Rozhovor: Představujeme SEO nástroj Collabim

SEO specialista bez nástrojů je jako houslista bez houslí. Může být hotový virtuos, těžko ale zahraje jediný tón. V PROFICIU používáme celou řadu nástrojů, které nám denně usnadňují práci a poskytují důležitá data. Jedním takovým je i Collabim. Zajímalo nás, jakým směrem se vyvíjí a co je nového. Spojili jsme se proto přímo s člověkem, který je součástí Collabim týmu.

Collabim není potřeba dlouze představovat. V České republice patří mezi nejpoužívanější SEO nástroje. Pomáhá s měřením pozic ve vyhledávání, hledáním webů pro linkbuilding a podává přehledný souhrn o vývoji webu, takže se hodí pro reportování. 

Zajímalo nás víc informací nejen o nástroji, ale také o SEO z pohledu člověka, pro kterého je denním chlebem. Proto jsme se domluvili na rozhovoru s Collabim člověkem –⁠ Lukášem Bezděkem.

Jaké trendy vnímáte v zahraničí a v ČR z pohledu SEO v roce 2020?

Když se podíváme, jakým směrem se vydává Google a jak aktualizuje svoje algoritmy, vypíchnul bych 4 hlavní témata. Ta podle mě budou v roce 2020 patřit mezi ta klíčová.

  • Vysoce kvalitní a optimalizovaný obsah na webu. To znamená, že je nutné, aby web poskytoval uživateli to, na co se ptá. Nestačí jenom udělat titulky a nadpisy podle klíčových slov. Je nezbytné, aby obsah stránky odpovídal tomu, co uživatel hledá. Jinak není šance, aby se web uchytil na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání. 
  • Uživatelské recenze, případně i zpětné odkazy od uživatelů na daný web. Jakmile bude mít web špatné reference a uživatelé s ním nebudou spokojení, nemá šanci dostat se do popředí. 
  • Rychlost webu. To je jeden z důležitých on page faktorů. Rychlost webů už se řeší řadu let. Pořád ale existují weby, kterým trvá načtení stránky i 20 nebo 30 vteřin. To je neuvěřitelně dlouhá doba. Podle doporučení Googlu by to měly být maximálně 2 vteřiny. V praxi jsme si ověřili, že jakmile se stránka načítá déle než 2 až 3 vteřiny, uživatel odchází.
  • Strukturovaná data. Stránky a produkty, které ve vyhledávání zobrazují i strukturovaná data nebo rozšířené popisky, mají mnohem větší proklikovost. Spousta webů taková data stále neposkytuje, případně je nemají doladěná, což je škoda. Google totiž nabízí stále širší možnosti v zobrazování informací. To dovede uživatele zaujmout a je tak daleko větší pravděpodobnost, že váš web navštíví.

V tématu trendů v SEO v roce 2020 se s Lukášem určitě ztotožňujeme. Lukáš mluvil především o zahraniční scéně. Zároveň dodal, že do České republiky vše přichází s menším časovým zpožděním. To je ale rok od roku menší. 

Collabim prošel rozsáhlou změnou grafiky. Co takový proces obnášel? Jak jste postupovali a jaké jsou ohlasy uživatelů? Kdy bude kompletně vypnuta stará verze?

Na začátku jsme sbírali informace o tom, jak vůbec provést a zvládnout redesign. Moc zkušeností jsme s tím neměli. Nechali jsme si vytvořit prototypy wireframů. Poté jsme prvotní návrhy dávali do kupy, řešili jsme to s Martinem Žatkovičem. Martin je jedním z nejaktivnějších uživatelů Collabimu a má spoustu zkušeností. Proto jsme od něj chtěli mít feedback. 

Celkově jsme redesign konzultovali hlavně s našimi zákazníky. To představovalo asi 80 hodin rozhovorů ve 12 městech. V průběhu 2 měsíců jsme zákazníky navštěvovali u nich ve firmě, ptali se, co by se jim líbilo a jak by měl výsledek vypadat. Aktuální design tedy vychází ze zpětné vazby a sklízí pozitivní ohlasy. Web stále vylepšujeme. Snažíme se přidávat i nové funkce.

Starou verzi máme stále spouštěnou, testujeme tam nějaké věci. Přesné datum vypnutí zatím nemáme a nedokážeme ještě přesně říct, kdy se se starou verzí nadobro rozloučíme.

Jak jste vybírali respondenty pro váš malý výzkum?

Jednalo se o ty aktivnější zákazníky, aby byla zpětná vazba konstruktivní. Důležité bylo, aby i oni měli zájem. Hrstka lidí nám to odmítla z důvodů časové tísně nebo necítili, že by nám mohli pomoct. 

Kde hledáte inspiraci pro nové funkce? Mohou vám uživatelé posílat svoje nápady?

