AI, AI, AI, jak to dopadne s copywritery?

Umělá inteligence už začíná čeřit vody také v obsahovém marketingu. A psaní textů jí jde opravdu dobře. Přijdou copywriteři o práci, nebo se z AI stane spíše pomocník pro tvorbu obsahu?

Umělá inteligence už začíná čeřit vody také v obsahovém marketingu. A psaní textů jí jde opravdu dobře. Přijdou copywriteři o práci, nebo se z AI stane spíše pomocník pro tvorbu obsahu?

Telegraf, internet, AI – technologická [r]evoluce se dostává do své další fáze a bylo by hloupé se na ni nepřipravit. Vedle velkého humbuku kolem Midjourney, DALL·E a dalších generátorů, které vytvářejí lákavou grafiku na míru, se do popředí začínají dostávat také nástroje na tvorbu textů. A umělá inteligence se předvádí v tom nejlepším světle. 

Řemeslo copywritera se odráží od dvou základních dovedností – psaní a čtení. Když máte hodně načteno, projeví se to ve vaší slovní zásobě. Pokud ale svoje myšlenky neumíte přetavit do čtivého textu, nespasí vás ani hodiny strávené u knih. Ti, co se mohou pyšnit slušným arzenálem slov a zároveň umí psát, měli dlouhá léta velkou výhodu. Díky AI se však rozdíly začínají stírat

Copywriter toho nikdy nebude znát tolik jako AI

Umělá inteligence vyplodí jakýkoliv text – od článku přes post na sociální sítě až po e-mailing. Během pár vteřin. A co víc, dokonce i v perfektní češtině. V Česku dlouho omílaná mantra, že copywriter musí být zároveň i špičkový korektor, se tak může poroučet. 

Mírnou výhodu začínají mít anglicky mluvící dělníci reklamy. Zadáte-li umělé inteligenci své požadavky v angličtině, dostanete mnohem přesnější výsledky. Velká část zajímavého obsahu je totiž psaná právě v tomto jazyce. Ale v době, kdy nám práci usnadňují sofistikované překladače jako třeba DeepL, se jedná o drobnost. 

Co takhle napsat rovnou celou novelu? Stačí 8 kroků plus AI a máte ji na světě.

Problém spočívá spíše v tom, že už teď toho AI zná mnohem víc než protějšek z masa a kostí. Všechny informace sice vytvořili lidé, ale spojit je během pár vteřin do celistvého textu zvládne jenom umělá inteligence. I když se umíte pídit po informacích a dávat je do kontextu, nikdy to nezvládnete tak rychle. Než si copywriter stihne udělat ranní kávu a usednout za psací stůl, AI bude mít hotovo.

Oddělí se zrna od plev

Zní to možná až přehnaně utopicky, ale nástup AI do obsahového marketingu je nevyhnutelný. Copywriteři, kteří bezhlavě bouchají klíčová slova a honí normostrany jako o život, asi mají problém. Pokud se nepřizpůsobí.

A přitom stačí vypilovat další důležitý skill copywritingu – umět se ptát. Většina psavců už nebude autory, nýbrž zadavateli. Tvořit dokonalá zadání bude novým želízkem v ohni. 

Jednoduše umělé inteligenci řeknete:

  • téma textace,
  • jaký formát má napsat (FB post, článek, newsletter…),
  • délku textu,
  • jaké struktury se má držet (H1, perex, výčty…),
  • v jakém tone-of-voice (přátelský, vtipný, profesionální…)
  • a kdo je cílovka (chovatelé, petrolheads, důchodci…).

To je odrazový můstek. Dále přidáte, v jakém stylu by text měl začít nebo jak by měl končit. Voilà, rázem máte před očima solidní práci, kterou můžete dále rozvíjet. Nástroje, jako je třeba Copy.ai, vám navíc vše usnadní – stačí vyplnit předpřipravené šablony.

Dobrý sluha, zlý pán?

Přestože už toho umí setsakramentsky hodně, pořád je důležité výsledky po AI kontrolovat. Možná i to bude náplní práce copywritera zítřka. Výsledky totiž kolikrát nejsou 100%, dokonce mohou přinášet nepravdivé informace. Zároveň jsou často dost obecné. Proto je potřeba umět s robotem komunikovat a zadávat mu co nejpřesnější dotazy.

Otázka je, jak to bude vypadat v budoucnu. V současné době ale nesmíte umělé inteligenci věřit každé slovo. Někdy se prostě splete. Že by to přece jenom nebyla výhradně lidská vlastnost?

Copywriter, který nechce, aby mu práci vzal robot, musí tento vývoj vnímat jako příležitost. Marketérům umělá inteligence výrazně zvýší produktivitu, rozšíří možnosti a pomůže ušetřit. Čas i peníze. 

Přečtěte si, jak se na budoucnost AI dívají SEO specialisté

Jaké AI nástroje vám pomohou při tvorbě textů

Nesnažte se bránit nevyhnutelnému a raději naskočte na vlnu. Když tyto nástroje budete umět využívat, jednoduše se dostanete nad průměr, který o práci jen tak nepřijde. Vyzkoušejte třeba tyhle:

  1. ChatGPT: Pobavte se s AI nebo si nechte napsat souhrn článku.
  2. Copy.ai: Pomocník pro jakýkoliv textový formát.
  3. Jasper.ai: Když nechcete používat hotové šablony.
  4. QuillBot: Potřebujete něco parafrázovat? 
  5. StoryLab.ai: Rozvíjejte své nápady.

Jestli stále více věříte vlastnímu rozumu, můžete s AI o daném tématu pouze diskutovat. Nebo si nechat napsat osnovu a dále ji rozvíjet po vlastní ose. I největší zarputilci si určitě najdou cestu, jak chytré nástroje zakomponovat do své výbavy ostříleného copywritera. 

Vedle písmenkové polévky si tak na denní menu přidejte také práci s AI. V případě, že se chcete copywriteřinou živit, je nutné se adaptovat. Možná to zní jako epitaf reklamního textaře, ale je potřeba si uvědomit, že vidíme teprve špičku ledovce. Vývoj AI zařazuje na vyšší rychlostní stupeň a bude zajímavé sledovat, jak se naše profese složená z písmen rozšíří i do jedniček a nul.

PS: Tenhle článek opravdu nevygenerovalo AI, snad je to stále poznat. :)