únoru 2023, jen několik měsíců po oficiálním spuštění ChatGPT z dílny společnosti Open.AI, integroval Microsoft tento velký jazykový model do svého vlastního vyhledávače. 

Vyvolal tak skutečný boom umělé inteligence. Ačkoli se vývoj AI společností Microsoft nezaměřuje čistě na vyhledávání, integrace do vyhledávání měla zjevně za cíl dohnat vedoucí společnost Google.

Odpověď od společnosti Google v podobě Bardu následovala jen o několik dní později. Kvůli nesprávným odpovědím však Google ztratil na tržní hodnotě téměř 100 miliard dolarů během jediného dne. 

Přestože se Bard v průběhu roku 2023 těšil menší pozornosti než ChatGPT, další vývoj ukázal, že Google pracuje na integraci umělé inteligence do vlastního vyhledávání mnohem usilovněji než Microsoft. Hlavním moment nastal v květnu 2023, když Google spustil SGE (Search Generative Experience).

Zdroj: Google Ads & Commerce Blog

Nyní, na konci roku 2023 je zřejmé, že navzdory velké popularitě, kterou ChatGPT získal, nedokázal Microsoft obrat Google o významnější podíl na trhu.

Aktuální vývoj SGE

Zavedením SGE Google demonstruje svůj způsob integrace generativní umělé inteligence na stránky s výsledky vyhledávání. Nejedná se o samostatnou kartu nebo chatbota jako u Bingu (Bing Chat), ale jde o přímou integraci do SERPu

Informace z indexovaných a procházených webových stránek se zobrazují jako dosud, SGE je doplňkem výsledků. Více se o tom dočtete v našem samostatném článku na blogu.

Přečíst článek

O vlivu SGE na chování uživatelů v rámci výsledků organického vyhledávání a potenciální příležitosti pro inzerenty se v odborné komunitě hodně mluví. Pro reklamní využití však stále neexistují žádná jasná prohlášení ani pravidla. 

Google má však zřejmou výhodu: vyhledávací gigant má k dispozici množství informací o chování uživatelů, aby mohl provádět mnoho experimentů a najít ideální rovnováhu mezi zobrazením placených odkazů a SGE.

V Proficiu vidíme několik potenciálních možností vývoje a příležitostí:

  • Testování různých prostředků pro optimalizaci výsledků. SGE dále stírá hranice mezi textovým a obrazovým vyhledáváním a výsledky.
  • Lepší cílení na uživatele prostřednictvím hlubší integrace reklam a ještě plynulejšího zážitku pro uživatele. Zlepšené cílení však může vést k dražším cenám za proklik.
  • Potřeba zefektivnit účinek pomocí placeného vyhledávání v horní části funnelu. Uživatelé se přesunuli z fór, kde dříve hledali odpovědi na své otázky, k chatbotům, jako je ChatGPT. Díky SGE jsou tyto výsledky integrovány do SERPu a organické výsledky by mohly zaznamenat pokles návštěvnosti u těchto vyhledávacích dotazů. Tuto mezeru mohou zaplnit právě reklamy.

Google Gemini jako game changer?

Spuštěním Gemini postavil Google do hry multimodální jazykový model, který by měl být podle prvních srovnání výrazně lepší než ChatGPT. 

Gemini již využívá Bard i SGE a měl by zajistit rychlejší výsledky. První videa také ukazují, že dokáže odpovídat na více dotazů uživatelů bez výsledků vyhledávání a jasného použití výsledků externího vyhledávání.

Jaký dopad bude mít Google Gemini na vyhledávání jako celek a na vyhledávací chování uživatelů, se teprve ukáže.

Po tom, co nyní o Gemini víme, očekáváme skutečnou revoluci ve vyhledávání. Eliminace odkazů na externí zdroje by mohla zvýšit riziko, že firmy a provozovatelé webových stránek ztratí návštěvnost.

