1. Jan Tichý: Keynote: Quo vadis SEO?
Letošní ročník SEO Restartu se točil hlavně kolem umělé inteligence. A není divu! Jak ovlivní vyhledávače a kam vůbec SEO směřuje? O to se s námi hned v první přednášce podělil Jan Tichý.
Díky AI se bezpochyby otevírají nové technické možnosti. Ale jako vždy platí, že SEO se dá dělat dobře jen tehdy, když se zaměřujeme především na potřeby uživatelů. Jak Jan Tichý zdůraznil, změny Google nedělá proto, že je chce vyhledávač, ale právě uživatelé. Ti dnes na spoustu dotazů nepotřebují výsledky, ale odpovědi. A co to znamená pro SEO?
Vyhledávače se pomalu, ale jistě mění na odpovídače. Není důležité, jak přesně budou výsledky vyhledávání v budoucnu vypadat, ale je jasné, že na spoustu dotazů vyhledávač odpoví bez toho, aby poslal uživatele na web.
To ovlivní počet lidí, kteří k nám na web budou chodit. Organic tak v budoucnu bude přivádět zase o něco nižší návštěvnost.
Jan Tichý dále shrnul, co to vlastně je a co není ten populární ChatGPT. Hlavní myšlenka, kterou musíme mít na paměti je, že ChatGPT jen skládá dohromady to, co už někdy bylo napsané a dává to do kontextu.
Jinými slovy: nevymyslí nic, co by už předtím nikdo nevymyslel.
Z toho vyplývá, že tento nástroj neumí tvořit nic nového ani unikátního. Ale dá se využít všude tam, kde položíme dotaz a očekáváme, že odpovědí bude obecná znalost složená z toho, co je dostupné všude na internetu.
Jan Tichý také řešil, zda by se tímto způsobem mohl v budoucnu proměnit Google, a došel ke třem překážkám, se kterými by se musel vypořádat.
-
Tou první je monetizační model. Jak by si vyhledávač poradil s monetizací, když by na vše hned odpověděl? Jednou z variant je podoba vyhledávače jako doporučovače na transakční dotazy.
-
Druhou bariérou je aktuálnost informací, kterou by Google musel zajistit.
-
A jako třetí překážka se jeví správnost a pravdivost informací. Jakým způsobem by vyhledávač zdrojoval a validoval informace? V současné chvíli to ChatGPT nedělá a často poskytuje chybná data. Pro Google by tedy mohlo být výzvou odlišení primárních autoritativních zdrojů od sekundárních převzatých či vygenerovaných a ověření správnosti a pravdivosti informací.
Co to znamená pro SEO?
Pokud budeme psát na web to, co dokáže AI (respektive vyhledávač) vygenerovat, pak možná nebude mít v budoucnosti dál důvod uživatele posílat na web. Musíme být tedy autoritativní nebo originální. A to není špatná zpráva.
Nové technologie nám otevírají prostor dělat SEO dobře a vracet se v základu zpět k marketingu, kde vyhrává ten nejlepší, originální, užitečný a hlavně ten, kdo plní potřeby zákazníků.
V on-page už možná nebudou hrát roli konkrétní klíčová slova, ale spíše kontext, témata, autoritativnost a pravdivost.
Off-page se zase bude přesouvat spíše do polohy brand buildingu místo nakoupení stovek odkazů. Podle Jana Tichého SEO nekončí. Jen se vrací zpátky ke skutečnému marketingu – k lidem, produktu, hodnotě. A SEO čeká smysluplnější budoucnost.