Tak jednou za rok se podíváme ke konkurenci. Podstatná je pro nás zpětná vazba od uživatelů. Zhruba 60 % naší roadmapy je vytvořená na základě názorů klientů. Snažíme se, aby jsme měli obsah vyladěný právě pro ně. Uživatelé nám sami nápady posílají, pořád nacházíme nové podněty. Lidé nám můžou napsat přímo v aplikaci Collabim, kde je chat, nebo se ozvat na e-mailem. Jakoukoliv formou nám tak můžou sdělit, co nefunguje nebo by potřebovalo vylepšit. 

Když vás uživatelé aktivně kontaktují, nepřemýšleli jste nad chatbotem?

Chvilku jsme ho nasazeného měli, ale osvědčilo se nám mít člověka z masa a kostí. Střídáme se. Každý z kolegů má vždycky nějakou dobu na starost chat nebo technickou podporu.

Jaké novinky připravujete v tomto roce?

Novinek bude hned několik, ale ještě je nechceme zveřejňovat. Můžu prozradit, že se zaměřujeme hlavně na rychlost a lepší pochopení nástroje. Chceme, aby s ním dokázal pracovat i méně zkušený uživatel a aby analýzy byly co nejrychlejší a nejpřesnější. Připravujeme i několik specialit pro pokročilejší uživatele.

S novinkami se pojí i část vaší akademie – SEO faktory. Řeknete nám víc? 

SEO faktory byly z části spontánní nápad. Vznikly jako spolupráce Collabimu se SEO konzultantem Tomášem Zahálkou. Hlavní obsah SEO faktorů je přehled faktorů ovlivňující pozitivně nebo negativně SEO, jak v Google i Seznamu. Snažíme se, aby měl uživatel tyto faktory hezky pohromadě, dokázal je vytřídit a zjistit, co který ovlivňuje a znamená. Můžete si vyselektovat i to, jestli se jedná o technickou specifikaci, on page faktor a podobně. Máme v plánu faktory přidávat a vytvořit tak přehlednou databázi. Ty hlavní už tam jsou.

Co je SEO akademie a co vlastně nabízí? 

SEO akademie se dá popsat jako knihovna nebo sbírka o znalostech SEO, které jsme posbírali za ty roky práce. Skoro každý den přidáváme nový obsah. Dalo by se říct, že se akademie dělí na 2 kategorie:

  • Knihovna
  • Zpravodajství. Sem dáváme novinky ze světa SEO. Čerpáme přímo od Googlu nebo zahraničních webů. V krátkých článcích zmiňujeme, na co se soustředit, co se změnilo a samozřejmě nevynecháváme novinky. Zaměřujeme se třeba na změnu algoritmů Googlu.

Máme také webináře. Pokud se chcete dozvědět něco o SEO a naučit se cokoliv nového, může se webináře zúčastnit nebo si přečíst nějakou případovou studii. 

Kdo tvoří obsah?

Zpravodajství tvořím já. Akademii řešíme taky in-house, ale jsme rádi, když přispějí i SEO specialisté nebo jiní odborníci z agentur. Jsme vděčni za případovky nebo články, rádi je zveřejníme. Obsah je tvořený lidmi, u kterých víme, že mají znalosti v oboru. Hlavní část obsahu je ale naše. 

Nabízíte i řadu školení a workshopů. Jak probíhají?

Školení Collabimu děláme hlavně online. Vychází to lépe časově i finančně jak pro nás, tak pro uživatele. Momentálně máme odškoleno cca 350 lidí čistě přes online, od 101 respondentů máme zpětnou vazbu. Hodnocení se udává na škále 1 až 10 a současné hodnocení je zhruba 9,51. Jsme za to moc rádi. Prezenční školení zvládneme v případě zájmu také.

Preferujeme ale online verzi. Je to komfortnější pro nás a většinou i pro klienta. Snažíme se školit přímo na jejich vlastních projektech, takže mohou sami vidět, co mají špatně. Pohybujeme se od jednorázových analýz až po Google Analytics, Google Search Console a následné napojení na Data Studio. Prakticky dokážeme školit na cokoliv, co klient potřebuje.

Umíte klientovi pomoci i v rámci jiných oborů jako je třeba UX nebo obsah?

Snažíme se vždy navrhnout komplexní řešení, ale cílíme hlavně na SEO. V tom máme největší zkušenosti. Každopádně i UX nebo content jsou úzce propojené se SEO, takže se k tomu většinou dostaneme. Pro nás je důležité, aby byl klient spokojený, vše fungovalo a web vydělával. 

Shrnutí na závěr

Rozhovor s Lukášem nám poodhalil zákulisí Collabimu. Věříme, že se máme v tomto roce na co těšit. Přejeme Lukášovi i celému Collabimu hodně štěstí při práci a kontinuálním zlepšování celého nástroje. Doufáme taky, že jsme se neviděli naposledy. :)


Kristýna Štadlerová

S klidným srdcem můžu říct, že jsem se v SEO našla. Jsem přirozeně komunikativní (čtěte ukecaná), takže se starám zejména o linkbuilding. Moje texty jsou plné frází, především těch klíčových, ne prázdných. Mým cílem je zaujmout klienta, návštěvníka a hlavně vyhledávače.