Seznam Nákupy: Dynamické UTM parametry pomůžou s trackováním zdroje nákupu

Služba Zboží inzeráty na Seznamu už nějaký čas funguje, a tak se můžeme podívat na první výsledky. Kampaně se hůře vyhodnocují. Zdroje se spojily, a tak musíme využívat dynamické UTM parametry. Jak na to?

Dlouhé roky jsme byli zvyklí dělit kampaně na Zboží.czProduktové Inzeráty. A také je samostatně vyhodnocovat. To ale končí.

S příchodem Zboží Inzerátů a částečnému sjednocení kampaní Zboží.cz a Sklik došlo ke zhoršení vyhodnocování výkonu kampaní v analytických aplikacích, jako jsou například Google Analytics. 

Seznam doporučuje novým e‑shopům vyhodnocovat kampaně Skliku a Zboží pod jedním zdrojem. 

My naopak doporučujeme i nadále dělit výkon na Zboží.cz a Sklik s ohledem na nastavení a funkčnost jednotlivých kampaní. Například za pomoci dynamických UTM parametrů.

Přečtěte si o všech novinkách ve Zboží inzerátech.

Co jsou UTM parametry?

UTM parametry jsou štítky užívané ve webové analytice, které se přidávají do URL adresy. Jejich vložením nedojde ke změně funkce odkazu, ale umožní nám získat podrobnější data o zdroji a cestě uživatele. 

V praxi využíváme především tyto parametry

  • Source neboli zdroj, ze kterého návštěvník přišel
  • Medium uvádí typ zdroje, nejčastěstěji uvidíte refferal (nejčastěji organika) nebo cpc (placená reklama)
  • Campaign označuje konkrétní kampaň, ze které návštěvník přišel. 
  • Content následně označuje obsah, například produkt či příspěvek, ze kterého se k vám návštěvník dosta
  • Term identifikuje klíčová slova kampaně.

Jaké jsou možnosti nasazení?

UTM parametry vkládáme přímo do URL jednotlivých stránek webu či produktů. Díky tomu dokáží pomoct s analytikou. Nasazení UTM parametrů se může lišit dle využívaného systému. Proto u našich klientů nasazujeme UTM za pomoci Mergada a jejich pravidel.

V rámci Mergada stačí vyplnit předpřipravená pole a pravidlo se postará o zbytek. Doporučujeme si vždy zkontrolovat, že zadáváte správné údaje, aby nedošlo v analytickém nástroji k problému.

Některé služby jako například Sklik nabízí možnost takzvaného autotaggingu. Nástroj pro „oštítkování“ URL je přímou součástí využívané služby, a tak není nutné zasahovat do URL ze strany e‑shopu.

Autotagging funguje podobně jako Mergado. Doplňujete hodnoty do přednastavených polí. Zároveň u takového automatu nejčastěji probíhá zapojení dynamických UTM. Sklik Autotagging doporučujeme e‑shopům, jejichž bidding je spravovaný v administraci Sklik.cz.

Co přináší dynamické UTM parametry?

Dynamické UTM parametry nám umožňují efektivně rozlišovat kampaně díky proměnným, které do URL vložíme místo standardní fixní hodnoty. Tím dokážou rozlišit data, které například vychází z jednoho feedu, ale i z různých kampaní.

Proměnné, se kterými nástroj či služba pracují, jsou přesně dané. Proto si vždy dobře ověřte, zda máte správné hodnoty. To platí jak pro konkrétní službu, tak pro Google Analytics. V opačném případě může dojít k chybě a následné ztrátě dat.

Jak využít dynamické UTM parametry?

Proměnné se do URL vkládají se závorkami { }. Je potřeba ohlídat, aby tyto závorky nebyly nahrazené entitami. V tom případě by například Zboží.cz označilo URL adresu jako chybnou. 

Pro příklad, jak URL s dynamickým UTM vypadá, si vypůjčíme adresu určenou pro Zboží.cz. 

UTM tagy

První část URL je identická s vaší e‑shopovou, následuje označení zdroje a média. 

Pak již můžeme vidět jednotlivé proměnné

  • {network} označuje, odkud proklik přišel
  • {bidtype} označuje typ aukce
  • {adtitle} název položky, ze které přišel proklik

Můžete se setkat i s hodnotou {query}, která zobrazuje vyhledávácí dotaz.

Jak dopadly naše první testy?

V návaznosti na nové Zboží Inzeráty od Seznamu jsme u prvních klientů spouštěli první dynamické UTM parametry již letos v říjnu. Proč? Chtěli jsme detailně rozlišovat, z jakého typu Zboží reklamy zákazník na web přišel.

Jak můžete vidět v tabulce, výsledek našich testů je velmi dobrý. Dynamické UTM parametry umí rozlišit, zda návštěvník přichází z produktové karty TOP pozic (řádek product), vyhledávání (řádek search) či z produktové karty Řazení dle ceny (řádek not set).

Naše doporučení  

Jak tedy ve Zboží.cz a Zboží inzerátech rozlišovat původ návštěvy?

  • Pokud vyhodnocujete data v systému, pomůžou vám podrobné statistiky „Zdroje a zařízení“ přímo v administraci Zboží. Jde o systémový report, který rozlišuje zdroj návštěvy, konverze a PNO podle zařízení a zdroje (Zboží, Zboží inzeráty nebo Sbazar).
  • V případě vyhodnocení dat primárně v Google Analytics je ideální a hlavně funkční volbou využívat dynamické UTM parametry, které dokáží kampaně rozlišit.

Chcete mít výsledky svých kampaní hezky a přehledně srovnané? Nemusíte se v reportech a nastaveních ztrácet. Dejte nám vědět a probereme možnosti spolu.

Jdu do toho!


Lucie Teslíková

Hraji si s XML feedy, optimalizuji bidding a stále se učím něco nového. To jsou mé dny se zbožovými srovnávači, kterým se plně věnuji. A když už mi z toho jde hlava kolem, utíkám do světa knih a hudby.