SEO neumře ani v roce 2020

Nový rok je tady a s ním i spousta očekávání. Přes Vánoce jsme pilně studovali příručku“ pro rok 2020 od Backlinko.com. Co si pro nás vyhledávače připravily? Změnilo se něco? Na co je dobré se při budování SEO v roce 2020 zaměřit? Nebudeme vás napínat, jdeme na to! 

E-A-T opět na scéně

Ani tento rok tomu nebude jinak. Naši staří dobří známí Expertise, AuthoritativenessTrustworthiness alias E-A-T se vrátili a mají ještě větší moc než minulý rok. I v roce 2020 budou pravou rukou Googlu při hodnocení vašeho webu. Je nějaká možnost, jak zvýšit E-A-T? Samozřejmě ano.

Staňte se expertem v oboru (nebo si alespoň nějakého najměte)

Google chce profíky. Pokud tvoříte obsah, měli byste nejen ovládat pravidla stylistiky a gramatiky, ale také rozumět tomu, co vlastně píšete. Zbystřit by měli hlavně majitelé webů s tematikou zdraví financí. Tady bude Google totiž nejpřísnější. V zahraničí si Google došlápl na web Examine.cz, u nás to byly weby Vakciny.net nebo Lékárna.cz.

Zdroj: taste.cz/ke-stazeni/taste-medic-update.pdf

Buďte transparentní

Transparentní? Ptáte se, co si pod tím představit? Ulehčete uživatelům hledání, a tím i práci. Mějte důkladně sestavený a propracovaný web – jasně viditelnou kontaktní stránku, uvádějte zdroje a na ně vedoucí odkazy (hlavně externí), své články podepisujte a představte autory a nezapomínejte ani na uvádění zásad ochrany osobních údajů a smluvní podmínky.

Visual Search: hrozba nebo příležitost?

Fotografie a obrázky jsou důležitým aspektem při rozhodování o nákupu, hrají podstatnou roli také při samotném vyhledávání. 

Visual Search používá k vyhledávání na internetu obrázky, fotografie. Můžete tak snadno najít něco, co neumíte nebo nemůžete popsat jen slovy. To by nebyl Google, aby této příležitosti nevyužil, a tak pro vás vytvořil Google Lens. Není ale jediný. Visual Search můžete využít také u Amazonu, AliExpressu, eBaye nebo také Pinterestu. 

Všichni dobře víme, že v SEO je důležitý obsah. A když říkáme obsah, máme tím na mysli texty. Jak se tedy probojovat do výsledku vyhledávání, když někdo použije Visual Search? Klíčem je ALT text. 

Ten by měl co nejlépe popisovat to, co se na daném obrázku nachází. A teď ruku na srdce – jak často ALT vyplňujete? Neházejte si klacky pod nohy, nenechávejte ALT prázdný. Svou roli při hodnocení hraje i umístění obrázku. Měl by být situovaný ideálně ve vrchní části stránky.

I video potřebuje SEO

Víte, že YouTube je hned po Googlu druhým nejnavštěvovanějším vyhledávačem? YouTube úzce souvisí s Featured Snippets, které podrobněji rozebíráme dále v článku. A když jde dělat SEO“ pro obrázky, proč by to nešlo i pro video?

Zorganizujte svůj obsah do jednotlivých sekcí

Video na YouTube můžete rozdělit do jednotlivých částí a každé z nich můžete dát nějaký název. Pokud takto video rozkousujete a pojmenujete, pomáháte Googlu pochopit, co se na videu vlastně odehrává. Takže se vám opět povedlo převést vizualizaci na textovou formu a potom děj se SEO boží!

… a zase ta metadata

Titles, meta descriptions a taky tagy opět pomáhají vyhledávačům rozluštit, co se za vaším videem skrývá. Vyplňujte je.

Je libo titulky?

Titulky, které YouTube nabízí, jsou super, ale nejsou 100% správné. Pokud chcete zvýšit pravděpodobnost, že vyhledávače pochopí vaše video, nahrajte přepis (titulky) sami. Může vám to dost pomoct.

Featured Snippets aneb #0 je nová #1

Pomocníček jménem Featured Snippets (nultá pozice ve vyhledávání) je většinou to první, co na vás v SERPu vybafne, když něco hledáte. 

Pro uživatele je to příjemné urychlení toho, jak získat odpověď. Pro stránky, které se ale snaží na vyhledávací dotaz být vidět a přilákat tak uživatele, to může být trochu nepříjemné. Jestliže je totiž odpověď dostačující, zavíráme vyhledávání bez toho, abychom klikli na jakoukoli z nabízených stránek. Případně se proklikneme na stránku, ze které je text vytržený“. 

Jak zajistit, aby právě váš obsah obsadil tuto kralující pozici?

