S novým multimodálním jazykovým modelem Gemini udělal Google velký krok vpřed v boji proti ChatGPT společnosti Microsoft. Navíc dal okamžitě najevo, že Gemini integruje do Bardu a výsledků SGE. Ale vezměme to postupně.
Microsoft vs. Google, ChatGPT vs. Bard
V únoru 2023, jen několik měsíců po oficiálním spuštění ChatGPT z dílny společnosti Open.AI, integroval Microsoft tento velký jazykový model do svého vlastního vyhledávače.
Vyvolal tak skutečný boom umělé inteligence. Ačkoli se vývoj AI společností Microsoft nezaměřuje čistě na vyhledávání, integrace do vyhledávání měla zjevně za cíl dohnat vedoucí společnost Google.
Odpověď od společnosti Google v podobě Bardu následovala jen o několik dní později. Kvůli nesprávným odpovědím však Google ztratil na tržní hodnotě téměř 100 miliard dolarů během jediného dne.
Přestože se Bard v průběhu roku 2023 těšil menší pozornosti než ChatGPT, další vývoj ukázal, že Google pracuje na integraci umělé inteligence do vlastního vyhledávání mnohem usilovněji než Microsoft. Hlavním moment nastal v květnu 2023, když Google spustil SGE (Search Generative Experience).
Nyní, na konci roku 2023 je zřejmé, že navzdory velké popularitě, kterou ChatGPT získal, nedokázal Microsoft obrat Google o významnější podíl na trhu.
Aktuální vývoj SGE
Zavedením SGE Google demonstruje svůj způsob integrace generativní umělé inteligence na stránky s výsledky vyhledávání. Nejedná se o samostatnou kartu nebo chatbota jako u Bingu (Bing Chat), ale jde o přímou integraci do SERPu.
Informace z indexovaných a procházených webových stránek se zobrazují jako dosud, SGE je doplňkem výsledků. Více se o tom dočtete v našem samostatném článku na blogu.
O vlivu SGE na chování uživatelů v rámci výsledků organického vyhledávání a potenciální příležitosti pro inzerenty se v odborné komunitě hodně mluví. Pro reklamní využití však stále neexistují žádná jasná prohlášení ani pravidla.
Google má však zřejmou výhodu: vyhledávací gigant má k dispozici množství informací o chování uživatelů, aby mohl provádět mnoho experimentů a najít ideální rovnováhu mezi zobrazením placených odkazů a SGE.
V Proficiu vidíme několik potenciálních možností vývoje a příležitostí:
- Testování různých prostředků pro optimalizaci výsledků. SGE dále stírá hranice mezi textovým a obrazovým vyhledáváním a výsledky.
- Lepší cílení na uživatele prostřednictvím hlubší integrace reklam a ještě plynulejšího zážitku pro uživatele. Zlepšené cílení však může vést k dražším cenám za proklik.
- Potřeba zefektivnit účinek pomocí placeného vyhledávání v horní části funnelu. Uživatelé se přesunuli z fór, kde dříve hledali odpovědi na své otázky, k chatbotům, jako je ChatGPT. Díky SGE jsou tyto výsledky integrovány do SERPu a organické výsledky by mohly zaznamenat pokles návštěvnosti u těchto vyhledávacích dotazů. Tuto mezeru mohou zaplnit právě reklamy.
Google Gemini jako game changer?
Spuštěním Gemini postavil Google do hry multimodální jazykový model, který by měl být podle prvních srovnání výrazně lepší než ChatGPT.
Gemini již využívá Bard i SGE a měl by zajistit rychlejší výsledky. První videa také ukazují, že dokáže odpovídat na více dotazů uživatelů bez výsledků vyhledávání a jasného použití výsledků externího vyhledávání.
Jaký dopad bude mít Google Gemini na vyhledávání jako celek a na vyhledávací chování uživatelů, se teprve ukáže.