Nová pravidla pro e-shopy 2021-2022, na co se připravit?

V nadcházejícím období nás čeká změna některých pravidel pro e-shopy. Přestože se s řadou z nich potkáme v praxi až příští rok, určitě se vyplatí být připraveni. Na jaké změny se tedy přichystat?

V nadcházejícím období nás čeká změna některých pravidel pro e-shopy. I když nám některá z nich Evropa nařídila zakomponovat už letos, čeští legislativci nestíhají, a proto mějte raději uši nastražené. S drtivou většinou těchto nových povinností se sice v praxi potkáme zřejmě až příští rok, je ale dobré se připravit. Co nás čeká a nemine?

Tlačítková revoluce

Používáte tlačítko s názvem „objednat“ nebo třeba „koupit“?

Tlačítko na konci nákupního procesu bude muset mít nový text, který bude dávat jasně najevo, že kliknutí na něj není jen tak pro legraci a zavazuje. 

Tlačítka ponesou text  „Objednávka zavazující k platbě” nebo jakoukoliv podobnou formulaci, aby pro vaše zákazníky bylo jasné, že je objednávka závazná. Dále se musí e-shopaři ujistit, že tlačítko bude sloužit jako poslední krok při nákupním procesu. Předtím také nezapomeňte shrnout konečnou cenu včetně dopravy a balného a upozornit na obchodní podmínky.

Co hrozí e-shopařům v případě nesplnění podmínky?

Pokud tyto nové podmínky nesplníte, může se vám stát, že smlouva nebude platně uzavřená. A zasílat vaše zboží bez smlouvy je jako jízda na kole se zavázanýma očima – může to vyjít, ale je to kaskadérský kousek. Zákazníci si tak nemusí zboží vyzvednout a vám mohou vznikat škody (více nákladů na dopravu nebo zkažené produkty), které vám jen tak někdo nenahradí. Také se může stát, že si na vás posvítí ČOI, jež může hrozit pokutou až milion korun. 

Tato pravidla měla platit už v průběhu letošních prázdnin. Návrh zákona je ale stále na začátku schvalovacího procesu, a tak je jeho účinnost zatím v nedohlednu.

Doplnění obchodních podmínek

Pokud máte za zákazníky spotřebitele, vaše e-shopové podmínky by měly už dnes obsahovat tyto údaje: 

  • Vaše označení – takové, které máte zapsané v obchodním/​živnostenském rejstříku, včetně IČ, sídla a údaje o zápisu,
  • obecné informace o zboží, službě (spotřebitel musí poznat z obchodních podmínek, co prodáváte a jak probíhá nákupní proces),
  • způsob uzavření smlouvy,
  • platba a parametry dopravy,
  • jak může reklamovat zboží,
  • způsoby odstoupení od smlouvy,
  • informace o mimosoudním řešení sporu prostřednictvím ČOI,
  • informace o EET (při přijímání hotovosti),
  • vzor odstoupení od kupní smlouvy.

A co bude potřeba doplnit?

  • Údaje o podnikateli. Nově nezapomeňte zmínit váš kontaktní e-mail, telefon a adresu vaší provozovny.
  • V případě, že prodáváte digitální obsah, bude potřeba doplnit informace o tom, jestli službu poskytnete jednorázově, opakovaně a jestli je budete pravidelně aktualizovat. 
  • Nově budou mít e-shopy povinnost dodat spotřebiteli zboží do 30 dnů od uzavření smlouvy. Pokud tuto lhůtu nestíháte, musíte to dát zákazníkovi vědět na e-shopu jasným způsobem tak, aby bylo patrné, že s tím nakupující souhlasil.
  • Pokud dodáváte službu prostřednictvím software, bude zapotřebí zmínit technické požadavky, které spotřebitel k užívání služby potřebuje a jakým způsobem mu službu dodáte.

Příklad: K webináři bude spotřebitel potřebovat internetové připojení, v případě softwaru to můžou být minimální hardwarové požadavky atp.

