SEO trendy pro rok 2025: Hra se mění, pravidla zůstávají 

Rok 2024 přinesl výrazné změny do práce SEO konzultantů ve formě zapojení AI do každodenních činností i mapování nových možností. Rok 2025 bude dle mého názoru mnohá z témat ještě více prohlubovat.

Jak se letos vyvíjí SEO?
Jak se letos vyvíjí SEO?

Technické SEO je základ a bude tomu tak i nadále

Ve světě, kdy napříč projekty vidíme problém s nedostatkem vývojové kapacity pro potřeby zapracování doporučení SEO konzultantů, se často dostáváme do stavu, kdy mají doporučení z oblasti technického SEO velmi dlouhé doby dodání.

Je potřeba se smířit s tím, že u každé technické opravy není možné definovat její přímý dopad na business. Některé věci musíme zkrátka opravit kvůli limitaci aktuální nebo hrozbě budoucí (například ve formě penalizace, která váš business může zcela paralyzovat). 

Sebelepší web s krásným a odladěným obsahem bude z pohledu SEO neúspěšný, pokud se k tomuto webu nedostane crawler vyhledávače a nebude jej moci správně interpretovat.

V dnešní době je navíc důležité nezapomínat na to, že web musí být technicky připravený nejen pro Google, Seznam a další tradiční vyhledávače. Musíme brát i ohled na crawlery AI nástrojů.

AI Crawler Traffic

Zdroj grafu: https://vercel.com/blog/the-rise-of-the-ai-crawler

Zde přitom můžeme například narazit na to, že GPTBot nejspíše nedokáže v tuto chvíli interpretovat JavaScript. Tedy řešení, na kterém je postavena velká část nových webových stránek. Chcete mít šanci na úspěch v tomto nástroji? Pak je nutné zajistit, že pro něj web bude zpracovatelný.

Neméně důležité budou i dlouhodobě platné metriky v podobě Google Core Web Vitals s cílem udělat weby rychlejší a příjemnější pro samotné uživatele.

I nadále budou důležité různé formáty strukturovaných dat, správně připravené sitemapy, interní prolinkování a další možnosti, které pomohou ke správné průchodnosti a pochopení webových stránek. Zapomínat nesmíme ani zcela standardní oblasti ve formě ošetření duplicit a správnou práci s jednotlivými tagy.

Technické SEO je a i nadále bude nutným základem pro všechny navazující práce v oblasti SEO rozvoje. 

Komplexní pokrytí témat

Analýza klíčových slov je od nepaměti základním stavebním kamenem SEO rozvoje i návrhů prací. Nepochybně tomu tak bude i nadále. Dostáváme se ale do doby, kdy samotná analýza klíčových slov nestačí

Vznikají velké objemy stránek generovaných pomocí AI nástrojů. Tyto weby bohužel jen recyklují rešerše již existujícího obsahu. Nyní bude nutné jít více do hloubky jednotlivých témat.

Kromě základní rešerše bude klíčové se odlišit od konkurenčních stránek a mít pro uživatele dostatečnou přidanou hodnotu. Pokud budeme stále jen opakovat na všech stránkách text, který v různých podobách vygeneruje ChatGPT sám, těžko se stanete zdrojem pro tyto nástroje. Také se nedokážete ani dostatečně odlišit od konkurence.

Právě přidání odborných zkušeností, které na straně klientů jsou, bude klíčové. Že to není nic nového? Nepochybně, je to v určitém ohledu návrat SEO zpět k uživateli. Ostatně Google již delší dobu využívá koncept E-E-A-T.

V roce 2025 tedy dle mého názoru bude důležité kromě odbornosti přidat i prvek unikátnosti (budeme mu říkat Unique-E-E-A-T Ostatně tajuplná metrika OriginalContentScore se objevila i v rámci úniku dat od vyhledávače Google).

Abychom mohli být unikátní a odpovídat i na uživatelské potřeby, tak nás čeká ještě větší spolupráce s odborníky na tematiku na straně klientaanalýza maxima dat, která můžeme nejen z webu vytěžit.

Ještě více se tak budeme zajímat o to, jaké příbuzné dotazy mohou uživatelé zadávat.

S jakými dotazy píší/​volají na zákaznickou podporu. Na co se ptají na pobočkách, jaké dotazy mívají zákazníci dle zkušenosti odborníků nebo jaké dotazy zadávají do vyhledávání na webu samotném. Jde o přitom data, která klient často k dispozici má. My si je musíme pouze sesbírat a připravit pro ně vhodné odpovědi.

Tyto doplňují informace odpovězené za pomoci odborníka přidané do textací budou nutné pro zajištění unikátnosti a odlišení se od konkurentů se základní rešerší.

Podíl Google a jeho alternativy

Rok 2025 začal zajímavým zlomem. Dle celosvětových statistik klasického vyhledávání se podíl Google pohybuje kolem 90 % a spíše mírně klesal. Na jeho úkor rostl například vyhledávač Bing.


