Postřehy ze SEO jako Brno: Technické SEO

Po skončení Nekonference 2018 a 2 hodinách pauzy doplnil den nabitý marketingovými informacemi Filip Podstavec svou přednáškou. V rámci série setkání organizačně pojmenované „SEO jako Brno“ se tentokrát probírala technická stránka věci webů, její vliv na SEO, a jak obrátit kormidlo ve svůj prospěch.

Mikrofonu se chopil Filip Podstavec

Filip Podstavec se zapsal do paměti řady SEO konzultantů a odborné veřejnosti jako linkbuilder (specialista na získávání zpětných odkazů).

Jeho záběr ale sahá mnohem dál – díky zkušenostem z Heureka.cz, vývoji vlastního nástroje Marketing Miner a práci na řadě dalších projektů má rozhodně co říct k technické stránce věci.

Téma, které Filip vykopne mezi konzultanty, se pak stává doslova buzzwordem a všichni se jím zabývají. S čím Filip přišel dnes?

V zaplněné hale Impact Hubu nechyběla řada zvučných jmen jako Pavel Ungr, Martin Kůra, nebo Jan Onesork. Bylo se na co těšit, na všechny účastníky čekalo kromě hromady informací také pivo zdarma. O každém probíraném tématu hlasovali posluchači pomocí real-time ankety Direct Poll.

Může být SEO kontinuální práce? Musí!

Prvním vybraným tématem byla rutinní práce konzultantů. Přestože nešlo o ryze technické téma, bylo poměrně aktuální. Filip docela trefně vystihl situaci, kdy česká online marketingová obec docela perfektně ovládá jednorázové realizace.

Typicky jde o SEO audity, analýzy klíčových slov apod. Řadě konzultantů ale uniká možnost dlouhodobé spolupráce a soustavného rozvoje byznysu klienta.

Co vlastně můžeme dlouhodobě realizovat? Pokud uvažujeme, že na webu máme odladěné on-page prvky, jak web posouvat dál ve výsledcích vyhledávání?

  1. Získávání zpětných odkazů – jednoznačně kontinuální činnost, zejména v konkurenčních oborech. Pokud víme, že má web horší pozice, než očekáváme a potřebujeme, soustředíme se na podporu našich stránek pomocí zpětných odkazů z jiných webů. Nemusí jít vždy o placené aktivity, možností je celá řada.
  2. Příprava vstupních stránek na sezónu – kontrolujte průběžně pozice svého webu na cílové dotazy. Průběžně posilujte pomocí zpětných odkazů a laďte on-page. Chybí vám některé téma na webu? Doplňte jej – udělejte si malou analýzu klíčových slov (stačí i vlastní přehled bez složitých tabulek), publikujte nový obsah, prolinkujte s dalšími stránkami na webu a posilujte zpětnými odkazy.
  3. Průběžná analýza množiny dotazů a pozic webu – podívali jste na data v GSC (Google Search Console)? Analyzujte si, na jaké dotazy se web zobrazuje a jaké má pozice. Jsou dotazy relevantní a je váš web na první straně výsledků vyhledávání? Posilujte své stránky skrze zpětné odkazy. Je váš web na některé dotazy na desáté až dvacáté pozici? Odlaďte své vstupní stránky nebo připravte na dané téma nový obsah.
  4. A/B testování – je pravda, že jakékoli testy v SEO a vyvozování závěrů se 100% přesností může leckdo napadnout. Nicméně, nikdo nám nebrání v tom, abychom si takové testy dělali, a když subjektivně uvidíme jisté implikace, proč jich nevyužít ve svůj prospěch. U A/B testů mějte vždy 2 kontrolní verze a 1 testovací. Hravě takto můžeme testovat třeba titulky stránek.

Mobile first index

Aktuálním tématem posledních dnů je mobile first index a AMP. Začneme mobile first indexem. Mobile first index vymyslel a spustil Google proto, aby se uživatelům ve výsledcích vyhledávání upřednostňovaly weby optimalizované pro mobily před těmi, co optimalizované nejsou.

Google zůstává stále jeden index, kam si ukládá informace o desktopové a mobilní verzi, jde jen o to, na jakou verzi přepne – resp. kterou uživateli zobrazí.

Na co si dát pozor u mobilního webu

  • Rychlost webu – rychlé načítání a krátká doba odezvy serveru by měla být mantrou provozovatele webu, u mobile first indexu to platí dvojnásob.
  • Obsah – zobrazuje se na mobilní verzi webu stejný obsah a interní prolinkování? Snažte se maximálně zachovat jak textové prvky tak odkazy i v mobilní verzi webu. Případné chybějící odkazy nebo text může mít za následek horší umístění webu ve výsledcích vyhledávání.
  • Strukturovaná data – ověřte, že je máte nasazená jak na desktopové, tak mobilní verzi webu.
  • Značkování – na každé stránce webu by neměl chybět „alternate“ na mobilní/desktopovou verzi webu.