Větší ochrana spotřebitele při reklamaci

Platnost pravidel se předpokládá od 07/2022.

Co může zákazník reklamovat?

Zákazník může reklamovat funkčnost produktu, množství míry, váhu, jakost, provedení, bezpečnost a nově i životnost, která musí odpovídat běžným vlastnostem stejného druhu.

Příklad: Průměrná žehlička má životnost cca 5 let. Zákazník si koupil žehličku od vás, ale vydržela mu pouze 1 rok.

V těchto případech lze využít znaleckého posudku nebo se řídit po předchozích zkušenostech se sortimentem.

Kde musíte reklamaci přijmout?

Zákazník má právo reklamovat zboží v jakékoliv provozovně, sídle podnikání nebo na dálku. Provozovatel by měl být na těchto místech schopen reklamaci řešit, nedoporučuje se používat virtuální sídla nebo adresu sídla v místě bydlení, jestliže nemáte možnost na těchto místech vyřešit reklamaci.

Kdo prokazuje vznik vady?

V současné době platí pravidlo, že pokud se vada zboží projeví do půl roku od koupě, musí e-shop prokázat, že vadu zapříčinil zákazník. Jinak jde reklamace (a tedy i vada) za e-shopem. Tato doba se prodlouží na celý jeden rok.

Pokud nesplníte nové reklamační podmínky, hrozí vám komplikace se zákazníky, neplatnost smlouvy a pokuta od ČOI až do výše 3 milionu korun.

Větší transparentnost e-shopů

Pokud provozujete tržiště nebo na vaší stránce nabízíte cizí produkty a nějakým způsobem je řadíte, musíte dát e-shopařům vědět, na základě kterých kritérií toto řazení děláte. Stejně tak byste jim měli dát jasné informace o tom, u koho a jak se dá reklamovat vada nebo odstoupit od smlouvy. 

Recenze a falešné slevy

S recenzemi se v poslední době roztrhl pytel. Aby bylo možné ověřit, které jsou „ty pravé”, budou muset e-shopy zavést pravidla, která znemožňují uvedení recenze zákazníkům, co reálně nenakoupili. Dokazování původu recenzí pak bude na e-shopech samotných. Zřejmě se tak recenze navážou na klientské e-mailové adresy nebo podobný systém hodnocení.

Pokud často a rádi na e-shopu „kouzlíte” se slevami, od příštího roku si EU brousí zuby i na vás – slevy budete moct dál uvádět, jejich výši ale budete muset odpočítat (a uvádět) od nejvyšší ceny, kterou měl zlevňovaný artikl za posledních 30 dnů. Výjimkou bude zboží, které podléhá rychlé expiraci – tedy třeba potraviny. 

Změna v DPH při prodeji zboží na dálku

Změny se týkají distribuce do zahraničního členského státu EU.

Zužují se podmínky pro odvádění DPH podle tuzemských pravidel při prodeji do jiného členského státu EU. Výjimku můžete využít, pokud máte sídlo pouze v České republice, celková hodnota plnění do všech členských států za 1 rok nesmí přesáhnout částky 10 000 EUR, do hodnoty plnění se nyní počítá zboží prodané na dálku a digitální služby.

V případě nesplnění podmínky se musíte registrovat jako plátci DPH ve státě, kde prodáváte, nebo se můžete registrovat ve zvláštním režimu OSS (režim jednoho správního místa).

Po skončení zdaňovacího období, které končí po kalendářním čtvrtletí, je nutné následující měsíc vždy podat daňové přiznání i v případě, že jste za toto období nic nedodali do zahraničí.

A co hrozí v případě nedodržení podmínek?

V případě nedodržení podmínek vám hrozí penále ve výši 20 %, úrok z prodlení (aktuálně kolem 8 % p.a.) a navíc sankce v členském státě, ve kterém prodáváte zboží.