Zdroj: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share

A to tyto statistiky ještě nezohledňují objem uživatelů, kteří se ve formě ChatGPT, Google Gemini, Perplexity, Bing Chat a mnoha dalších. Chování uživatelů se začíná měnit a neochvějné prvenství Google jako synonyma pro vyhledávač se začalo lehce narušovat.

Většina z nás si nějaký z těchto nástrojů vyzkoušela. A možná i vám v různých scénářích uživatelsky vyhovoval více než klasický vyhledávač Google nebo Seznam.

Zajímavost: Podle průzkumu Nadace Vodafone již 87 % mladých lidí ve věku 12 – 17 let aktivně používá umělou inteligenci. Zaměření se na využívání AI u mladších cílových skupin tak může být stěžejní pro budoucí rozvoj.

Nedá se očekávat, že by nás v roce 2025 čekal konec klasického vyhledávání. Ale podíl nové formy hledání přes tyto alternativní podoby nepochybně v určitých typech dotazů poroste.

Tuto situaci nelze přehlížet a musíme se zaměřovat na hledání způsobů, jak se stát součástí odpovědí pro tyto nové formy vyhledávačů. A cesta sem vede nepochybně přes unikátnost, kvalitu obsahu i technické odladění stránek tak, aby náš obsah mohli boti správně zpracovávat a měli důvod informace z vašeho webu využívat.

Často používané blokování přístupů AI botů na stránky se tak do budoucna může stát velmi krátkozrakým řešením. Stejně tak bude nutné se vrátit k řešení funkčnosti stránek i bez JavaScriptu, který většina AI crawlerů zkrátka nezvládne zpracovat. Technické SEO získá ještě více na důležitosti – jen tak bude web pro všechny tyto roboty správně přístupný.

Nepochybně nás v roce 2025 čeká i větší zaměření na Bing, u kterého vidíme poměrně dobrou konverznost přiváděné návštěvnosti.

Větší využití AI při práci

ChatGPT i desítky dalších AI nástrojů, které mohou pomoci s prací nejen SEO konzultantů, je zde. Rok 2024 přinesl nové nástroje snad každý týden.

Nelze tuto oblast ignorovat a přehlížet jejich využití v každodenní práci. Naopak, každý budeme pokračovat v prohlubování práce s těmito nástroji a hledání cest, jak nám mohou pomoci se zpracováním běžných činností a zvyšováním naší efektivity.

Nemusí se přitom jednat jen o pomoc s přípravou textací, ale AI může velmi dobře napomoci i s dalšími činnostmi. Nám se například osvědčilo na klasifikaci dat v rámci analýz klíčových slov, kdy proces stále zlepšujeme.

Velmi dobře mohou napomoci AI nástroje na jakékoliv opakovatelné pracovní postupy, dle kterých zvolíme vhodný nástroj i podobu řešení.

Zaměření na vyhodnocování a efektivitu SEO

V roce 2025 očekávám ještě větší zaměření na přínosnost práce SEO konzultanta pro klienta. Snad nás již finálně čeká konec doby, kdy pozice ve výsledcích vyhledávání jsou hlavní metrikou. 

Stejně tak se dle mého názoru stane ještě více sekundární metrikou samotná návštěvnost. Stále více půjde o přínos z přivedeného uživatele a jeho průchod webem az do potřebné konverze. Nepochybně tak budou SEO konzultanti více spolupracovat s analytiky, UX a CX specialisty.

Věřím, že tato detailnější analytika a zaměření se na kvalitu přiváděné návštěvnosti pomůže s tím, že již nebudeme na stránkách dodavatelů energií vidět recepty a podobně tematicky nerelevantní témata. Motivací v plánech a reportech snad již nebude pouze samotný růst přiváděných uživatelů.

Michal Kašpar

Michal Kašpar

CEO & SEO Consultant at Keypers

Vyhledávače se mění, SEO zůstává

SEO rozhodně nekončí. Kontinuálně se vyvíjí v souladu s tím, jak se mění chování vyhledávačůjejich podíl na trhu.

Proto je nutné změny neignorovat a začít se na nové varianty podoby vyhledávání včas zaměřovat.

 Naší snahou musí již nyní být zpřístupnění obsahu pro crawlery AI nástrojůbudování kvalitního a komplexně pojatého obsahu, nejlépe v rámci silného brandu. Jen tak získáme možnost stát se odkazovaným zdrojem z těchto platforem.

Nepostradatelnost AI nástrojů v roce 2025 v SEO ještě vzroste. Racionální a strategickou prací s nimi můžeme zefektivnit i zrychlit analýzu dat, automatizovat opakující se úkoly a přinést nové možnosti pro tvorbu obsahu či optimalizaci strategií.

Pokud se těmto změnám dokážeme adekvátně přizpůsobit, dává smysl se na kvalitní rozvoj stránek zaměřovat i nadále (a je jedno, zda mu budeme říkat SEO nebo GEO).

Svěřte se do rukou expertů

SEO 20. 03. 2025