Lookalike audience: Napodobte své zákazníky a získejte nové

Databáze kontaktů a leadů mají cenu zlata. Představte si, že byste mohli své spokojené zákazníky jednoduše naklonovat. Díky Facebook Lookalike audience oslovíte takové lidi, kteří se maximálně podobají těm, kteří u vás už nakoupili. Jak na to?

Síla e‑mail marketingu tkví v tom, že máte přímý kontakt na lidi, které reálně zajímá váš produkt. Všichni zběhlí v e‑mailingu ale určitě ví, jak těžké je sbírat kvalitní kontakty, které budou přinášet požadované konverze.

Co takhle se zaměřit na stávající databázi jako odrazový můstek k novým kontaktům?

Facebook a jeho nekonečné zásoby

Řekněme, že máte ve svém e‑mailingu seznam lidí, kteří u vás v e‑shopu pravidelně nakupují. Pak je velmi jednoduché tyto kontakty přetavit v další profit. Jak? Použijte je pro Facebook Lookalike audience. Tak dáte dohromady sílu personalizace e‑mail marketingu a rozsáhlou databázi profilů od Facebooku.

Stačí celou e‑mailingovou databázi nebo jen vybraný segment dostat do Facebook Business Manageru a díky vlastním zákazníkům rozšíříte dosah svého byznysu.

Vlastní okruhy a jim podobné

Facebook pro správnou identifikaci uživatele potřebuje alespoň dva parametry. Proto musíte k e‑mailové adrese doplnit jméno nebo například telefon. Následně Facebook spáruje profily lidí a podle jejich vlastností vám ve své síti pomůže najít další, podobné uživatele.

Díky tomu pak můžete zacílit reklamu na mnohem rozsáhlejší skupinu uživatelů a výrazně zvýšit dosah svých produktů a služeb.

Jak fungují Lookalike publika?

Podobné okruhy uživatelů jsou segmenty lidí, kteří jsou určitým způsobem podobní vašim stávajícím zákazníkům. Facebook vyhodnocuje například demografické údaje, zájmy nebo chování zdrojového okruhu.

Z jednoho zdrojového okruhu můžete vytvořit až 500 podobných okruhů. Doporučuje se používat zdrojové okruhy v rozmezí 1 000 až 5 000 osob. Je potřeba, aby Facebook dokázal dohledat alespoň sto kontaktů z jedné země.

Myslete na to, že ne všechny vaše kontakty z e‑mailingu budou mít založený facebookový profil. Navíc pro okruhy uživatelů mladších 18 let můžete cílit pouze omezeně.

Je možné pracovat s podrobnější segmentací vaší databáze a vytvářet tak více podobných publik. Zkuste třeba použít zdrojový okruh složený jen na základě vašich nejlepších zákazníků nebo takových, co koupili konkrétní produkt.

Zamiřte i do vlastních řad

Samozřejmě jde cílit také rovnou na vlastní publikum. Pokud exportujeme například segment kontaktů, které u vás už nějakou dobu nenakoupily, můžeme pro ně připravit remarketingovou kampaň a zkusit se jim připomenout přes další kanál.

Pro cílení na vlastní publika z e‑mailových kontaktů v rámci facebookových kampaní je nezbytné mít ke zpracování osobních údajů za tímto účelem právní titul (v GDPR souhlasu musí figurovat záměr použít údaje pro podobná publika nebo remarketing skrze Facebook).

Jak na publika ve 4 krocích

  1. Ze svého e‑mailingového nástroje exportujte kontakty do Facebook Business Manageru. Jednoduše to lze udělat například u EcoMailu, SmartEmailingu, v Targitu (pouze pro přihlášené), v MailerLite nebo v LeadHubu.

Silnou stránkou zmíněných platforem je možnost automatizovaného exportu kontaktů. Stačí nastavit propojení společně s pravidelným nahráváním kontaktů a okruhy uživatelů se budou aktualizovat samy.

Pokud to váš nástroj neumožňuje, stačí vytvořit CSV soubor z požadovaného seznamu kontaktů a/​nebo kontakty nahrát přímo do Business Manageru.

  1. Ve správci reklam vytvořte vlastní okruh uživatelů v sekci Okruhy uživatelů → Vlastní okruh uživatelů → Seznam zákazníků.
  2. Následně namapujte proměnné (identifikátory) z e‑mailingového nástroje, kde máte nějaká data (aby Facebook poznal, co je křestní jméno, příjmení a tak dále). Čím více dat propojíte, tím kvalitnější bude podobné publikum. 
  3. Nakonec stačí kliknout na Nahrát a vytvořit. Některé zdroje doporučují vytvořit podobný okruh uživatelů s velikostí mezi 1 000 a 50 000 lidmi. Nejmenší možné podobné publikum bude nejvíce podobné vašim zdrojovým kontaktům. S rostoucí velikostí dáváte Facebooku větší volnost při hledání podobných vlastností uživatelů. 

Možností je spousta

Hotovo. Uživatele Facebooku v podobném publiku nyní můžete oslovit cílenou reklamní kampaní. Pokud budete úspěšní, získáte i kontaktní údaje, který následně využijete i ve svém e‑mailingu.

Tady nastupuje služba Facebook Lead Ads, která umožňuje jednoduchým způsobem navázat kontakt mezi firmou a potenciálními zákazníky. Například tak, jak se nám to povedlo u klienta Ytong.

Pojďte do toho

Pokud hledáte způsob, jak povzbudit zisk nových leadů, snížit jeho cenu a zároveň zvýšit přesnost cílení své marketingové komunikace, Facebook je rozhodně ta správná platforma, kam se vydat. 

Facebook je jeden z nejefektivnějších nástrojů pro vyhledávání potenciálních zákazníků. Enormní záběr sociálních médií a obecně vysoké ROI e‑mail marketingu se v tomhle případě můžou snoubit ve velmi efektivní marketingovou strategii. 

Netroufáte si na to sami? Rádi vám pomůžeme s kompletním zajištěním. Postaráme se o úpravu databáze, výběr správných publik i kreativní reklamní kampaně. Stačí se ozvat.


Lukáš Michele

E‑mail marketingový specialista s různorodými zkušenostmi z online i offline marketingu. Ve své práci se řídím podle dat a snažím se, aby moje e‑maily a reklamy byly pro uživatele co nejpřívětivější.