SEO v roce 2024: Trendy, na které se připravit

V SEO jsme se minulý rok nenudili – řadu procesů a činností změnila AI. Na generativní konverzaci pak Google rychle navázal testováním nové podoby vyhledávače – SGE. Co můžeme čekat v roce 2024 a jak vytěžit maximum pro organický výkon webu?

SEO v roce 2024
SEO v roce 2024

SGE – budeme googlit jinak?

revoluci v googlení jsme napsali článek koncem listopadu minulého roku. Zatím probíhá testování na mimoevropských teritoriíchje otázkou času, kdy se nějaká forma SGE dostane i k nám.

Objevují se i zvěsti o tom, proč to s SGE nebude tak jednoduché

  • Prvním z důvodů je legislativa na území EU, zejména autorské právo. 

  • Druhý důvod je, že provozování této formy odpovědí na vyhledávání je nákladné

  • A třetí – Google zatím nemá etablovanou monetizaci ze SGE. 

Změna podoby vyhledávání tak, jak ho známe, v budoucnu rozhodně přijde. SGE ukazuje směr, kterým se může vyhledávání ubírat, a je dobré být na to připraveni.

AI – strojové texty vs. strojové zpracování dat

Hrátky s textem jsme si mohli bohatě vyzkoušet už loni, kdy generativní jazykové modely zažily skutečný boom. Předhánění Microsoftu s OpenAI a Google o to, kdo bude mít lepší generátor odpovědí, nám dává naději na kvalitní řešení rutinních úkolů. Otevírá nám prostor věnovat se strategické činnosti a automatizovat operativu. 

Většinová veřejnost používá model pro hledání rychlé odpovědi a hlavně pro tvorbu textů.

Neměli bychom ale zapomínat, že hlavní benefit AI jazykových modelů je v automatizaci. AI nám může pomoct roztřídit dotazy v analýze klíčových slov, sepsat regulární výraz, analyzovat data a mnoho dalšího.

Pokud budou všichni pouze generovat texty, nebudou už vznikat žádné originální myšlenky – bude se pouze reprodukovat to, co už někdy někde zaznělo.

Google updaty – co můžeme čekat?

Google sám deklaruje, že není proti používání AI na tvorbu textů. Na druhou stranu se ale dočtete, že v textech stále musí být pro čtenáře něco přínosného. Zabránit všem uživatelům na světě používat AI nelze, druhá věc ale je, jak ji budou používat.

Přestože Google popírá E-E-A-T jako hodnoticí faktor, bude se muset nějakým způsobem vypořádat s nárůstem generovaných textů na webech.

Pokud většina textů na jedno téma bude velmi podobná, pak bude pravděpodobně vítězit ten, kdo bude originální a autoritativní.

Stále tak budou platit staré dobré věci jako je kvalita, odhadnutí search-intent, UX a brand.

Obsahová strategie

Otázkou roku 2024 bude, jak se vypořádat se sílící konkurencí generovaného obsahu, a jak vytěžit maximum ve svůj prospěch v tomto mezičase. Z našeho pohledu je vhodné používat AI jako pomocníka při plánování obsahové strategie nebo tvorby kostry článků. Robotické generování kompletních článků může mít úspěch spíše v krátkém horizontu, a také je použitelné pouze pro některé obory.

S existencí AI a možnou transformací vyhledávání (SGE) do hry vstupuje také rozšiřování záběru organických zdrojů – zejména mladí uživatelé mohou k vyhledávání více používat sociální platformy, jako je Instagram, Pinterest, TikTok nebo YouTube.

Dotazy uživatelů mohou být detailnější, díky takzvanému voice/​visual search. V tomto směru bude ještě důležitější identifikovat long-tail fráze a pokrývat celou škálu dotazů frameworku See Think Do Care (STDC).

KI im SEO ist nicht alles
KI im SEO ist nicht alles

V SEO kruzích rezonuje téma Programmatic SEO. Je to vlastně stará známá optimalizace filtrace e-shopů s cílem pokrýt kombinace dotazů – kategorie ve spojení s parametry (např. značka, vlastnost, a podobně).

Řada e-shopů tuto problematiku vyřešenou nemá (nebo ne optimálně) a je vždy co zlepšovat. Kromě základního nastavení zde můžeme řešit crawl budget (omezení přístupu na relevantní a hledané segmenty) a optimalizovat prioritní kombinace.

Začátkem roku vydal Google aktualizaci příručky SEO starter guide. Mezi řádky se tak můžete dočíst, že Google stále považuje za atraktivní obsah, který je originální, aktuální, přínosný a pestrý. Váš obsah nemá být pouhý řetězec znaků, ale měl by být dobře strukturovaný – obsahovat formátování, obrázky, videa, tabulky, odrážky… A také odkazy v rámci webu i mimo něj. Mezi další ingredience úspěchu se v příručce řadí ladění CTR a důležitost budování značky.

Nastartujte SEO výkon svého webu

Pro rok 2024 očekáváme další inovace v oblasti AI a pravděpodobně také v SGE. To se bude dále rozvíjet a upravovat co se týče podoby a oblastí používání. Tyto dvě hlavní oblasti není radno podcenit. Pokud váháte, jak se svou strategií naložit v roce 2024, ozvěte se nám!

Mrkněte, s čím vám pomůžeme

SEO 19. 03. 2024