Michal Kašpar: SEO stále neumřelo. Na změny ale musíme reagovat rychle

Jeho znalosti a zkušenosti ho řadí mezi přední české SEO experty. Vyhledávají ho všichni klienti, kteří chtějí dosáhnout špičkových výsledků ve… vyhledávání. Nikoho proto nepřekvapí, že pro první rozhovor na našem blogu jsme měli v hledáčku právě Michala Kašpara, SEO Directora ve skupině Proficio.

Rozhovor s Michalem Kašparem
Rozhovor s Michalem Kašparem

Celé Proficio se za posledních pár let pořádně posunulo. A ty rozhodně nejsi výjimka, Michale. Jak vzpomínáš na své začátky u nás?

Od doby, kdy jsme všichni seděli v jedné místnosti, už jsme rozhodně ušli pořádně dlouhou cestu. Když jsem přibližně před 9 lety nastoupil, mělo Proficio tak čtyři, možná pět lidí.

SEO tým

Společně se SEO jsem tehdy dělal taky zbožové srovnávače. Po chvíli jsem si ale uvědomil, že se potřebuji soustředit jen na jeden obor. Přesunul jsem se tak čistě k SEO a jak jsem postupně přestal sám odbavovat klientské realizace, nabíral jsem k sobě další lidi. Začal kolem mě vznikat tým, který má teď 8 členů a stále rosteme dál.

Stíháš se ještě věnovat klientům, když máš na starosti celé SEO oddělení?

Věnuji se už jen těm největším klientům, jinak se svůj čas snažím plně věnovat rozvoji mého týmu a jeho fungování.

A nechybí ti někdy, že nemáš víc klientské práce? Že nejsi „v terénu“?

Naštěstí mám stále šanci se dostat k větším a zajímavějším projektům, které mě kariérně i oborově mohou někam posouvat. Jen je náplň mojí práce ještě pestřejší – mám možnost své zkušenosti předávat ostatním.

SEO tým

A že máš co předávat! V Proficiu se SEO dnes věnuješ skoro deset let. Přemýšlel jsi někdy o změně specializace?

O úplné změně asi nikdy. SEO je tak rozvinutý a široký obor, že se stále mám co učit, abych dokázal klientům nabídnout ta nejlepší řešení. Navíc přesahuje i do UX a analytiky, takže kromě kromě SEO se musím vzdělávat také v dalších, příbuzných oborech.

SEO is not dead a další trendy

Občas je možné se setkat s názory, že SEO je mrtvé, nebo jeho důležitost minimálně klesá. Co si o tom myslíš ty?

To je otázka… Proč je SEO mrtvé? SEO je mrtvé tak pětkrát do roka. Nebo je to aspoň vždycky slyšet. S příchodem umělé inteligence jsme opět slyšeli velké výkřiky o tom, že SEO je zas pod drnem. Ale zas tak horké to nebude.

SEO se kontinuálně mění. Dá se do určité míry říct, že to, co se nějak dělalo před 10 lety, se nyní dělá úplně jinak. Proto je důležité, aby se lidé v tomto oboru neustále a průběžně vzdělávali. Dokud se budou moct co učit, troufnu si říct, že SEO mrtvé není a v dohledné době nebude.

Je SEO mrtvý obor?

Určitě se změní, to ano. Jen za poslední rok se toho změnilo poměrně dost. Přišla umělá inteligence. Řeší se změny na úrovni vyhledávačů, tedy jestli přejdeme do nějakého konverzačního módu místo klasického vyhledávání a podobně. A bude toho mnohem víc.

S nástupem AI je čím dál více jasné, že její vliv na marketing bude obrovský a SEO nebude výjimkou. V čem může AI tvému oboru pomoct a v čem naopak ublížit? 

My se v Proficiu snažíme brát umělou inteligenci jako příležitost k zefektivnění naší práce. Využíváme například ChatGPT, o kterém se nejvíce mluví, nebo projekt MarketingMineru, který lze využívat na klasifikaci a identifikaci klíčových slov. 

Práce v SEO týmu

Jsou to za mě super nástroje, které dokážou zefektivnit práci SEO konzultanta tak, aby se věnoval víc právě kreativnějším činnostem. Aby nevěnoval dlouhou dobu klasifikaci jednotlivých dotazů v klíčovce, ale spíš se zaměřil na to, jak ta data z klíčovky lze promítnout do prospěchu webu a tím pádem klienta. Jak je zapracovat a vyhodnotit. Takže za mě nám určitě umělá inteligence (alespoň zatím) pomáhá.

Koho sledovat na sociálních sítí?

Určitě bych doporučil sledovat lidi na Twitteru, kde je SEO komunita hodně aktivní. Pokud bych měl vybrat vyloženě české zdroje, uvedl bych například blog Marketing Mineru, kde se snaží přidávat informace jako jedni z prvních. Nebo třeba odebírat jejich newsletter, ve kterém zasílají jednou měsíčně souhrn novinek. 

V rámci zahraničí bych ke sledování určitě doporučil Marie Haynes nebo Johna Millera z Googlu. Obecně je dobré sledovat lidi, kteří sdílejí své zkušenosti a člověk tak má informace z první ruky.

SEO oddělení v Proficiu

Dříve byla představa o SEO taková, že vytváří hlavně „klíčovky“. Dnes se však na SEO oddělení nabírají nejrůznější pozice – od SEO specialisty a copywritera až po linkbuildera. V čem se tyto pozice od sebe liší a co si pod nimi můžeme představit?

V zahraničí jsou SEO pozice hodně rozdělené. Lidé se zaměřují na speciální oblasti – jsou tam specialisté, kteří se zaměřují pouze na technické SEO nebo dokonce jen na jeho určité části. K tomu ještě český trh nedospěl, ale vnímám, že základní rozdělení u nás se dělí na SEO konzultanta a linkbuildera.

Zrovna nabíráme!

Máte na oddělení naplánovaná školení pro veřejnost nebo nějakou jinou akci, které by se mohli čtenáři účastnit?

Aktuálně se plánujeme více zapojit do našeho blogu, kam bychom chtěli přispívat. Dále se pravidelně účastníme interních školení a Monthly news reviews, které probíhají v Proficiu každý měsíc – ty ale bohužel nejsou dostupné veřejnosti.

Školení v Proficiu

Jako SEO Director máš na starosti i kapacity týmu a tak spadá pod tvou agendu i nábor nových kolegů. Co by měl umět vhodný kandidát na pozici juniorního SEO konzultanta?

Není potřeba, aby ten obor znal. Stačí, aby věděl, proč se na tu pozici hlásí. A měl základní povědomí o tom, co je to SEO. Proč ho chce dělat a co konkrétně ho zajímá. Pak už je to o píli a snaze se v oboru vzdělávat. Na juniorní pozici neočekávám, že by měl několikaleté zkušenosti. 

Praxi bych naopak očekával u seniorního SEO specialisty, který by za sebou měl mít výsledky. Měl by umět okomentovat, na kterých klientech pracoval. Taky říct, jaké kroky ve své práci dělal a jaké to mělo dopady. A samozřejmě dokázat přiznat, co se mu třeba nepodařilo. Každý krok SEO konzultanta nemusí skončit úspěchem, ale je důležité umět přiznat chybu a najít vhodné řešení.

Michal je perfekcionista, který svým pečlivým přístupem pomáhá růst nejen klientům a Proficiu, ale i svému neustále se rozšiřujícímu týmu. Pokud byste potřebovali jakoukoliv konzultaci, neváhejte se nám ozvat a rádi vám s ním domluvíme schůzku.

Konzultace s Michalem

Kariéra
04. 09. 2023