Onboarding & Offboarding

Když to trochu přeženeme, cílem každé firmy je to, aby nováček podával maximální výkon v co nejkratším čase. Když do něj navíc v rámci adaptace dokážeme dostat naše firemní hodnoty a začlenit ho do firemní kultury, máme takřka vyhráno. Velmi často je však nováček hozen a než se firma naděje, nováček v rámci „zkušebky“ končí. My jsme schopni těmto chybám zabránit a navést vás na to, jak vše dělat lépe.

Obdobně je to i s offboardingem. Pokud chceme zaměstnance ukončit, většinou se nejedná o nejpříjemnější situaci, ale i tento moment se dá buď zvládnout s grácií, nebo celkový dojem poslat úplně do kopru. 

Co zanalyzujeme

Na co se zaměříme

Aby se onboarding obratem neměnil v offboarding, je potřeba práci se zaměstnanci nepodcenit.

01

Zjistíme status quo

Nejprve se musíme podívat na to, jak celý váš adaptační proces funguje nyní. Neomezíme tento proces pouze na první pracovní den, ale podíváme se i na dobu mezi přijetím nabídky a nástupem. Bude nás zajímat jak vše funguje procesně, jestli používáte HRIS, jak se chystá smlouva, jak probíhá komunikace mezi personalistkou a  kandidátem, popřípadě i mezi kandidátem a HR managerem, jaké informace posíláte předem apod. 2 

02

Zadumáme nad dnem D

První zásadní zkušenost nováčka s novou firmou probíhá často na Onboarding dni. Podíváme se jak ho máte koncipovaný, kdo je v něm zapojený a jestli máte definované co má přinést. Je rozdíl mezi tím, zda chceme nabídnout pouze první příjemný den, nebo chceme rovnou dostat do nováčků konkrétní informace, naše hodnoty a seznámit nováčka s klíčovými lidmi. 

03

Vymezíme adaptační plán

V ideálním případě neprobíhá adaptace nahodile a místo hození do vody je nováčkovi připraven jasně daný adaptační plán. Strukturovaný adaptační plán pomůže s orientací nováčka v nové firmě. Ten ví, co ho bude čekat, do kdy má úkoly zpracovat, zvyšuje se jeho spokojenost a firma naopak díky větší efektivitě zaučování šetří čas a peníze. Pokud ho máte, podíváme se na jeho nastavení a stejně tak i na to, jak měříte, že nováček plní plán, jak nastavujete cíle, jak se s adaptačním plánem pracuje v průběhu zušební doby, nebo i na to, jestli víte, kolik času nováček adaptací tráví. 

04

Vyhodnotíme, jak sbíráte data

I v rámci adaptace se dá ledacos měřit. V tomto směru zjistíme, jaká data aktuálně sbíráte a jak s nimi dále pracujte. Samozřejme poradíme jak postavit dotazníky pro nováčky v rámci zkušební doby, poradíme na co se ptát a najdeme ideání míru, abychom zjistili co potřebujeme, ale nezahltili nováčky neustálým vyplňováním. 

05

Zapojíme management

Podíváme se zapojení managerů do adaptačního procesu. Role managera je klíčová v mnoha ohledech a při adaptaci a odchodu zaměstnance tomu není jinak. Zjistíme, jestli manageři plní to, co se od nich v rámci adaptace vyžaduje a pomáhají tak hladkému onboardingu. 

06

Podíváme se i na váš offboarding

Zaměříme se na to, jak vše zvládnuto procesně, ato  i ve vztahu k personalistice a faktickému ukončemí člověka dle legislativy. Budeme analyzovat i to, zda máte součástí procesu exit interview, vyplnění exit dotazníku a zajištění odebrání přístupů a dalších formálních záležitostí. 

07

Navrhneme řešení

Provedeme analýzu vaší konkrétní situace a navrhneme kroky, které by měla přispět k zlepšení daných oblastí. 

Naši specialisté

Kdo se o vás postará

Blogové články

Co už jsme o onboardingu a offboardingu napsali

Další služby, které v rámci People & Culture nabízíme

Napište nám

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.