Více méně se s touto novinkou pro provozovatele nic zásadního nemění. Vynikající rychlost webu by stále měla patřit mezi hlavní cíle. Nejen, že ovlivňuje použitelnost webu a konverze, ale také samotnou návštěvnost – zda se bude web vůbec zobrazovat na žádoucích pozicích.

Uplatňování mobile first indexu je méně úsměvný pro provozovatele separátních mobilních webů (např. m.nazevwebu.cz). Tyto mobilní verze se často výrazně liší od desktopové. Pozice desktopového a mobilního webu se tak mohou významně rozcházet.

AMP

Benefitem Accelerated Mobile Pages (AMP) je příslib lepších pozic vašeho webu, pokud uživatel hledá na Google přes mobilní zařízení.

Odkaz na váš web ve výsledcích vyhledávání je doplněn bleskem a textem „AMP“, což má evokovat super rychlý web. Google má totiž stránky, která splní kritéria AMP, uloženy v cache, a může je rovnou servírovat uživateli.

V okamžiku, kdy uživatel vidí odkaz na „AMP web“, má Google již stránku připravenou k zobrazení a nemusí ji stahovat. Doba odezvy je takřka okamžitá.

Plusem je určitě příslib lepšího CTR, kdy si uživatelé navyknout, že weby označené jako AMP se skutečně rychle načítají, oproti ostatním stránkám.

S AMP konceptem můžeme relativně jednoduše experimentovat na internetových blozích se systémem WordPress, kde je přímo k dispozici AMP plugin, který na web snadno nasadíme.

U řešení na míru (custom) je už situace horší. AMP konceptem se v současnosti zabývají jen nadšenci, a hotové realizace prakticky neexistují. Vývoj „AMP webu“ navíc znamená nemalé investice do vývoje webu, kde je návratnost vložených prostředků velkou neznámou.

Položme si otázku: Má smysl usilovat o AMP, když doba načítání našeho mobilního webu činí 1 sekundu a AMP verze 1,5 sekundy?

Další střípky a postřehy

Témata se probírala do hloubky a z řad obecenstva padaly další dotazy a rozvíjela se diskuse. Na další témata se tak nedostalo tolik prostoru. Ve zkratce:

Access logy

Téma access logů se otevřelo zhruba minulý rok a několik konzultantů už má své výsledky. Problematiku jsme proběhli alespoň ve zkratce:

  • Při vyžádání logů od programátora k analýze crawlování webu vždy požadujte access logy – u těchto logů vidíte přístupy robotů v čase.
  • Access logy a indexaci dává smysl řešit jen u větších webů (např. s počtem stránek 1000 a více).

U většiny webů si vystačíte s jednodušší analýzou – můžete použít například Index checker. Zároveň uvažujte souvislosti, proč vyhledávač vaši stránku nechtěl indexovat (duplicity, chybovost apod.).

Voice search

V USA se připojuje již přes 60 % uživatelů na internet pomocí mobilního zařízení, v tuzemsku toto číslo také roste. V té souvislosti se dá čekat i nárůst hlasového hledání (voice search). Otázkou je, jak smělí Češi při mluvení do telefonu budou.

Subjektivně vzato můžeme říci, že Američané jsou tak trochu extroverti, a nemají problém s mluvením před ostatními. Třeba i na telefon na ulici, bez ostychu. Dost času také tráví v autě, kde je voice search určitě dobrým pomocníkem.

V ČR proto bude používání voice search otázkou. Dalo by se i tipovat, že voice search by mohl být zajímavý pro uživatele, co nejsou tolik zdatní s klávesnicí nebo dotykovou obrazovkou na svém zařízení.

Děkujeme Filipovi za další skvělou přednášku, a zájem všech posluchačů o SEO problematiku. Pohled na věc z jiných úhlů nám vlil novou krev do žil a můžeme se v plné polní vrhnout na další experimentování, ladění a precizování svěřených webů. Těšíme se na další setkání, kde si budeme moci vyměnit naše zkušenosti a nové poznatky.

Více informací a další program najdete na stránkách SEO jako Brno.

 

Martin Hill

Martin Hill

Starám se o SEO a projektový rozvoj webů. Optimalizaci pro vyhledávače se věnuji od roku 2012 a od jara 2017 působím v PROFICIU. Rád testuji a ověřuji, také na vlastních projektech.

1 komentář u „Postřehy ze SEO jako Brno: Technické SEO

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.