  1. Najděte klíčová slova, na která cílíte a ta, která mají Featured Snippet. Proč je to důležité? Více než 99,5 % Featured Snippets pochází právě z webů, které se zobrazují na 1. stránce ve výsledcích vyhledávání. Příležitosti najdete v nástroji Ahrefs.com pod Organic Keywords.

Možná si říkáte, co toho zbylého 0,5 %? Zbytek Featured Snippets vzniká z jiných SERP Features, jako je např. Answer Box. Pravdou ale je, že i tento SERP Feature se musí zobrazovat na 1. stránce ve vyhledávání. 

  1. Přidejte tzv. Snippet Bait“ na své stránky, do obsahu. Snippet Bait je blok textu o délce 40 – 60 slov.
  2. Položte otázku. Jestliže dáte jako nadpis otázku a pod ní připojíte odstavec, kde ji přímo vysvětlujete, dáváte tak vyhledávači přímou spojitost a šance, že se váš obsah prosadí je zase o něco vyšší.

A co to video?

Zkuste si do vyhledávače zadat třeba text How to dance tango“. První, co vám se vám objevilo, bylo co? :) Už chápete, proč je důležité mít SEO i pro video? Budete se raději učit tančit tango podle videa, nebo podle psaného postupu?

Content: Intent, it’s a match!

Každé klíčové slovo má své poslání, za každým se něco skrývá. Možná si máte něco koupit, možná se máte jenom na něco podívat nebo něco porovnat. Čím víc se váš obsah (Content) shoduje s vyhledávacím záměrem (Search Intent), tím lépe bude hodnocen. 

Prvním krokem by mělo být nalezení vyhledávacího záměru klíčových slov, na které chcete cílit. Někdy je obsažený přímo v klíčovém slovu, většinou ale musíte trochu hledat. Když identifikujete záměr, je na čase dát vyhledávačům přesně to, co hledají

Optimalizujte znovu obsah

Search Intent se netýká pouze nového obsahu, ale pohrát si můžete i s obsahem starým. Stačí jenom poznat, co se momentálně skrývá pod klíčovými slovy, které obsahuje nějaká vaše stránka a zkusit obsah přetransformovat tak, aby záměru co nejvíce odpovídal.

Zpětné odkazy mají pořád klíčovou roli

Bez práce nejsou koláče a bez budování odkazového profilu není první stránka ve vyhledávání. A bohužel, dokud nejste na první stránce, nemá smysl řešit ani Visual Search, Featured Snippets nebo Search Intent. Do té doby nejste ve hře. I z naší zkušenosti víme, že externí odkazy stále hrají klíčovou roli v hodnocení vyhledávačů.

Pěkně stručně – kvalitní obsah a odkazy by stále měly být základem každé SEO strategie. Jakmile tohle zvládnete, můžete se s chutí pustit do osvojování nových trendů. 

Zajímavosti pro rok 2020

V této kapitole se podíváme na několik taktik rychlé výhry, které právě teď fungují skvěle. A v roce 2020 by měly fungovat ještě lépe.

Tvorba vizuálního obsahu

Díky sociálním sítím jako je Pinterest nebo Instagram jsou vyhlídky pro vizuální typ obsahu velmi přívětivé. Lidé méně čtou a raději se dívají na obrázky. Chcete-li prorazit, vsaďte na vizuál

Rostoucí síla podcastů

Popularita podcastů roste raketovým tempem. Je to jako byste zveřejnili příspěvek bez nadpisů, formátování apod. Není nic jednoduššího než nahrát podcast a následně čekat na sladkou odměnu ve formě odkazu. 

Zničte Zombie Pages

Jedná se o jednu z taktik, která funguje téměř vždy. Každý web má stránky, které mají nízkou, téměř nulovou hodnotu. Jsou to vlastně takoví zombíci, kteři sice existují, ale na ničem se nepodíli. Přesně takové mohou být právě i stránky na vašem webu, proto se označují jako Zombie Pages“. Pár zombíků vám sice strach nenažene, co ale když máte takových stránek stovky?

Zkuste přehodnotit, zda všechny stránky, které na webu máte, potřebujete mít zvlášť. Nebojte se sloučit stránky s podobným obsahem dohromady nebo jednotlivé obsahy optimalizovat. 

Pár slov na závěr

Některé ze zmiňovaných oblastí jistě znáte. Jsou to témata, která se budou řešit vždy, jelikož bez nich to prostě nejde. Obsah, technické prvkyautorita v podobě zpětných odkazů patří mezi základní pilíře SEO. Ať už si vyberete pro růst svého webu jakoukoli ze strategií nebo se rozhodnete pro něco nového, přejeme vám v roce 2020 hodně štěstí.


Kristýna Štadlerová

S klidným srdcem a pivem v ruce můžu říct, že jsem se v SEO našla. Jsem přirozeně komunikativní (čtěte ukecaná), takže se starám hlavně o linkbuilding. Moje texty jsou plné frází, především těch klíčových, né prázdných. Mým cílem je zaujmout klienta, návštěvníka a hlavně vyhledávače.