Stefan Drah

Managing Director, Proficio Německo

Z našeho pohledu bude cesta od současného SERPu k uživatelskému zážitku, který představil Google ve videu, ještě dlouhá. Přesto je důležité se na současný vývoj generativní umělé inteligence ve vyhledávání co nejlépe připravit.

Na co se připravit?

Nejpřímější využití Google Gemini se nabízí při dalším rozvoji SGE a vyváženém využívání organických a placených výsledků vyhledávání.

Připomeňme, že příjmy z reklamy, které Google inkasuje v roce 2023, atakují hranici 280 miliard amerických dolarů. A je nepravděpodobné, že by chtěl negativně ovlivnit jeden ze svých hlavních zdrojů příjmů.


Zejména u organických výsledků vyhledávání musí provozovatelé webových stránek počítat s tím, že poroste podíl vyhledávání bez kliknutímožná také se ztrátami návštěvnosti

Jak vysoké tyto ztráty návštěvnosti mohou být, závisí nejen na příslušné výchozí pozici a umístění, ale také na typech vyhledávacích dotazů.

V USA, kde je SGE k dispozici zatím nejdelší dobu, dochází k zřetelným propadům návštěvnosti, které v závislosti na doméně dosahují 20 % až 64 %

Chystá se změna pozic

Týká se to zejména dlouhých informativních vyhledávacích dotazů. To může znamenat, že si Google v budoucnu vyhradí horní část funnelu pro sebe

V současné době poskytuje Google pouze poměrně jednoduché odpovědi na dotazy, které lze relativně snadno a přesně zodpovědět na základě strukturovaných dat. Například výsledky fotbalových zápasů nebo voleb, údaje o počtu obyvatel a hlavních městech. 

SGE a generativní umělá inteligence nyní posouvají SEO z horních pozic do středních. Namísto zaměření na klíčová slova s vysokým objemem vyhledávání na nejvyšší úrovni budou muset SEO specialisté zaujmout cílenější přístup. Jen tak budou generovat prokliky na své webové stránky.

Neexistují žádné oficiální pokyny pro placené výsledky nebo formáty reklamy přizpůsobené SGE. Ale očekává se, že míra prokliku bude výrazně vyšší, což pravděpodobně povede k vyšší ceně za proklik než v současnosti.

Aktuální doporučení pro majitele webových stránek

Jak se připravit na na spuštění SGE v Evropě? A jak začít víc využívat AI? V rámci vyhledávání Google a rozšíření Gemini máme následující doporučení:

  • Připravte si co nejdůkladnější data a reporty o vyhledávání, abyste měli dlouhodobě k dispozici smysluplná data pro SEO i PPC a pro vyhledávání celkově (například analýzy CTR).
  • Analyzujte potenciální riziko ztráty návštěvnosti v důsledku zavedení SGE. Klasifikujte pořadí klíčových slov (informační vs. nákupní) a zahrňte aktuální pozice, CVR a CTR.
  • Vyzkoušejte co nejdříve reklamní příležitosti v rámci výsledků generovaných umělou inteligencí. Získáte tak cenné zkušenosti se změnami v Google Ads.
  • Předem upravte obsah na svém webu, abyste vyrovnali možné ztráty návštěvnosti a ideálně vyšli jako vítězové.

Ujistěte se, že se váš obsah zaměřuje na skutečné zákazníky. Tedy uživatele, kteří aktivně vyhledávají vaši službu nebo produkt a kteří projevují úmysl nakoupit nyní, nebo v budoucnu.

Upravte hlavní klíčová slova, tak aby byla víc specifická. Nezaměřujte se například na půda pro rostliny“, ale na recenze půdy pro rostliny nebo typy půdy pro rostliny.

Pište obsah, který obsahuje srovnání s konkurencí, jinými zeměmi nebo podobnými produkty.

Máte další dotazy k využití a fungování SGE nebo Gemini? Rádi vám pomůžeme!

Chci se připravit

Marketingová strategie PPC SEO 11. 12. 2023